Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 13:13
  #1
Medlem
Hej Flashback, jag har en idé på hur man kan göra omysiga och deppiga platser lite roligare.

Min idé är att man ger platser som till exempel gullmarsplan eller plattan varsin maskot. Alltså en person i en dräkt som går runt på de olika platserna och gör dom lite trevligare.

Jag tänker att alla platser har olika unika maskotar, gullmarsplan skulle till exempel kunna ha gullmars-bävern som gick runt där.

De olika maskotarna skulle även kunna ha varsin låt som de spelade på de olika platserna.

Detta skulle förutom att göra platserna lite roligare, ge jobb åt unga som skulle kunna jobba som maskotar.

Vad tycker ni om mitt förslag?
__________________
Senast redigerad av Runk-ministeriet 2024-04-16 kl. 13:59.
Citera
2024-04-16, 13:26
  #2
Medlem
triptykens avatar
Blir inte platsen bara mer deprimerande?

Ett grått gullmarsplan, November. Regnet suddar ut alla konturer och gör minsta färg grå när Gullmars-bävern går i sin våta maskotdräkt över torget. Svansen drar efter över stenarna och dom stora blöta tassarna plaskar blötindränkta. Den arbetslöse ynglingen i dräkten försöker glatt sjunga dom ändrade orden till sången "La Cucaracha" som ekar runt det tomma torget.

Citat:
"Gullmarsplan-kul, gullmarsplan-fest, här finns bara glada skratt -
Gullmarsplan-prakt, gullmarsplan-skoj, så lycklig att man sjunger att:
Gullmarsplan-kul, gullmarsplan-fest, här finns bara glada skratt -
Gullmarsplan-prakt, gullmarsplan-skoj, så lycklig att man sjunger att:
Gullmarsplan-kul, gullmarsplan-fest, här finns bara glada skratt -
Gullmarsplan-prakt, gullmarsplan-skoj, så lycklig att man sjunger att:"

Han tystnar, suckar och ser sig omkring på dom enstaka människorna som springer förbi för att hinna med en buss. Sen fortsätter han trött sjunga.
Citera
2024-04-16, 13:32
  #3
Medlem
Det låter trevligt, men stor risk att drogförsäljare utnyttjar detta för att inte bli igenkända. Eller andra idioter som gör något olagligt. Sverige är inte som det tidigare var, det går inte längre att lita på någon.
Citera
2024-04-16, 14:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det låter trevligt, men stor risk att drogförsäljare utnyttjar detta för att inte bli igenkända. Eller andra idioter som gör något olagligt. Sverige är inte som det tidigare var, det går inte längre att lita på någon.

Jag tänker att det är en ganska dålig maskering för en langare att klä sig som en maskot.

Om man ser två personer gå in i en gränd så är det ju lite skumt. Men om man ser en pundare och en jättestor bäver gå in i en gränd så är det EXTREMT skumt.

Det lär ju dessutom bli svårt för langarna att göra en exakt kopia av maskot dräkten för det stället som de ska sälja på. Är det då inte bara lättare att klä sig anonymt och vanligt
Citera
2024-04-16, 14:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Blir inte platsen bara mer deprimerande?

Ett grått gullmarsplan, November. Regnet suddar ut alla konturer och gör minsta färg grå när Gullmars-bävern går i sin våta maskotdräkt över torget. Svansen drar efter över stenarna och dom stora blöta tassarna plaskar blötindränkta. Den arbetslöse ynglingen i dräkten försöker glatt sjunga dom ändrade orden till sången "La Cucaracha" som ekar runt det tomma torget.



Han tystnar, suckar och ser sig omkring på dom enstaka människorna som springer förbi för att hinna med en buss. Sen fortsätter han trött sjunga.

Man får ju anställa riktigt glada ungdomar till jobbet och göra så att gullmarsbävern är vattentät etc.

Koreanska polismyndigheten har maskotar och det funkar ju toppen, även när de står på nått deppigt torg i Busans fattigare stads delar. Dom små figurerna livar upp stämningen.

Man behöver ju inte ta det hela på så stort allvar, gullmarsbävern kan vara en lite ironisk och självmedveten figur
Citera
2024-04-16, 14:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det låter trevligt, men stor risk att drogförsäljare utnyttjar detta för att inte bli igenkända. Eller andra idioter som gör något olagligt. Sverige är inte som det tidigare var, det går inte längre att lita på någon.

Maskotarna kan även raportera till polisen och bli som undercover spioner. De kanske till och med kan bekämpa brott, som maskerade hjältar.

Tänk dig själv en nedlagen kriminell som ligger på marken och tittar upp mot den maskot som just besegrat honom. "v..v..vem f..fan är d...du?" Frågar den kriminella uppskrämt.

"JAG ÄR GULLMARSBÄVERN!!!"
Citera
2024-04-16, 14:26
  #7
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runk-ministeriet
Om man ser två personer gå in i en gränd så är det ju lite skumt. Men om man ser en pundare och en jättestor bäver gå in i en gränd så är det EXTREMT skumt.

Jag vill vara med i din sinnesvärld. Glädjen att få läsa den där meningen fick mig genuint att garva här vid datorn.

Fuck it, jag är på Gullmarsbävern! Finns det en namninsamling?
Citera
2024-04-16, 14:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fuck it, jag är på Gullmarsbävern! Finns det en namninsamling?

Jag har skickat in ett förslag till Stockholmstad via deras app och där klickat in att jag vill ha återkoppling på förslaget.

Vi får se vad de tycker. Om de säger nej så kanske jag startar en namninsamling. Har pratat med flera vänner och de har frågat efter samma sak.

Vem vet snart kanske jag står på gullmarsplan och delar ut listor som folk kan skriva på. Samtidigt som jag sjunger gullmarsplans varianten av "La Cucaracha"
Citera
2024-04-16, 20:42
  #9
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Sverige är tyvärr för litet för sånt. Funkar i New York City där det är en strid ström med folk.
Citera
2024-04-16, 20:55
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
När Jakobsberg knep bäver härom dan (se hur det piggade upp) kan Gullmarsplan behöva ta iller istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback