Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 02:17
  #13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hej är ingen expert och tycker 60.000 är lagom.

Breitling Navitimer eller TAG Heuer Monaco där jag förälskat mig i den sist nämnda.
Tycker den är personlig och ovanlig, samt stillfull.
Gillar även Breitling varianten, men den känns mer alldaglig, men det funkar också.
Tycker förstnämnda blir lättare att sälja vid ett senare tillfäller en den sist nämnda.
Så går mina tankegångar.

Här är en bild på TAG Heuer Monaco
https://manzanaresjoyero.blogspot.co...una-nueva.html

Här är en bild på Britling Navitimer
https://www.vintage-portfolio.com/sh...322-automatic/

Tycker 50/60 tusen i runda slängar är lagom för en medelmåttig investering och fin klocka att känna sig fin med.
Men hur är det med dessa två klockor som värdeföremål, sjunker dom genast mycket i värde efter köp, såsom ett bilköp som tappar 30% om man köper ny eller fungerar det annorlunda med klockor.
Förstår att man måste serva klockan med jämna mellanrum och vara varsam med den.


MVH

"Men hur är det med dessa två klockor som värdeföremål, sjunker dom genast mycket i värde efter köp"

JA!

Om du över huvud taget tänker på ordet "investering" i samband med dessa klockor så skall du köpa dem begagnade.

Vill du ha ett investeringsobjekt kan du titta på en riktig Heuer Monaco, det är en helt annan sak än en TAG Heuer Monaco, historian bakom Heuer och TAG Heuer kan du söka efter på nätet.

https://www.google.com/search?q=vint...e-gws-wiz-serp
__________________
Senast redigerad av trottwell 2024-04-21 kl. 02:40.
Citera
2024-04-21, 06:30
  #14
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Men hur är det med dessa två klockor som värdeföremål, sjunker dom genast mycket i värde efter köp"

JA!

Om du över huvud taget tänker på ordet "investering" i samband med dessa klockor så skall du köpa dem begagnade.

Vill du ha ett investeringsobjekt kan du titta på en riktig Heuer Monaco, det är en helt annan sak än en TAG Heuer Monaco, historian bakom Heuer och TAG Heuer kan du söka efter på nätet.

https://www.google.com/search?q=vint...e-gws-wiz-serp

Ja och tack, du har rätt, jag vet att den har en historia med motorsport och vill minnas att den även finns representerad hos Hall Of Fame för motorsport.
Och är införstådd med att vissa klock modeller har ett bättre andrahandsvärde än andra.

En kvalitetsklocka ska ju hålla från en generation till nästa och gärna gå i arv.
Vet inte om TAG Heuer som jag länka till skulle passa min dotter, för jag tänker inte bar en klocka jag vill ha livet ut, utan även ska kunna användas av dottern.
Visa Breitling klockan och min dotter gilla den, ska visa up TAG Heuer och se vad hon säger.
Personligen gillar jag båda lika mycket.

Men det är bra, ett lyx problem att hitta två kandidater som man gillar och tycker om.

MVH
Citera
2024-04-23, 06:06
  #15
Medlem
sputnik2011s avatar
Skrev till en försäljare som tippsa om att man kan kolla Vintage/pre-owned och see hur stor skillnad det är mellan nytt och begagnat.
Inte helt rättvis bild kan jag tänka mig, men en fingervisning.
För att jag tänker att försäljaren köper in till ett lägre pris och sedan gör ett pålägg inför annonsering på sin sida.

Kolla klockan jag är intresserad av och där skiljer det 10/15.000 och sedan om man tänker att dom köper in från privat person till lägre pris, så kan jag föreställa mig någonstans mellan 0 upp till 10.000.
Tror inte att en klocka förlorar så mycket som 30% av sitt värde utan snarare verkar det som 20% är en rimlig uppskattning.

Men som jag nämnt tidigare, efter fått bra inlägg, så kommer klockan gå i arv, eftersom jag redan kollat med min dotter och hon gillar den modellen jag avser att köpa.

MVH
Citera
2024-04-23, 15:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Skrev till en försäljare som tippsa om att man kan kolla Vintage/pre-owned och see hur stor skillnad det är mellan nytt och begagnat.
Inte helt rättvis bild kan jag tänka mig, men en fingervisning.
För att jag tänker att försäljaren köper in till ett lägre pris och sedan gör ett pålägg inför annonsering på sin sida.

Kolla klockan jag är intresserad av och där skiljer det 10/15.000 och sedan om man tänker att dom köper in från privat person till lägre pris, så kan jag föreställa mig någonstans mellan 0 upp till 10.000.
Tror inte att en klocka förlorar så mycket som 30% av sitt värde utan snarare verkar det som 20% är en rimlig uppskattning.

Men som jag nämnt tidigare, efter fått bra inlägg, så kommer klockan gå i arv, eftersom jag redan kollat med min dotter och hon gillar den modellen jag avser att köpa.

MVH

Då tror du helt fel.

20% av nypris är moms.
Den blir ju omedelbart död vid försäljning till privatperson
Citera
2024-04-24, 19:44
  #17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Då tror du helt fel.

20% av nypris är moms.
Den blir ju omedelbart död vid försäljning till privatperson

Nej det blir den inte för privatpersonen måste ju betala moms om han köper en likadan klocka i butik.

Däremot så har nog tiderna för spekulationsköp av armbandsur toppat redan.
Citera
2024-04-24, 20:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej det blir den inte för privatpersonen måste ju betala moms om han köper en likadan klocka i butik.

Däremot så har nog tiderna för spekulationsköp av armbandsur toppat redan.

Nypris inkl moms återspeglas oftast (men inte alltid) på begmarknaden.
Därav kan du räkna med minst 20% Tapp (och oftast mer) omedelbart på det "Du kan köpa över disk"

Du kan ju se vad en gråhandlare tar för ett nyuttaget ur med död moms jmfrt med listpris.


Håller I viss mån med dig ang spekulationshysterin.
Men fortfarande finns många ur där någon som får köpa till listpris kan göra 10-300.000kr och mer utan större ansträngning .
Och ytterligare upp till 19% om samvetet är rymligt och möjligheten finnes
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback