Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 20:39
  #1
Medlem
Hej jag har alltid varit blyg för lån osv alla har ju sitt liv jag ensam ekonomi.. Har 110.000i lån från dåliga bilköp då ja va yngre äger inte så mkt å har mellan 33-38.000ut efter skatt jag jobbar ej i Sverige jag har 30mil till jobb varje vecka 1väg får dock bo i norr där ja trivs 30mil åt varje håll då de gäller jobb. Jag bara undrar hur har folk råd me elbilar å nyare bilar å hus åt höger å vänster. Och fjäll resor?? Är jag dum som inte investerar i en nyare bil och har typ 300.000i skuld? Min bil idag är en d5gått 35k skulle vilja ha en nyare bil men vågar man? Är 45år och inga barn vill ej att min halvbrors barn får problem då ja dör? Och varje helg ja åker hem kostar ca 3000kr soppa mat å nöjen hur tänker ni i liknade situation?
Citera
2024-04-18, 20:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupet78
Hej jag har alltid varit blyg för lån osv alla har ju sitt liv jag ensam ekonomi.. Har 110.000i lån från dåliga bilköp då ja va yngre äger inte så mkt å har mellan 33-38.000ut efter skatt jag jobbar ej i Sverige jag har 30mil till jobb varje vecka 1väg får dock bo i norr där ja trivs 30mil åt varje håll då de gäller jobb. Jag bara undrar hur har folk råd me elbilar å nyare bilar å hus åt höger å vänster. Och fjäll resor?? Är jag dum som inte investerar i en nyare bil och har typ 300.000i skuld? Min bil idag är en d5gått 35k skulle vilja ha en nyare bil men vågar man? Är 45år och inga barn vill ej att min halvbrors barn får problem då ja dör? Och varje helg ja åker hem kostar ca 3000kr soppa mat å nöjen hur tänker ni i liknade situation?

Vad är skälet till bilbytet? Bättre bränsleekonomi eller roligare bil?

När det gäller den typ av körning som du gör handlar det väl egentligen mest om att ha ett skönt säte att sitta i, en ratt att hålla i, någorlunda bra däck, hyfsad belysning och en framruta som inte är allt för sliten som man ser igenom.

80% av tiden sitter man ju bara där i mörker och snöslask och håller sina 90-100-110 så för mig personligen tycker jag inte det är värt 700.000:- till något nyare, så mycket bättre är inte den stolen och dom finesserna man får på köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Satsa på en kurs i svenska - alla här på FB står bakom dig om du gör det.

Jösses.

Inte jag. Jag står inte bakom det, det finns mycket annat i livet som kan vara betydligt viktigare att prioritera.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-04-18 kl. 20:53.
Citera
2024-04-18, 21:33
  #3
Medlem
lemmelns avatar
Du får gärna unna dig en bil om du verkligen vill ha en, men det är väldigt dyrt.

Låt säga att du köper en bil för 200 000kr,går in med 20 000kr kontant så du lånar 180 000kr till 10% effektiv ränta som skall betalas av på 5 år. Då betalar du ungefär 260 000kr för bilen inklusive räntorna.

Sedan kör du så mycket att värdet minskar ungefär 20% varje år. Värdet efter 5 år är då 80 000kr, om du har tur.

Det kostade alltså dig 180 000kr att ha bilen de 5 åren. Eller 36 000kr varje år. Sedan tillkommer ju massa andra kostnader med bilen utöver lånet. Däck, bromsar, besiktning, bränsle osv.

Tycker du att det är värt det, då köper du den.

Personligen resonerar jag så här: Jag bryr mig inte om att ha en fin bil. Jag vill att den skall kosta så lite som möjligt att köpa, att försäkra och underhålla. Den skall vara kall på sommaren och varm på vintern.

Man kan för 36 000kr köpa en en fullt fungerande 15 år gammal Honda Civic som troligen uppfyller alla ovanstående krav och håller hela femårsperioden. Så kan du hitta på något mycket roligare att göra med pengarna som blir över.
Citera
2024-04-18, 23:45
  #4
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupet78
Hej jag har alltid varit blyg för lån osv alla har ju sitt liv jag ensam ekonomi.. Har 110.000i lån från dåliga bilköp då ja va yngre äger inte så mkt å har mellan 33-38.000ut efter skatt jag jobbar ej i Sverige jag har 30mil till jobb varje vecka 1väg får dock bo i norr där ja trivs 30mil åt varje håll då de gäller jobb. Jag bara undrar hur har folk råd me elbilar å nyare bilar å hus åt höger å vänster. Och fjäll resor?? Är jag dum som inte investerar i en nyare bil och har typ 300.000i skuld? Min bil idag är en d5gått 35k skulle vilja ha en nyare bil men vågar man? Är 45år och inga barn vill ej att min halvbrors barn får problem då ja dör? Och varje helg ja åker hem kostar ca 3000kr soppa mat å nöjen hur tänker ni i liknade situation?

Förstår inte varför din halvbrors barn skulle få problem då du dör? Hur kan du fortfarande sitta med skulder för bilar du köpte när du var yngre? Dom lånen borde vara betalda vi denna tidpunkt. Skulle du bli lyckligare av en bil för 300K ? Tycker det verkar mer att du är missnöjd över ditt liv och hur du lever? Men jag kan ha fel?
Citera
2024-04-19, 03:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln

Man kan för 36 000kr köpa en en fullt fungerande 15 år gammal Honda Civic som troligen uppfyller alla ovanstående krav och håller hela femårsperioden. Så kan du hitta på något mycket roligare att göra med pengarna som blir över.

Men om du krockar med en sådan så blir det ju bara en våt fläck kvar av dig.

Om man kör uppe i norr på slaskiga vintervägar behöver man en SUV med fyrhjulsdrift åtminstone. Men den behöver ju inte vara splitterny.

Som svar till TS hur man har råd osv. Ditt problem är väl att du är singel. Om du har en fru som tjänar liknande och ni delar på hyran, elen osv så har du nog råd med en någorlunda bil.
Citera
2024-04-19, 22:50
  #6
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad, tidigare "Hej undrar"...

/Mod
Citera
2024-04-20, 06:14
  #7
Medlem
Pungsvings avatar
Svårt att förstå din svenska. Du verkar utbränd. Flytta närmare jobbet så spar du bensinpengar.
Citera
2024-04-22, 20:06
  #8
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Hur länge har du sugit på de gamla billånen? Låter som du haft dem i åratal om de är från din ungdom, dags att öka amorteringstakten kanske?
Hade jag varit beroende av en bil för att pendla 30 mil enkel resa (i obyggden?) hade åtminstone jag prioriterat bilen rätt högt då så mycket hänger på den.
Du verkar ju inte heller ha en dålig lön, sparar du inget?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback