Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 16:20
  #1
Medlem
Jag har en visstidsanställning på 8 månader och har arbetat där 1,5 månad. Nu har det blivit nya besked och företaget kommer avveckla sin avdelning jag jobbar på, alla kommer därmed också bli uppsagda samma tidpunkt min anställning slutar. Företaget erbjuder nu en bonus för de anställda som stannar hela tiden ut, men inte till mig då jag inte är tillsvidareanställd. Min fråga är om jag egentligen har rätt till den bonusen? De försökte att inte ge det till en som ska gå på föräldraledighet men då den lagen är så pass stark kommer hen få bonus ändå.
Citera
2024-04-17, 16:32
  #2
Avstängd
Nja,där jag har jobbat där bonusar förekommit har det krävts att man varit anställd hela kalenderåret, för att få ta del av bonusen i maj året efter.

Står det inget i ditt kontrakt kan det bli svårt.

Märkligt att man betalar ut bonus alls, när man lägger ner. Lägger man ner betyder väl det att verksamheten går knackigt?
Citera
2024-04-17, 16:35
  #3
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JahappDetVarDet
Jag har en visstidsanställning på 8 månader och har arbetat där 1,5 månad. Nu har det blivit nya besked och företaget kommer avveckla sin avdelning jag jobbar på, alla kommer därmed också bli uppsagda samma tidpunkt min anställning slutar. Företaget erbjuder nu en bonus för de anställda som stannar hela tiden ut, men inte till mig då jag inte är tillsvidareanställd. Min fråga är om jag egentligen har rätt till den bonusen? De försökte att inte ge det till en som ska gå på föräldraledighet men då den lagen är så pass stark kommer hen få bonus ändå.
De tillsvidareanställda erbjuds kompensation för att stanna längre än sin gällande uppsägningstid.
Din uppsägningstid sammanfaller med avvecklingen, varför skulle företaget erbjuda dig något mer ön det som ni avtalat om?
Citera
2024-04-17, 16:41
  #4
Medlem
Nej du har inte rätt till det.

Ditt kontrakt löper ut utan något problem.
Citera
2024-04-17, 17:23
  #5
Medlem
Tack för alla svar!
Citera
2024-04-17, 20:10
  #6
Medlem
Otroligt passande namn TS har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback