Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 18:42
  #1
Medlem
Aktuellt pga månens lyckade totala mörkläggning av solen i USA häromdagen och då jag är mycket roligare än någon annan på forumet så har jag sett lite filmer på temat kring detta mycket otäcka fenomen(jag finner generellt den potentiellt plötsliga frånvaron av tillräcklig gravitation och månens påverkan på jordens gravitation som dom två obehagligaste naturfenomen som existerar, dom skrämmer livet ur mig) senaste tre dagarna. Har inte sett klart alla än men listar dom i kronologisk ordning med lite kommentarer i den mån jag är stark nog att delge några.

Franska stumfilmen L'éclipse du soleil en pleine lune / The Eclipse, or the Courtship of the Sun and Moon (1907), har för mig jag har sett den förut, men ska se om den, den finns på Youtube. Vill även minnas att regissören Georges Méliès har gjort fler filmer på tema månen, kan finnas fler med månförmörkelse.

www.imdb.com/title/tt0215737


I brittiska äventyrsfilmen King Solomon's Mines (1937) som jag har sett förut för ca 10 år sedan är det med en scen som väl är närmast identisk med den i Tintin, ska se om den här ikväll är tanken.

www.imdb.com/title/tt0029081


Tror jag sett den för länge sedan, men ska se om A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (1949) där återigen nån använder sin kunskap om en kommande solförmörkelse till sin fördel bland mindre utvecklat folk.

www.imdb.com/title/tt0041259


Brittiska disaster-rullen The Day the Earth Caught Fire (1961) som jag såg i förrgår, det var utan tvekan en av dom bästa och otäckaste katastroffilmer jag någonsin sett(ihop med Colossus: The Forbin Project (1970) på temat Skynet-datorer, måtte sådana byggas med inbyggd dynamit som datorn inte känner till, och en lång stubin som man kommer åt utifrån). Inte blev det bättre av att jag direkt efter filmen sökte på..


www.imdb.com/title/tt0054790


Inte en film utan dubbelavsnittet s02e03/04 Hot Off the Griddle / The Cat and the Fiddle från historiens roligaste TV-serie Batman (1966-68) som jag passade på att se, där Catwoman fångat Batman och Robin..


www.imdb.com/title/tt0519478
www.imdb.com/title/tt0519510


Självaste William Shatner i Incubus (1966) som kom precis innan Star Trek (1966-68) hade premiär, men det som står ut är att filmen är en av endast två där all dialog sker på Esperanto(den andra är Angoroj (1964) som jag ska leta fatt på). Filmen var länge trodd försvunnen tills ett exemplar hittades i Frankrike, varvid dom enda utgåvorna idag har inbränd fransk text, vilket ihop med att jag hade svårt att få den engelska textremsan perfekt synkad med dialogen gjorde den svår att följa med i. Dock mycket sevärd pga Kirk, fotot och språket, ska se om den längre fram men utan engelsk text, borde gå att hänga med i franskan och Esperanton tillräckligt utan.

Filmen drabbades tydligen av en förbannelse från en lokal hippe som blev sur på produktionsteamet, flera i filmen blev mördade, dog eller tog självmord både innan och kort efter den hade premiär. Cartman har bevisligen alltid haft rätt om hippies, utöver vattenvisande gäss.

www.imdb.com/title/tt0059311


Disney-filmen The Watcher in the Woods (1980) med i skådespelarsammanhang obskyra konståkerskan Lynn-Holly Johnson känd från senare For Your Eyes Only (1981) i huvudrollen ihop med alltid underbara Bette Davis vilket räddar denna otäcking, som i sitt ursprungliga klippning var så usel så Disney drog tillbaka den från bio, gick upp i en ny bättre omklippt version året därpå, det är den enda som finns tillgänglig idag. Disney vägrar ge ifrån sig originalet.

www.imdb.com/title/tt0081738


Charlton Heston är en arkeolog på jakt efter mumier i The Awakening (1980) och lyckas med konststycket att..


Att föda barn under solförmörkelse är ingen bra idé men filmen är ändå mer intressant än alla moderna mummy-filmer från senaste 30åren. Glad att jag fick sett denna pga Heston och Zimbalist, ska se om den vid nån kommande solförmörkelse eller på mumie-tema. Den iögonfallande omslagsbilden på filmen kan nog skrämma väck en del i tron att det är en knasig B-skräckis från 50- till 60-talet.

www.imdb.com/title/tt0080402


Svenske Max von Sydow skapar inte bara totalt skoningslöst solförmörkelser utan även månkollision för jorden i Flash Gordon (1980) vilket normalt sett borde skrämt livet ur mig, men då filmen är fylld med sinnessjuk dialog nerlusad med hundratals oneliners som får Star Wars (1977) att framstå som tråkig så funkar denna film att se om hundra gånger. Folk måste varit humorbefriade runt 1980 pga dom två först Star Wars-filmerna eftersom den här inte blev mer populär. Den borde kanske iofs lanserats som komedi.

Håll utkik efter Robbie Coltrane som flygplatspersonal precis i början av filmen, och njut av varje mening som kommer ur Timothy Dalton. Filmen innehåller för övrigt väldigt mycket skådisar från Bond-filmerna, runt 20st.

www.imdb.com/title/tt0080745


Att låt sina barn födas under en solförmörkelse är som sagt ett recept på katastrof, vilket än en gång bevisas i Bloody Birthday (1981) där tre solförmörkelsefödda ungar är olydiga i kubik. Varning för mycket topless-scener och ouppfostrade ungar som man vill vrida av nacken på långsamt men hårt.

www.imdb.com/title/tt0082084


Franska Coup de torchon / Rent bord (1981) med alltid perfekta Philippe Noiret och Isabelle Huppert i huvudrollerna såg jag för bara något år sedan på YleArenan, men ska se om den vid nästa solförmörkelse eller kanske redan imorgon nu när jag väl har fått temat på hjärnan. Minns inte vilken roll solförmörkelsen spelade men han var polis i en by med massa negrer så han skrämde väl livet ur dom med en solförmörkelse.

www.imdb.com/title/tt0082206


Polska Medium (1985) ska jag se om en stund, fanns tyvärr inte på 35MM online men gick att få fatt i ändå. Jag tackar aldrig nej till en polsk film från 80-talet eller äldre, med eller utan solförmörkelse.

www.imdb.com/title/tt0089574


Amerikansk tonårskomedi som jag inte minns om jag sett förut, ska därför se den strax, Willy/Milly (1986) där huvudrollen spelad av Pamela Adlon är less på att vara tjej, önskar sig under en solförmörkelse att hon var kille, vilket får henne att byta kropp från kvinna till man, borde ju således vara populär hos nutida hjärntvättade woke-snöflingor, men jag misstänker att slutet inte kommer gå deras väg. Storyn gjordes om i bl a Big (1988) där fokus låg på ålder istället för genitalier.

www.imdb.com/title/tt0092216


Superman IV: The Quest for Peace (1987) har nåt med månen att göra, tror det är Luthor som lurar elake Superman att mixtra med månen. Den är väl rätt så rejält kass jämfört med dom tre föregående, men det är alltid en njutning att få se evigt saknade Christopher Reeve i filmer, så jag ska se om denna också.

www.imdb.com/title/tt0094074


Det är dom jag hunnit skaka fram än så länge, finns garanterat fler, men jag lär skippa allt från senaste 25åren. Jag tror för övrigt nån av Warlock-filmerna innehåller månförmörkelse? Har velat se om den filmserien i över 10år sedan Julian Sands var med i StarGate: Ark of Truth men det blir aldrig av. Säkert 100.000 filmer att se, men så lite tid. Does not compute.

Fyll på med fler eller kom ihåg tråden tills nästa gång solen och månen får för sig att jävlas med oss, och för guds skull, förstå allvaret med gravitation och månen, och vilken förmåga dom har att få till en ELE. Det är allvarliga grejer!

Edit: Italienska Barabba (1961) ska jag se om jag kan få fatt i, innehåller en solförmörkelse filmad 15 Feb 1961.

www.imdb.com/title/tt0055774


Edit2: Även polska Faraon (1966) innehåller en. Ska letas rätt på.

www.imdb.com/title/tt0060401

Edit3: Faraon fanns på 35MM Online, utmärkt tillfälle för er att installera 35MM.Online-appen och prova på detta fria polska filmarkiv:

https://35mm.online/en/vod/feature-films/pharaoh
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2024-04-10 kl. 19:39.
Citera
2024-04-10, 18:54
  #2
Medlem
Intressant lista. Vad är det som skrämmer dig gällande månens påverkan på jordens gravitation? Och vad syftar du på med plötslig frånvaro av gravitation, när skulle det hända?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback