Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 16:39
  #1
Medlem
blitzkriegerns avatar
Hej!

Jag äger en Kawasaki Vulcan 500 från 1997. När jag kör i upp till ca 30 km/h hör jag ett konstigt ljud som är extremt svårt att beskriva. Det är lite av ett mekaniskt ihållande men nästan ihåligt ljud. Låter nästan som att något ligger emot skivan men samtidigt inte riktigt så. Låter även nästan som att det skulle kunna vara ett ljud från motorn men eftersom att det enbart låter när jag ligger i växel och kör framåt och ökar i fart, är jag tveksam. Det låter även som att det kommer från framdäcket på något sätt.

Ljudet uppstår enbart när jag accelererar och inte om jag revar mc:n stillastående eller om jag minskar i fart. Av den anledning trodde jag först att det var vajern till hastighetsmätaren men rengjorde den igår med litiumfett och det kvarstår exakt samma ljud.

Vet inte riktigt om ljudet fortsätter när jag kör fortare men kan inte höra något då i alla fall.

Funderade på om det kanske är så att hjullagret börjar bli kasst och gör något ljud ifrån sig när belastningen lättar på framhjulet när jag accelererar och att det låter då men inte annars. Kan inte heller känna något klickande av något slag om jag (när mc:n står på marken) försöker vicka på framdäcket.

Min lokala mc butik sa att "ett sådant här problem lätt kan ta en dag att felsöka och då landar man på närmare 15 000 kr," så tänker att jag gärna gör allt jag kan innan jag ens överväger att lämna in min mc till dem. Mc:n är knappt värd de pengarna över haha...

Så, är det någon vänlig själ som har några tankar på vad mitt problem med mc:n beror på?
Citera
2024-04-11, 18:16
  #2
Medlem
Provat att rulla ner för en backe med motorn avstängd och utan hjälm?
Citera
2024-04-11, 18:17
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitzkriegern
enbart låter när jag ligger i växel och kör framåt och ökar i fart ...
... nåt kugghjul främre drev där kanske är nedslitet, hade du nån sprängskiss hur din växellåda ser ut, kan du hitta den delen på skroten?

https://oem-parts.hu/en/parts/kawasa...4/transmission
Citera
2024-04-11, 19:32
  #4
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Provat att rulla ner för en backe med motorn avstängd och utan hjälm?

Ja men inte hört något då. Ska prova att köra upp i högre hastighet idag och sen stänga av den och försöka höra om jag hör något men ja, hörde inget då
Citera
2024-04-11, 19:33
  #5
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
... nåt kugghjul främre drev där kanske är nedslitet, hade du nån sprängskiss hur din växellåda ser ut, kan du hitta den delen på skroten?

https://oem-parts.hu/en/parts/kawasa...4/transmission
Kanske men känns som ett rättså stort projekt över en "long shot". Men ska ha det i åtanke.

Worst case då är väl att den växel pajjar och i sin förlängning lådan men inget direkt farligt likt t.ex. hjullagret?
Citera
2024-04-11, 22:17
  #6
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
... nåt kugghjul främre drev där kanske är nedslitet, hade du nån sprängskiss hur din växellåda ser ut, kan du hitta den delen på skroten?

https://oem-parts.hu/en/parts/kawasa...4/transmission

Jag tror att jag kanske har hittat det...

Jag körde idag, både utan och med hjälm och med visiret uppe för att lyssna varifrån ljudet kom.

Jag tyckte att det lät lite mer från bakre vänstra sidan nere vid drivremmen. Det är en blandning av ett gnisslande ljud och ljudet av läder som sträcks ut, men det pågår hela tiden så det nästan låter som om något rinner med högt tryck i någon slags rör eller liknande. När jag sedan kollar på remmen så ser jag även att det är två kuggar som saknas på remmen vilket jag missade när jag köpte den...

Hur som helst, som jag har sagt tidigare, så uppstår ljudet bara när jag accelererar, vilket är logiskt eftersom det är då drivremmen är under störst spänning.

Jag hoppas verkligen att detta är problemet och inte något annat, men detta problem är tillräckligt jobbigt som det är.

Jag kan verkligen inte hitta denna drivrem heller, vilket gör mig galen.

Om och när jag hittar den, vad tror ni att en verkstad skulle ta betalt för att åtgärda detta och tror ni att det är problemet jag har haft med "missljudet"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback