Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 11:32
  #1
Medlem
Har tagit upp fotograferande igen efter några års inaktivitet, och funderar på bildredigering. Jag fotar både i RAW och jpeg. Jag vill redigera mina RAW-filer, och undrar om jag klarar mig med en version av Photoshop från Pirate Bay (eller nåt) eller om jag bör köpa en prenumeration av PS? En fördel som jag förstår det med att teckna prenumerationen är väl att jag kan ladda ner "presets" som underlättar/snabbar upp arbetet väsentligt.
En annan väg kan ju vara ett annat program, så kom gärna med förslag!
Citera
2024-04-17, 11:37
  #2
Medlem
anomaligns avatar
Så här tänker jag: Är du väldigt erfaren användare av Photoshop så att workflow och kortkommandon sitter i muskelminnet och du blir väldigt störd om allting inte fungerar precis som det? Prenumerera eller pirata Photoshop. Annars: kör Gimp, Krita, Paint.Net, Rawtherapee eller annat alternativ.

Adobes prenumererationsmodell är hutlös. Bäst att undvika den om man inte "måste".
Citera
2024-04-17, 11:41
  #3
Medlem
peterZiipens avatar
Skulle också ta en titt på Lightroom om jag var du. Så som jag har förstått det så börjar de flesta med att göra sin CC/retouch i Lightroom, för att sedan eventuellt gå över till Photoshop.
Citera
2024-04-17, 11:46
  #4
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Så här tänker jag: Är du väldigt erfaren användare av Photoshop så att workflow och kortkommandon sitter i muskelminnet och du blir väldigt störd om allting inte fungerar precis som det? Prenumerera eller pirata Photoshop. Annars: kör Gimp, Krita, Paint.Net, Rawtherapee eller annat alternativ.

Adobes prenumererationsmodell är hutlös. Bäst att undvika den om man inte "måste".

Oh här vill jag kasta in en handske - Krita är gjort för digitalt målande huvudsakligen och kan vara litet fel i processen. Håller däremot med att Adobe's "marknadsledande" är sen länge totalt hittepå.

DigiKam från som grupp(ish) som gjort Krita är ett annat förslag! https://apps.kde.org/digikam/ - digikam är mest ett sortering och hanteringsprogram för stora mängder foton visserligen så sen kommer ju saker som Gimp eller Photopea (online) eller annat.

Gratis, säkert, bra och ofta bättre. Och Open Source!
__________________
Senast redigerad av triptyken 2024-04-17 kl. 11:50.
Citera
2024-04-17, 13:53
  #5
Medlem
systems avatar
Själv får jag hela Adobe-sviten från min arbetsgivare, men om så inte vore:

Kolla om någon kompis får motsvarande som jag. Adobe tillåter installation på två datorer.

Invänta nästa Black Friday-erbjudande från Adobe. De har tidigare erbjudit rabatt på 40%, om jag inte har fel.

Betala fullt pris.

Hitta alternativa program.

Fulinstallera.
Citera
2024-04-17, 14:38
  #6
Medlem
Låter som att jag ska testa något alternativt program i första hand. Photopea låter ju intressant, och jag antar att det hanterar RAW. Jag är ju inte van vid PS, så jag har ju inget större behov av att just behålla det arbetsflödet...

Frågan gäller också hur mycket jag förlorar på att fulinstallera; de versioner jag sett är från typ -19 eller när Adobe införde systemet med prenumerationer...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback