Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 10:22
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Ajuste, såklart man följer dessa "avtal" till punkt och pricka medan man jobbar sina 100h övertid per månad. Klantigt av mig 🤥

Men om vi nu ska förhålla oss till vita lögner om ekonomi
Dessa nya kontinuerliga 100 timmars övertid i månaden tänkte du nog inte heller igenom riktigt (även om du kanske försöker på dig en korrigerande lögn. Dessa säger du ger dig 25k före skatt, det innebär att din timlön underövertid blir 250kr före skatt, eftersom du också erkänt du av oklara skäl varit så dum att du gått med på mindre ersättning så får du dubbla pengarna istället för avtalsenliga 2.4ggr.
Detta skulle alltså innebära en ordinarie timlön på 125kr i timmen FÖRE SKATT. Industrijobb betalar inte nödvändigtvis fett men detta skulle med normala 160 timmars månadslön ge dig 20 000 FÖRE SKATT vid din normala lön vilket får anses synnerligen lågt, så lågt att det väcker ganska mycket frågor.

Detta förutsatt att ditt hittapå (som du nu korrigerat) är sant, vilket det inte är.
Citera
2024-05-09, 20:42
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Men om vi nu ska förhålla oss till vita lögner om ekonomi
Dessa nya kontinuerliga 100 timmars övertid i månaden tänkte du nog inte heller igenom riktigt (även om du kanske försöker på dig en korrigerande lögn. Dessa säger du ger dig 25k före skatt, det innebär att din timlön underövertid blir 250kr före skatt, eftersom du också erkänt du av oklara skäl varit så dum att du gått med på mindre ersättning så får du dubbla pengarna istället för avtalsenliga 2.4ggr.
Detta skulle alltså innebära en ordinarie timlön på 125kr i timmen FÖRE SKATT. Industrijobb betalar inte nödvändigtvis fett men detta skulle med normala 160 timmars månadslön ge dig 20 000 FÖRE SKATT vid din normala lön vilket får anses synnerligen lågt, så lågt att det väcker ganska mycket frågor.

Detta förutsatt att ditt hittapå (som du nu korrigerat) är sant, vilket det inte är.

Jaså du sitter här och argumenterar vidare för dig själv verkar inte finnas något vidare utrymme för övriga åsikter så vi kör på din version, det blir bra 👍
Citera
2024-05-09, 20:54
  #159
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Läser ibland ett forum som heter rikatillsammans (som är typ som det här subforumet men mer städat/politiskt korrekt om man vill stämpla det så) och det diskuterades vad man ska göra som förälder när barnen frågade om familjens ekonomi. Jag är själv inte förälder men det är tydligen väldigt vanligt att barnen efter ett par år börjar fråga mycket "är vi rika/är vi fattiga" etc för att jämföra med de andra i skolan.

Det verkar oerhört stressigt det där. De flesta vill passa in perfekt, vilket innebär att man inte är för fattig (skambelagt) och inte heller för rik (också skambelagt) - så konsensus i den tråden var typ att man måste ljuga för annars börjar de skvallra i skolan etc etc. Fick mig att börja tänka på ekonomi i sin helhet och hur pass mycket folk ljuger om sin privatekonomi på det stora hela, inte bara barnfamiljer.

När är det okej att dra lögner om sin ekonomi, och kan man verkligen ljuga sig igenom en hel livsstid och rättfärdiga det som en "vit lögn"? Handlar ju mer om att skydda sin ängsliga mellanmjölks-image för att behålla sin sociala ställning kan jag tycka, vettefan om det är en så pass ädel sak egentligen...

För mig personligen så blir jag mycket mer irriterad över när rika människor låtsas vara fattiga än tvärtom. Om en lågavlönad person tryhardar med märkeskläder, prylar på avbetalning, etc... rör mig inte så mycket. Men när folk man vet är stenrika håller på och klagar och man ska tycka synd om deras låtsasproblem för att mata deras image om "jag är rik men identifierar mig som fattig-persona"... det gör mig tokig!

Man kan ljuga åt båda hållen när det kommer till ekonomi. Helt försvarbart. Se bara till att inte berätta för vissa utan håll det helt anonymt.

Problemet ligger inte hos dig utan att folk är så jävla missunnsamma eller malliga.

Jag ljuger ständigt om min ekonomi eftersom folk har så svårt att ta att man har det annorlunda än dem både bättre och sämre.

Säger man att man har det bättre ställt blir de avundsjuka och då ska dom minsann sätta en på plats med hur mycket de själva kämpat och bla bla bla.

Säger man att man har det sämre ställt plockar de fram pekpinnar om hur man ska förbättra sin ekonomi och ska spela malliga kring valen de själva gjort.

Som om det är så jävla stor skillnad på levnadsstandard på folk mellan

Folk och speciellt svenskar kan inte heller ta det simpla faktumet att man kanske väljer mer fritid framför att jobba 24/7 eller inte DYRKAR pengar som om det vore svaret på allt i livet.

T.ex. tycker folk det är konstigt om man inte har bil som tydligen är någon sorts helig gral för status. Samma med att åka på semester flera gånger om året.
Liksom, jag kanske prioriterar annat. Orkar inte sitta på ett kontor dagarna i ända, bli utbränd och få antidepp utskrivet.

Näää. Religion, politik och ekonomi diskuterar man inte med gemene man eftersom gemene man är helt pantad.
Citera
2024-05-09, 21:24
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Jaså du sitter här och argumenterar vidare för dig själv verkar inte finnas något vidare utrymme för övriga åsikter så vi kör på din version, det blir bra 👍
Jobbigt när lögnerna synas?
Jag har bara tagit vad du själv har sagt och synat det då det varit löjligt orimligt så vadå övriga åsikter, men visst en arbetsgivare som är så snål att den betalar dig 125kr i timmen och 20 000 i månaden före skatt (enligt dig själv) ger dig samtidigt hundra timmar övertid i månaden där de då bryter mot arbetstidslagen på alla sätt och vis, fast de är ändå såpass snåla att de inte ger dig avtalsenlig ersättning, paradoxalt
Det hela blir så löjligt uppenbart påhittat i ett försök att skryta på flashback.
Citera
2024-05-10, 19:40
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Jobbigt när lögnerna synas?
Jag har bara tagit vad du själv har sagt och synat det då det varit löjligt orimligt så vadå övriga åsikter, men visst en arbetsgivare som är så snål att den betalar dig 125kr i timmen och 20 000 i månaden före skatt (enligt dig själv) ger dig samtidigt hundra timmar övertid i månaden där de då bryter mot arbetstidslagen på alla sätt och vis, fast de är ändå såpass snåla att de inte ger dig avtalsenlig ersättning, paradoxalt
Det hela blir så löjligt uppenbart påhittat i ett försök att skryta på flashback.

Yes 👉👍
Citera
2024-05-11, 00:40
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Man kan ljuga åt båda hållen när det kommer till ekonomi. Helt försvarbart. Se bara till att inte berätta för vissa utan håll det helt anonymt.

Problemet ligger inte hos dig utan att folk är så jävla missunnsamma eller malliga.

Jag ljuger ständigt om min ekonomi eftersom folk har så svårt att ta att man har det annorlunda än dem både bättre och sämre.

Säger man att man har det bättre ställt blir de avundsjuka och då ska dom minsann sätta en på plats med hur mycket de själva kämpat och bla bla bla.

Säger man att man har det sämre ställt plockar de fram pekpinnar om hur man ska förbättra sin ekonomi och ska spela malliga kring valen de själva gjort.

Som om det är så jävla stor skillnad på levnadsstandard på folk mellan

Folk och speciellt svenskar kan inte heller ta det simpla faktumet att man kanske väljer mer fritid framför att jobba 24/7 eller inte DYRKAR pengar som om det vore svaret på allt i livet.

T.ex. tycker folk det är konstigt om man inte har bil som tydligen är någon sorts helig gral för status. Samma med att åka på semester flera gånger om året.
Liksom, jag kanske prioriterar annat. Orkar inte sitta på ett kontor dagarna i ända, bli utbränd och få antidepp utskrivet.

Näää. Religion, politik och ekonomi diskuterar man inte med gemene man eftersom gemene man är helt pantad.

Känner inte igen mig alls, tycker inte det är några problem alls att diskutera ekonomi med andra jag känner, jämföra olika synsätt, prioriteringar osv.

Iof diskuterar jag inte ämnet med folk jag inte känner ( (ser inget syfte med det) så det kan ju spela roll naturligtvis
Citera
2024-05-11, 00:45
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Tänk såhär, man får inte köra fortare än 90 på en 90väg. Är det då en garanti för att ingen någonsin kommer köra fortare än så på den vägen? Och vilken övertidsersättning jag har är det inte en jävel som vet. Det är mellan mig och företaget. Finns ingen naturlag som säger att man ska ha lönen x2.4 på en viss sorts övertid. Företaget hade kanske behövt betala x3 för att lära upp ny personal samt stå med sysslolöst folk veckan därpå och strula med uppsägningar osv. Då är det ganska billigt att bara betala lite övertid till någon man vet kan utföra jobbet. För övrigt begås inget brott mot arbetstidslagen, (inte på pappret iaf ) facket behöver inte godkänna ett dugg så länge jag och arbetsgivaren är överens om att det här är den lösningen vi vill ha

Finns det kollektivavtal så är det INTE upp till arbetsgivaren och arbetstagaren att strunta i regler hur som helst, och facket kan när som begära ut listor med hur mycket övertid som betalas ut just för att kontrollera att allt går rätt till.

Har ni inget avtal kan ni dock göra precis som ni vill.
Citera
2024-05-11, 04:50
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Känner inte igen mig alls, tycker inte det är några problem alls att diskutera ekonomi med andra jag känner, jämföra olika synsätt, prioriteringar osv.

Iof diskuterar jag inte ämnet med folk jag inte känner ( (ser inget syfte med det) så det kan ju spela roll naturligtvis

De kanske har liknande ekonomi som dig?

Tror inte att du skulle tycka det var lika lugnt att snacka ekonomi med någon som har det mycket sämre ställt än dig själv?

Vita lögner känns ok när man umgås med folk som har det tufft ekonomiskt. Man behöver inte strö salt i såret då och skryta.
Citera
2024-05-11, 07:49
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De kanske har liknande ekonomi som dig?

Tror inte att du skulle tycka det var lika lugnt att snacka ekonomi med någon som har det mycket sämre ställt än dig själv?

Vita lögner känns ok när man umgås med folk som har det tufft ekonomiskt. Man behöver inte strö salt i såret då och skryta.

Det är just det som de inte har. Har kompisar som tjänar betydligt mindre som har det ganska tufft ekonomiskt, och andra som tjänar dubbelt mot vad jag gör.
Citera
2024-05-11, 09:16
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Finns det kollektivavtal så är det INTE upp till arbetsgivaren och arbetstagaren att strunta i regler hur som helst, och facket kan när som begära ut listor med hur mycket övertid som betalas ut just för att kontrollera att allt går rätt till.

Har ni inget avtal kan ni dock göra precis som ni vill.
Det där är ju inte helt sant, arbetstidslagen gäller
Citera
2024-05-11, 10:08
  #167
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Känner inte igen mig alls, tycker inte det är några problem alls att diskutera ekonomi med andra jag känner, jämföra olika synsätt, prioriteringar osv.

Iof diskuterar jag inte ämnet med folk jag inte känner ( (ser inget syfte med det) så det kan ju spela roll naturligtvis
Vilket åldersspann snackar vi?
Citera
2024-05-11, 11:47
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Det där är ju inte helt sant, arbetstidslagen gäller

Ja, helt korrekt! Bra påpekande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback