Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 13:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förr i tiden gick inte halva matchtiden åt till spelare som ligger och vrider sig i plågor, för att strax därpå spela vidare som om ingenting hänt.

Det är också sant. Det var bättre flyt i matcherna förr, framför allt tycker jag tiden runt 1998 och säg 10 år framåt hade bra flyt i matcherna. Behagligt och spännande att titta på.

Nu tycker jag det liknar handboll (när man City spelar) och tendens till amerikansk fotboll med onödigt långa uppehåll.

Det kan bli väldigt hackigt. Först en spelare som ligger och kvider i en evighet. En minut efteråt 2-3 sega byten som tar flera minuter. Spelare som lufsar av planen och applåderar åt alla möjliga håll. Det trasar sönder matcherna.

Det hade varit intressant om man kunde laborera lite med speltiden, säg 3 x 25 minuter effektiv tid (dvs domaren stannar klockan vid spelavbrott) och inga byten får ske under dessa 25 minuter. Det hade troligen kunnat minska filmandet.
Citera
2024-04-25, 14:43
  #14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Mer tjafs med domaren då jmf nu
Hah, menar du allvar eller?
Citera
2024-04-25, 15:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hah, menar du allvar eller?

Skulle säga att ALLT var hårdare och mer brutalt då. Inkl behandlingen av domarna (mindre respekt).

Se från minut 6.00 och ffa minut 7:15. Ingen dålig tackling nr 21 i Argentina lägger in på domaren


https://www.youtube.com/watch?v=IfwplVeNFjE
Citera
2024-04-25, 15:14
  #16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Skulle säga att ALLT var hårdare och mer brutalt då. Inkl behandlingen av domarna (mindre respekt).

Se från minut 6.00 och ffa minut 7:15. Ingen dålig tackling nr 21 i Argentina lägger in på domaren


https://www.youtube.com/watch?v=IfwplVeNFjE
På högsta nivån är det mindre acceptans för allt som kan påverka domslut, men bland kidsen med ~2 miljoner nysvenskar kan jag lova dig att det är flera gånger värre idag än någonsin tidigare.
Citera
2024-04-25, 15:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
På högsta nivån är det mindre acceptans för allt som kan påverka domslut, men bland kidsen med ~2 miljoner nysvenskar kan jag lova dig att det är flera gånger värre idag än någonsin tidigare.

Ok, det har du rätt i (på ungdomssidan). Så långt tänkte jag inte och har själv dålig koll på just den biten idag. Tråkig utveckling!
Citera
2024-04-25, 15:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Slutet av 80-90 talet
Nu är väl ingen som vet vad grusplan är och grusskor.
Exotiskt att åka till utkanten av Stockholm och möta svarta och alltid kaos när alla kusiner skulle bråka när de förlorade 😂

Tränare och föräldrar rökte vid planen
Föräldrar som skrek på domaren och tjafsar med andra föräldrar

Brutalt kapningar som domare vinkade bort
Resultat som ung, fattar ej varför de är borta.
I individuell sport finns resultat som ung .

Nu ska de va gulli gull och kramar
Mer bollinnehav och teknik

Du tror inte det fanns grusplaner på 2000 talet heller.. Jo det fanns det, men nuförtiden kanske det inte finns.
Citera
2024-04-25, 17:09
  #19
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Det är också sant. Det var bättre flyt i matcherna förr, framför allt tycker jag tiden runt 1998 och säg 10 år framåt hade bra flyt i matcherna. Behagligt och spännande att titta på.

Nu tycker jag det liknar handboll (när man City spelar) och tendens till amerikansk fotboll med onödigt långa uppehåll.

Det kan bli väldigt hackigt. Först en spelare som ligger och kvider i en evighet. En minut efteråt 2-3 sega byten som tar flera minuter. Spelare som lufsar av planen och applåderar åt alla möjliga håll. Det trasar sönder matcherna.

Det hade varit intressant om man kunde laborera lite med speltiden, säg 3 x 25 minuter effektiv tid (dvs domaren stannar klockan vid spelavbrott) och inga byten får ske under dessa 25 minuter. Det hade troligen kunnat minska filmandet.
Jag håller med. Jag tycker att det är mindre djupledspel och att försvararna avaktar ännu mer nu för tiden. De springer bakåt så mycket att det ser ut som att de åker baklänges på skridskor.

Fruktansvärt tråkigt att titta på nära alla dribblingar endast består av att hitta en yta för skott i bortre hörnet eller ett inlägg. Aldrig för att gå förbi likt spelare som Ronaldinho eller den riktiga Ronaldo gjorde.
Citera
2024-04-25, 17:14
  #20
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Fyller på med ytterligare en faktor (nu när jag ändå har lunchrast):

Ekonomin har förbättrats avsevärt. I början av 90-talet var en bråkdel de allsvenska spelare heltidsproffs. Idag är väl samtliga ändå ner till Superettan mer eller mindre proffs.

Sålunda finns ett starkt incitament för ungdomar att verkligen gå "all in" på idrotten. Det är med andra ord ok att försaka skolan (i viss utsträckning) för att satsa. Att nå Superettan eller ett bottengäng i Allsvenskan behöver inte vara helt omöjligt för en någorlunda talangfull spelare.
Man ska ändå vara bäst i sin årskull i stadens stora lag eller från den mellanstora staden. Det är ju bara en som når dit från lag som Kalmar, Hbk, Elfsborg. Och kanske två från lag som Mff ( en hamnar i superettan och en spelar i Värnamo)
Citera
2024-04-26, 21:27
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Fyller på med ytterligare en faktor (nu när jag ändå har lunchrast):

Ekonomin har förbättrats avsevärt. I början av 90-talet var en bråkdel de allsvenska spelare heltidsproffs. Idag är väl samtliga ändå ner till Superettan mer eller mindre proffs.

Sålunda finns ett starkt incitament för ungdomar att verkligen gå "all in" på idrotten. Det är med andra ord ok att försaka skolan (i viss utsträckning) för att satsa. Att nå Superettan eller ett bottengäng i Allsvenskan behöver inte vara helt omöjligt för en någorlunda talangfull spelare.

Sant att ekonomin är mycket bättre, men tycker du överdriver möjligheterna att bli proffs. Det finns 32 lag i allsvenskan och superettan. Säg att 20 spelare per lag är proffs, blir 640 st. Varje årskull har ca 50 000 killar. Man tampas med minst tio andra årgångar, vilket blir ca 500 000 personer. Dvs 640 av 500 000 lyckas bli proffs. I princip innebär det att man måste tillhöra bästa promillen för att platsa i superettan.
Citera
2024-04-26, 22:23
  #22
Medlem
Kommit på ett par andra saker som numera är helt annorlunda, men det handlar inte om själva spelet utan om klädsel.

Förr tränade man i en random t-shirt och egna byxor och strumpor. Idag har vartenda lag ner till yngsta barnen klubbens speciella träningskläder som klubbarna slösar pengar på eller som kidsens föräldrar tvingas köpa.

Förr värmde man upp i matchtröja och avbytarna satt med matchtröjan på och benskydden på plats. Idag skall det vara speciella uppvärmningströjor och avbytarna får inte ta på matchtröjan förrän de skall bytas in. Och det verkar gälla alla lag ända ner i lägsta serierna inklusive ungdomsfotbollen.

Kort sagt blir det en jäkla massa extra tvätt numera, och kostnaderna för all denna tränings- och uppvärmningsutrustning känns kanske inte som rätt fokus. Om detta nya koncept infördes för 5, 10 eller 20 år sedan vet jag inte.

Tycker bara det är märkligt, och dessutom knas att det verkar vara vanligt att avbytare inte är klara när de skall bytas in, pga att de inte hittar sin matchtröja eller inte har rätt strumpor på sig osv. Tar liksom evigheter att göra sig klar, istället för att man sitter redo redan från matchstart.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2024-04-26 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback