Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-19, 22:02
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror TS driver med oss. Ingen turist är väl så korkad att de bajsar i närheten av färskvatten-källa? Det gör man väl isåfall inne bland träden eller så, inte i anslutning till en å/flod?

Angående misshandel av hundar. Det finns rätt enhet att anmäla för sånt. Djurhållning, djurskydd, jag vet inte vad det heter.

Det står i tidningen angående bajsbakterier i fjällvatten. Googla så hittar du nog.
Som sagt. Företaget har anmälts flera gånger och länsstyrelsen har varit på flera besök, där de konstaterat flera brott mot reglerna. De har bland annat hittat kirurgiska instrument, olaglig antibiotika, för trånga hundkojor mm. Trots detta låter länsstyrelsen företaget fortsätta med sin verksamhet. Misstänker någon form av korruption då delägaren Gunnar Selberg är en högt uppsatt politiker i kommunen med stort inflytande.
Citera
2024-04-20, 01:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror TS driver med oss. Ingen turist är väl så korkad att de bajsar i närheten av färskvatten-källa? Det gör man väl isåfall inne bland träden eller så, inte i anslutning till en å/flod?

Angående misshandel av hundar. Det finns rätt enhet att anmäla för sånt. Djurhållning, djurskydd, jag vet inte vad det heter.
https://sverigesradio.se/artikel/baj...vid-kebnekaise
Citera
2024-04-20, 01:50
  #27
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...blem-i-fjallen

Ännu en länk som förklarar varför jag hatar turister.
Citera
2024-04-20, 02:48
  #28
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnetsmoln
En film har kommit ut där Jukkasjärvi Vildmarksturer AB häftar ihop såren på sina hundar. Företaget har anmälts flera gånger innan för djurplågeri och länsstyrelsen har varit på flertalet tillsyner, men ingenting har hänt. Kanske för att föredetta kommunfullmäktige är delägare.
Jag hatar redan turisterna här uppe mer än nånting annat. Men om ni ända ska upp hit och vanhedra vårt landskap, boka för fan inte turer hos dessa. ^ Boka inte hundspannsturer alls förresten. Hundarna är inte bara vanvårdade utan alla dessa hundspann förstör dessutom för oss lokalbor som vill vistas i naturen.

Om detta företag sysslar med djurplågeri och att du har bevis för det så anmäler du det till länsstyrelsen.
Folk tröttnar snart på att springa omkring i fjällen så du kan snart ha bajsvattnet, kylan och myggorna för dig själv.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback