Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 22:12
  #1
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Jag är faktiskt en sjukt bra sångare. Eller var en gång i tiden iaf. Eftersom jag numera mest sitter hemma om dagarna och runkar utan någon att prata med så har mina stämband grott igen. Det enda som kommer ur min käft är segt slem.

Nu förhåller det sig dock som så att jag ska på en typ av audition nästa vecka och sjunga en trudelutt, men min röst har ingen kraft! Tog fram gitarren och försökte öva lite idag, men jag blev typ fysiskt utmatad av att sjunga och hes utav helvete blev jag också.

Så hur får jag fart på rösten till nästa vecka? För det första genom att börja använda den igen, tänker jag. Kanske lyssna på lite musik och sjunga med.

Sen fysisk aktivitet. Jag har faktiskt tänkt att komma igång med löpningen igen och nu när snön är borta har jag ingen ursäkt längre.

Sen vettefan. Skölja näsan brukade jag göra en gång i tiden, tänker det borde hjälpa lite.

Citronvatten? Honungsvatten? Och finns det något jag absolut bör undvika? Tips mottages tacksamt.

Citera
2024-04-17, 22:58
  #2
Medlem
AnnaChiaras avatar
Kolla på youtube efter speech therapy practices, så bör du få upp övningar så att du får igång rösten igen.
Citera
2024-04-17, 23:05
  #3
Avstängd
Nu är jag ingen sångpedagog. Men sjung bara hemma och försök ta reda på vilken tonart (pitch) du är bäst inom. Lätt att göra om du t.ex sjunger på en låt och du känner att du klarar av den både högt och lågt osv. Googla då på Artistnamn+Låt+Key.
Finns såklart bättre sätt att göra detta men det där kan vem som helst göra för att få en handvisning.
Citera
2024-04-17, 23:36
  #4
Medlem
Belters avatar
Youtube-Ken Tamplin-Warm up.
Citera
2024-04-18, 09:59
  #5
Medlem
OneTaps avatar
låter som strepto kocker. åk till doktorn o fixa =)
Citera
2024-04-18, 15:57
  #6
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Kolla på youtube efter speech therapy practices, så bör du få upp övningar så att du får igång rösten igen.

Tack, hittade lite grejer efter visst sållande. Några som verkligen sätter fingret på mitt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Nu är jag ingen sångpedagog. Men sjung bara hemma och försök ta reda på vilken tonart (pitch) du är bäst inom. Lätt att göra om du t.ex sjunger på en låt och du känner att du klarar av den både högt och lågt osv. Googla då på Artistnamn+Låt+Key.
Finns såklart bättre sätt att göra detta men det där kan vem som helst göra för att få en handvisning.

Ja, alltså. Har ett ganska brett register när jag väl håller rösten igång. Men har tappat det helt nu. För hes för att sjunga lågt och för kraftlös för att ta de högsta tonerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Youtube-Ken Tamplin-Warm up.

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
låter som strepto kocker. åk till doktorn o fixa =)

Njae, tror inte det. Tror mest jag har allmänt hög slem produktion och rör för lite på mig så det fastnar i alla hålor och måste gubbhostas upp. Streptokocker är tillfälliga vid sjukdom väl?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback