Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 07:00
  #1
Medlem
bithaxs avatar
Jag skulle vilja ha en motorcykel men orkar inte hålla på med körkort och grejer. Det är så krångligt i Sverige och kostar massa pengar.

För att åka till jobbet skulle en moppe egentligen räcka för mig. Men det vore kul också att åka till Gotland. Och då tar det nog lite för lång tid att åka ut till nynäshamn med den.

Vet ej hur svårt det är att ta med en moppe i bilen om man åker dit. Kan man hänga på dem bak på på något sätt typ som man gör med cyklar?

Vore asnajs och ha en liten moppe bara crusa med i området runt huset på Gotland. Åka till stranden osv.
Citera
2024-04-18, 07:26
  #2
Medlem
Hur långt är ett snöre?

Vad menas då. Well,hur stor är bilen du har tänkt att använda? Svaret på den frågan bör ge svaret på om moppen får plats.

Men annars, i princip. Hittar du en cykelhållare som också passar för din moppe, så visst.
Trycket på en dragkula ska enligt Google ligga på 50-80 kg. Så jag kill-gissar att en moppe med den maxvikten borde gå hänga på om man hittar en hållare som klarar vikten.
Nåt geni kommer säkert rätta mig.
Citera
2024-04-18, 08:13
  #3
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag skulle vilja ha en motorcykel men orkar inte hålla på med körkort och grejer. Det är så krångligt i Sverige och kostar massa pengar.

För att åka till jobbet skulle en moppe egentligen räcka för mig. Men det vore kul också att åka till Gotland. Och då tar det nog lite för lång tid att åka ut till nynäshamn med den.

Vet ej hur svårt det är att ta med en moppe i bilen om man åker dit. Kan man hänga på dem bak på på något sätt typ som man gör med cyklar?

Vore asnajs och ha en liten moppe bara crusa med i området runt huset på Gotland. Åka till stranden osv.


https://www.24mx.se/product/proworks...0stand%20small

Något liknande denna,
Citera
2024-04-18, 08:25
  #4
Medlem
Finns väl även små släpkärror gjorda för att ta med moped/mc när man åker bil. Det kanske vore nåt för TS!
Citera
2024-04-18, 08:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
https://www.24mx.se/product/proworks...0stand%20small

Något liknande denna,

"Ej godkänt för allmänna vägar inom EU" står det också. :-)
Mindre problem kanske.
Citera
2024-04-18, 08:45
  #6
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
"Ej godkänt för allmänna vägar inom EU" står det också. :-)
Mindre problem kanske.


Märkligt har då kört med en sån här i Sverige utan anmärkning i minst 4+ år, ingen har då stoppat mig,
Citera
2024-04-18, 09:18
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Märkligt har då kört med en sån här i Sverige utan anmärkning i minst 4+ år, ingen har då stoppat mig,

De flesta människorna bryter regelmässigt mot trafikregler, exempelvis hastighetsbegränsningar, utan att det får några konsekvenser. Det innebär ju inte att det är tillåtet att köra över hastighetsbegränsningen..
Citera
2024-04-18, 09:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Märkligt har då kört med en sån här i Sverige utan anmärkning i minst 4+ år, ingen har då stoppat mig,

Well. Finns det lagliga alternativ med samma design, så finns det kanske ingen anledning för lagens långa arm att stoppa just dig för kontroll.

Jag funderar dock på vad som gör den olaglig...
Citera
2024-04-18, 10:00
  #9
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
"Ej godkänt för allmänna vägar inom EU" står det också. :-)
Mindre problem kanske.

Det ska väl bra mycket till innan polisen i Sverige stoppar en och ”ursäkta, kan du visa upp att ditt cykelställ är EU godkänt”
Citera
2024-04-18, 10:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det ska väl bra mycket till innan polisen i Sverige stoppar en och ”ursäkta, kan du visa upp att ditt cykelställ är EU godkänt”

Mm, speciellt om det finns alternativ som ÄR lagliga.

Anyway. Risken är kanske liten, men om det sker en olycka så är det kanske inte så positivt. Oavsett om hållaren är orsakande/bidragande eller ej.
Citera
2024-04-18, 10:23
  #11
Medlem
Föll ner sätena och tryck in mopeden om den får plats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback