Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 01:45
  #1
Medlem
Något som många kanske har tänkt på och (som jag finner uppsägegelseväckande) är att svenska ungdomar verkar utsättas för påverkan från många olika håll. Greta Thunberg (klimathysteri), feminism, rappmusik och bilden av att invandrare är precis likadana som en svenskar.

Här är några saker jag lagt märke till de två senaste åren:
Yngre ”transinfluencers”: de uppstår från ingenstans och härjar på tiktok, instagram och twitter samt får mediareportage där de glorifieras. I kommentarsfält på dessa ”transinfluencers” är det främst tjejer som uppmuntrar, medan man kan se kommentarer där killar ofta är mer skeptiska (om deras kommentarer inte blir borttagna då) och blir ”uppläxade” av tjejerna.

”Invandrarvänlighet”: En annan väldigt intressant sak som jag lagt märke till är att youtubekanaler dykt upp med Svenska motsvarigheter till ”betasquad”/”sidemen”-aktigt innehåll, dvs oftast en kompisgrupp där vita är blandade med invandrare, och i vissa fall bara invandrare.
Jag tänker på youtubekanalen ”juicebox”. Upplägget är att de gör genz-saker, ofta med features av genz-kändisar så som grekaazo, megic mike vilket ökar videornas popularitet. Två saker som jag tycker är märkligt med dessa kanaler är att:
1. de har en sjukt hög production value (med redigering i tv-showstandard) från dag 1 när de startar med noll prenumeranter.
2. Det märks att det är en agenda i videoklippen. Oftast är det inga invandrartjejer i videorna, utan främst invandarkillar. Och tvärtemot är det alltid svenska tjejer med, medan det är få svenska killar. Ett exempel är en video om ”speeddejtning”, där man kan se svenska tjejer dejta invandrarkillar, visserligen är det även med invandrartjejer men INGA svenska killar.

Kan detta röra sig om någon form av påverkanskampanj / ”psyop” i synnerhet riktade mot yngre där målet är normalisering av trans för svenska killar och för svenska tjejer att dejta invandrare? I så fall, vilka finansierar detta och av vilken anledning?
Citera
2024-04-16, 02:02
  #2
Medlem
Rätt låga visningssiffror för ytube standard.. Senaste skolvalet målade upp en annan bild
Citera
2024-04-16, 02:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Rätt låga visningssiffror för ytube standard.. Senaste skolvalet målade upp en annan bild

För att ha startat för bara 3 månader sen, ha ~25000 subs och snitta 100k per video så är det en kanal som defentitivt har inverkan på gen-z och räknas(?) som stor för svenska youtube-standarder.

Intressant det där med skolvalet, ska kolla upp det.
Citera
2024-04-16, 02:19
  #4
Medlem
Det är ju hela paketet med att skapa duktiga konsumenter.
Politiskt korrekt, de har fritt fram inom ramarna och kommer inte riskera att bli nedstängd på social media.
Underhållning som riktar sig till målgruppen.
Tjäna pengar på reklam, merch och affiliates.
Sen jobbar väll många av dessa hbtq personer med media när de inte (kan/orkar) ha ett normalt jobb och då blir det också som det blir, även med en politisk agenda.
Citera
2024-04-16, 06:38
  #5
Medlem
Wow! Här har vi alltså ett gäng tjejer och killar som vill påverka?! Vem kan ligga bakom? Dom tycker ju inte som lilla jag... Märkligt... Aldrig hört talas om något liknande förr. Kan de kanske vara någon lobby-organisation bakom? Tänker spontant på Expo, de är väl för mångkultur och fri invandring?
Citera
2024-04-16, 07:59
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Tror absolut det kan finnas sponsorer bakom dessa kanaler.
Som någon sa t ex EXPO.

Det finns ju också en hel det antagonister till dessa men jag vet inte om de riktar sig till unga. Kanske är det något för riks att ta tag i.

Undra hur allt kommer trappas upp till valet, vad kommer vi få se då och vilka klipp kommer gömmas av google/youtube?
Kan gissa att SD kommer föra en massiv kampanj på nätet riktat mot barn och kvinnor. Frågan är om vänstern kommer vara öppna eller köra med influencers?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback