Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-10, 15:23
  #49
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Även de flesta utländska pass och nationella id-kort utfärdade i EU har NFC, så inget problem. Då är det värre att de flesta svenska system är skapade kring personnummer istället för födelsedata.
Det har dom säkert, men jag som gammal medborgare i Finland har aldrig haft finsk id-kort samt passet gick ut typ 2005. Har klarat mig rätt bra med körkort i Sverige för att legitimera mig tex hos posten.

Nu har jag sen 10år tillbaka svenskt medborgarskap mest pga att ett finskt pass kostar alldeles för mycket i Sverige.
Citera
2024-04-10, 17:03
  #50
Medlem
rökbombs avatar
I nationellt id-kort samt pass lagras biometriska data (ex. ditt fingeravtryck som du får lämna vid tillverkning av sådant) i ett NFC-chip som finns inuti kortet/passet. Finns en rektangulär symbol som visar på att passet/kortet innehåller ett NFC-chip.
Citera
2024-04-11, 00:23
  #51
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Källa på det?

https://www.spfseniorerna.se/distrik...nellt-id-kort/

Körkortet är inte ISI märkt, dvs det uppfyller inte alla de säkerhetskrav som ställs på en id-handling.
Citera
2024-04-11, 00:25
  #52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Det har dom säkert, men jag som gammal medborgare i Finland har aldrig haft finsk id-kort samt passet gick ut typ 2005. Har klarat mig rätt bra med körkort i Sverige för att legitimera mig tex hos posten.

Nu har jag sen 10år tillbaka svenskt medborgarskap mest pga att ett finskt pass kostar alldeles för mycket i Sverige.

Skaffar du inte ett idkort rät så snart så kommer du ha problem framöver
Citera
2024-04-11, 00:58
  #53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Det har dom säkert, men jag som gammal medborgare i Finland har aldrig haft finsk id-kort samt passet gick ut typ 2005. Har klarat mig rätt bra med körkort i Sverige för att legitimera mig tex hos posten.

Nu har jag sen 10år tillbaka svenskt medborgarskap mest pga att ett finskt pass kostar alldeles för mycket i Sverige.

20 år senare kanske det är dags att fixa moderna ID handlingar?
Citera
2024-04-11, 08:13
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
https://www.spfseniorerna.se/distrik...nellt-id-kort/

Körkortet är inte ISI märkt, dvs det uppfyller inte alla de säkerhetskrav som ställs på en id-handling.

Det har väl också varit på tal om att göra körkortet till ett giltigt ID-kort i EU.
Det skulle underlätta en hel del om man kunde ha ett kort till det mesta.
Varför ha körkort, sen ska man ha nationellt ID-kort, sen ska man ha pass?

Allt detta borde kunna bakas in i ett och samma kort som dessutom borde gå att ha digitalt så man inte behöver ha något kort med sig.
Citera
2024-04-11, 18:59
  #55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har väl också varit på tal om att göra körkortet till ett giltigt ID-kort i EU.
Det skulle underlätta en hel del om man kunde ha ett kort till det mesta.
Varför ha körkort, sen ska man ha nationellt ID-kort, sen ska man ha pass?

Allt detta borde kunna bakas in i ett och samma kort som dessutom borde gå att ha digitalt så man inte behöver ha något kort med sig.

Ska du röra dig i om EU behöver du bara id-korter, funkar ju på tåget som, om du ska ta dig runt i Europa, är överlägset. Bara att hoppa tåget till Köpenhamn och sen ba' a' åk' 🙂
Citera
2024-04-11, 19:16
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ska du röra dig i om EU behöver du bara id-korter, funkar ju på tåget som, om du ska ta dig runt i Europa, är överlägset. Bara att hoppa tåget till Köpenhamn och sen ba' a' åk' 🙂

Tåg är så dyrt (i alla fall inom Sverige) att man hellre flyger.
Men visst tåg till Köpenhamn för att sedan flyga funkar bra om man bor en bra bit ner i södra Sverige.
Citera
2024-04-12, 01:12
  #57
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bara om det är utfärdat innan 30 juni 2023, körkort utfärdade där efter uppfyller inte säkerhetskraven för id-handlingar.

Det har jag missat.
Citera
2024-04-12, 01:38
  #58
Medlem
Har sett ett par personer säga att man kan skapa nytt bank-id med dosa.

Jag köpte en ny mobiltelefon.
När jag försöker skapa bank-id med hjälp av befintligt bank-id på gamla luren visar det sig att den gamla luren inte hade stöd för senaste versionen av appen.
När jag försöker skapa bank-id med dosa kräver nästa steg nationellt id-kort/pass.


Så det var bara att fixa ett nytt pass och sedan tog det tre minuter att skapa nytt bank-id.

Efter allt jävla krångel kommer jag vara väldigt noga med att alltid ha ett giltigt pass eller nationellt id-kort.
Citera
2024-04-29, 00:07
  #59
Medlem
Dalulvens avatar
Det är cookies varje dag, betalväggar, oändlig reklam, lagg, och allsköns fnoskigheter.

Det är bara att inse att det digitala har peakat. Den tid man en gång tjänade på det är borta.

När sker återgången till det analoga? Papper och penna?

Det finns inte många digitala lösningar som funkar särskilt bra längre.

30 år av KI:s forskning försvann exempelvis i skräppostfiltret.

Till och med Windows är dåligt numera. Om man ska söka hamnar man först i värdelösa motorer som Yahoo och något annat trams.

Elon Musk kommer aldrig lyckas ta sig till Månen eller Mars med en raket baserad på digitala lösningar.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback