Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 21:42
  #61
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
I vilket syfte?

För att få rätten att bära kniv.
Citera
2024-04-18, 21:55
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
För att få rätten att bära kniv.
Ja men vad är syftet att bära kniv på stan?
Citera
2024-04-18, 22:09
  #63
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja men vad är syftet att bära kniv på stan?

Det är ett verktyg som kan användas till allt möjligt.
Citera
2024-04-18, 22:09
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Skogsägaren äger väl skogen?

Ja, och? På grund av allemansrätten blir det likväl att betrakta som allmän plats.[/quote]

Nej, ”skogen” är ingen allmän plats.[/quote]

Kanske, det verkar finnas argument både för och emot, men det har iaf inte att göra med att skogsägaren äger marken (kan nog hitta på exempel där ett sånt resonemang skulle sågas med fotknölarna för de flesta).
Citera
2024-04-18, 22:11
  #65
Medlem
Tcprocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag bär alltid kniv, sedan jag var ca 8 år gammal. Knivlagar är fåniga och jag har klarat mig snart 40 år utan att ha ihjäl nån så risken får betraktas som försummbar.
Behöver inte alltid vara att du själv ska ha ihjäl någon. Tror också det kan handla om att du kanske glömmer eller tappar den. Någon annan kan ta den ifrån dig osv.

Tycker själv knivlagen är lite överdriven men tycker dock inte det är okej att gå omkring med kniv i stan.
Citera
2024-04-18, 22:30
  #66
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
När ni är ute i skog och mark brukar ni möta folk med kniv då, blir ni inte rädda att dom ska gå bananas som värsta fredagen den 13e filmen? För utanför skogen får man ju inte ha kniv, det är ju livsfarligt enligt myndigheterna.

Jag vet inte vad jag ska med en kniv till i skogen. Däremot använder jag ofta en kniv när jag lagar och mekar med något på bilen. Egentligen är det en schweizisk armékniv, kniven går att skala kablar med och böja på saker, samt skära av gummislangar och skrapa på saker med.

En kniv är annars överskattad ute i naturen. Ett par täta skor är bättre och ett par ombydesstrumpor, det väjer jag före en kniv. Ett paket tändstickor och snabbkaffe kan vara bra också.
Citera
2024-04-18, 22:50
  #67
Medlem
Man går inte ut i skogen utan minst 1 kniv.

Kniv ska man alltid ha med sig överallt.
Citera
2024-04-18, 23:46
  #68
Medlem
Venators avatar
Alltid en kniv i skogen. Är jag ute såpass länge att jag ska fixa med käk har jag två - en som jag håller ren för att skära korv exempelvis och en där jag inte behöver tänka på hygienen. Är jag på jakt har jag oftast ytterligare någon specialkniv med mig.

Har använt kniv som verktyg sedan jag var sex år och det är så förbannat deprimerande att se hur människor direkt associerar knivar med vapen.
Citera
2024-04-18, 23:54
  #69
Medlem
Mandingos avatar
Alltid, en fällkniv med ca 7cm blad går göra det jag behöver den till i skogen, svamprens, splitta tändved, tälja ett grillspett, pilla ut en tagg eller dela en bulle...
När jag fiskar har jag både fiskekniv och multiverktyg med mig, åker lokaltrafik, men tar aldrig upp annat än en liten linsax ur väskan om jag behöver den...
Citera
2024-04-19, 00:17
  #70
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
När ni är ute i skog och mark brukar ni möta folk med kniv då, blir ni inte rädda att dom ska gå bananas som värsta fredagen den 13e filmen? För utanför skogen får man ju inte ha kniv, det är ju livsfarligt enligt myndigheterna.

Jag brukar själv ha kniv i bältet och mer sällan en yxa. Extremt sällan jag möter någon i skogen dock men i skogen vandrar väldigt få psykfall. Är troligtvis någon som vill lyssna på fåglar, tända en brasa eller bara varva ned som man möter i skogen medans när man sitter på tuben vid Odenplan så har du säkert fem psykfall som sitter i samma vagn. Ett tågset med 5 vagnar innebär att du har 25 psykfall i din närhet och det är nog större sannolikhet att du blir attackerad där och då. Som exempel.
Citera
2024-04-19, 00:22
  #71
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet inte vad jag ska med en kniv till i skogen. Däremot använder jag ofta en kniv när jag lagar och mekar med något på bilen. Egentligen är det en schweizisk armékniv, kniven går att skala kablar med och böja på saker, samt skära av gummislangar och skrapa på saker med.

En kniv är annars överskattad ute i naturen. Ett par täta skor är bättre och ett par ombydesstrumpor, det väjer jag före en kniv. Ett paket tändstickor och snabbkaffe kan vara bra också.

En kniv och ett par skor utesluter väl inte varandra? Don efter person, som man brukar säga. Själv använder jag kniv väldigt ofta tex att samla kåda med, skära av paracord, döda och filea fisk, dela bacon, tälja med, avlägsna fästingar och sedan ligger det en psykologisk trygghet i att bära kniv för potentiellt sett kan man försvara sig.
Citera
2024-04-19, 00:22
  #72
Medlem
RumpNietzsches avatar
Jag har alltid själv en kniv i bältet när jag går i skogen så nej, jag blir inte särskilt rädd om jag möter en annan person som också har kniv.

Skulle den andra personen mot förmodan bli våldsam täljer jag mig ett spjut och spjutar den i ögat tills den blir tyst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback