Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-08, 22:05
  #1
Medlem
Jannebigplays avatar
Hej Flashback,

Har börjar planera en resa nu i sommar och från början var tanken att jag skulle ta flyget ned till Grekland för att få lite historia och kultur i mig men iom att jag har fixat en ny bil så tänkte jag. "Vad fan, kan ju lika gärna köra ner". Eftersom jag nu tänker ta bilen ned så har det öppnat upp lite mer möjligheter kring var jag tänkte åka men jag vill gärna ha lite tips på ställen att utforska samt vad ni tänker om rutten.

Jag hade tänkt ta båten från Nynäshamn till Rostock och sedan åka: Rostock-Tjeckien-Ungern-Serbien-Nordmakedonien och sedan avsluta med Aten. Dock började jag titta på lite klipp från andra som har tagit bilen ned till kontinenten och jag blev jävligt sugen på att bila i alperna samt åka ned till Dubrovnik och sedan åka längs med havet ned till Grekland. Jag hade även tänkt mig att köra runt 70 mil om dagen och någon enstaka dag kanske stanna på vägen en längre stund, t.ex Prag.

Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2024-04-08, 22:08
  #2
Medlem
captengroggs avatar
Hur länge tänker du vara borta totalt /vara i varje land/stad? Är ju inte kul att behöva stressa sig igenom och "enbart köra " . Haft liknande tankar men då tågluffa men sen har pandemi/krig och annat kommit i vägen tyvärr :/.
Citera
2024-04-08, 23:01
  #3
Medlem
hela alpområdet, italien, österrike, schweiz, slovenien är helt magiskt på sommaren.
Grekland är intressant med förvisso, men ganska överskattat, är mest grushögar. Hade nöjt mig att bila ned lite snabbt söderut från slovenien i såfall, typ kroatien, är ganska likt med stenar och grus. Sedan kan man ju ställa bilen några dagar där nere och ta ett flyg till grekland med för ett par dagar. Sedan fortsätta roadtripen.. då blir det ju bara någon timmas flyg.
Citera
2024-04-08, 23:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
hela alpområdet, italien, österrike, schweiz, slovenien är helt magiskt på sommaren.
Grekland är intressant med förvisso, men ganska överskattat, är mest grushögar. Hade nöjt mig att bila ned lite snabbt söderut från slovenien i såfall, typ kroatien, är ganska likt med stenar och grus. Sedan kan man ju ställa bilen några dagar där nere och ta ett flyg till grekland med för ett par dagar. Sedan fortsätta roadtripen.. då blir det ju bara någon timmas flyg.

Smart tänkt... ta bilen för att korta flygtiden!
Citera
2024-04-09, 02:10
  #5
Medlem
triptykens avatar
Har inga erfarenheter direkt men det känns som om en hyrbil vore prylen istället för din egen. Typ nåt där du kan dumpa den på ... Hertz eller vadfan i Grekland om du känner att det vore dags att ta sig hem och flyget lockar. Ge dig själv litet mer frihet att byta transportmedel.

Blir ju dyrare men tänker att det kan vara grymt värt det.
Citera
2024-04-09, 07:24
  #6
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Hej Flashback,

Har börjar planera en resa nu i sommar och från början var tanken att jag skulle ta flyget ned till Grekland för att få lite historia och kultur i mig men iom att jag har fixat en ny bil så tänkte jag. "Vad fan, kan ju lika gärna köra ner". Eftersom jag nu tänker ta bilen ned så har det öppnat upp lite mer möjligheter kring var jag tänkte åka men jag vill gärna ha lite tips på ställen att utforska samt vad ni tänker om rutten.

Jag hade tänkt ta båten från Nynäshamn till Rostock och sedan åka: Rostock-Tjeckien-Ungern-Serbien-Nordmakedonien och sedan avsluta med Aten. Dock började jag titta på lite klipp från andra som har tagit bilen ned till kontinenten och jag blev jävligt sugen på att bila i alperna samt åka ned till Dubrovnik och sedan åka längs med havet ned till Grekland. Jag hade även tänkt mig att köra runt 70 mil om dagen och någon enstaka dag kanske stanna på vägen en längre stund, t.ex Prag.

Vad har ni för erfarenheter?
Möjligheter:
-frihet, du bestämmer själv var, när och hur. Ett äkta äventyr.
-sova i bilen. Flexibelt och spar massor med pengar.

Vill dock flagga för nackdelarna:
-dyrt, färja med bil som du nämner blir enormt med pengar!
-köer, under sommaren är risken att du hamnar i enorma bilköer. Skaffa en GPS/app i toppklass.
-parkering vid hotell. Visst, inte lika illa som i Sverige, men se till att kolla med boende ang parkering under planeringen av din roadtrip.
-reparation. Om du inte har ett udda bilmärke så kan det gå hyfsat att hitta bilverkstad vid tillbud. Reka innan resan.

Jag har själv kört med både bil och MC genom Europa och kan varmt rekommendera det. Men underskatta inte bekymren som kan dyka upp.

Alperna-oslagbart.
Moseldalen-ett måste en gång i livet.
Franska rivieran-magnifik!

Ta bilen och se det som en erfarenhet. När du kommer hem, ta MC kort och din nästa Roadtrip blir på en helt annan nivå.
Citera
2024-04-09, 14:34
  #7
Medlem
FlavorFuegos avatar
Brände ner till Barcelona. Slutmål Istanbul. 1 manad, ingenting planerat mellan Barcelona-Istanbul. Använde tripadvisor for att hitta pa något att gora. Använde hotell app. Kande for att byta hotell, stad. Knappa in pa morgonen. Det var billigare att göra sa. Bodde centralt och hade alltid en parking plats och AC.

Anekdot: knappade in Grekland från Kroatien. GPS körde igenom Albanien! Korde pa en fet sten och kvaddade min nya bmw da. Försäkringen fixade, men ända sa är jag fortfarande ärrad.

Du behöver inte göra samma resa, men I princip kan du göra samma sak med dina preferenser. Det kommer bli super-skoj.
Citera
2024-04-09, 15:36
  #8
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag hade tänkt ta båten från Nynäshamn till Rostock och sedan åka: Rostock-Tjeckien-Ungern-Serbien-Nordmakedonien och sedan avsluta med Aten. Dock började jag titta på lite klipp från andra som har tagit bilen ned till kontinenten och jag blev jävligt sugen på att bila i alperna samt åka ned till Dubrovnik och sedan åka längs med havet ned till Grekland. Jag hade även tänkt mig att köra runt 70 mil om dagen och någon enstaka dag kanske stanna på vägen en längre stund, t.ex Prag.

Vad har ni för erfarenheter?

70 mil om dagen går väl an så länge det är motorväg och inte allt för mycket trafik. Något jag har lärt mig genom mina resor i Syd- och Östeuropa är att det är en enorm skillnad på motorvägar och landsvägar. Ofta saknas de där landsvägarna vi har i Sverige som är relativt snabba och raka och går förbi städer snarare än rakt igenom. Inte sällan har man att välja på den nya fina EU-finansierade motorvägen eller den smala och krokiga landsvägen som har funnits sedan man färdades med häst och vagn (eller åsna).

Sen är det ju, som andra redan har skrivit, ganska dyrt att köra bil. Förutom bränsle så är det färjor och vägavgifter som kostar. Men det är en frihet, absolut!
Citera
2024-04-09, 16:16
  #9
Medlem
Jag kör också gärna bil i Europa, just för frihetens skull, men Grekland på sommaren med risk för 40°? Det hade inte passat mig men för all del, det skall passa dig...

Rostock - Aten uppskattas kosta €230 i bränslekostnad för mig som har en dieselbil som klarar sig på en halvliter / mil och litet drygt €100 i vägavgifter - enkel resa. För att beräkna kostnader kan jag rekommendera
https://maps.adac.de/route?places=54...hicle-type=car, anpassa parametrarna för din bil genom att klicka på "Verbrauchskosten".

Om du har tid kan jag rekommendera att inte bara blåsa igenom Tyskland på Autobahn utan göra ett par stopp där, det finns oerhört mycket vackert att se i Tyskland!
Citera
2024-04-09, 21:44
  #10
Medlem
Jannebigplays avatar
Tack för alla er tips. Jag har en lång semester och pengar är inget större problem. Enda skälet till att jag vill köra mycket är att jag vill hinna spela mycket golf i sommar. Runt 2 veckor är väl planen då jag max har tänkt att vara i de större städerna en dag förutom Aten som kanske får 2-3 dagar och att under den tiden det även ingår en tur till Delphi och Sparta.
Citera
2024-04-15, 20:43
  #11
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Möjligheter:
-frihet, du bestämmer själv var, när och hur. Ett äkta äventyr.
-sova i bilen. Flexibelt och spar massor med pengar.

Vill dock flagga för nackdelarna:
-dyrt, färja med bil som du nämner blir enormt med pengar!
-köer, under sommaren är risken att du hamnar i enorma bilköer. Skaffa en GPS/app i toppklass.
-parkering vid hotell. Visst, inte lika illa som i Sverige, men se till att kolla med boende ang parkering under planeringen av din roadtrip.
-reparation. Om du inte har ett udda bilmärke så kan det gå hyfsat att hitta bilverkstad vid tillbud. Reka innan resan.

Jag har själv kört med både bil och MC genom Europa och kan varmt rekommendera det. Men underskatta inte bekymren som kan dyka upp.

Alperna-oslagbart.
Moseldalen-ett måste en gång i livet.
Franska rivieran-magnifik!

Ta bilen och se det som en erfarenhet. När du kommer hem, ta MC kort och din nästa Roadtrip blir på en helt annan nivå.

Bra sammanfattning
Kan lägga till lite mer bra att ha:

Rädd om din bil?
Du kommer att få smärre stenskott och dörruppslag på din bil. The way it is! Själv har jag ett fint stenskott i taket på min efter Österrike.

Miljözoner
Ta reda på vilka miljözoner som gäller där ute. Många städer vill inte ha din gamla dieselbil. Italien är duktiga på att bötfälla. Nyligen har Köpenhamns kommun fetat till sin kassa,

Sportbil/stylad
Sportbil, WV Golf GTI, hårdstylad Honda Civic.. fina på en bilträff, men en kan vara en mardröm att köra långt med. Sportavgassystem kanske imponerar på A-traktor kidsen en lördag kväll, men skall du köra till Stuttgart med det ljudet så kommer du fanimej att få ångra dig flera gånger om.

Regler utomlands
Ta reda på olika länders lokala regler. I Sverige är det fint skyltat vad som gäller, men kommer du ner till tex. Polen så visas det hastighetsbegränsning överstruket och du skall veta vad som gäller. Längre fram står en snut med stoppinne redo att haffa dig.
Förr fanns en jättefin och enkel app, GoingAbroad som visade alla EU länders trafikregler, men den funkar inte mer.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3599551

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback