Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-26, 08:18
  #37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Som jag har hävdat tidigare. Så var det olyckligt att vi inte tog till oss RB77-97 bättre. Men man valde att satsa på Bamse RBS23 som sedan blev en flopp.

Men nu valde vi att skicka och sälja våra RB 99 som hade kunnat integreras med RB97. Så numera är det inte aktuellt. För länge sedan försökte FM uppgradera systemet. Men Raytheon och Kongsberg ville inte sälja en uppgradering till Sverige. Då den lösningen kunde komma i konkurrens med framtida system som NASAMS och ev PATRIOT. USA hade då slutat med HAMWK. Så vi var ute några år försent. Eftersom erbjudande fanns för uppgradering när USA fortfarande använde HAWK.

Sydkorea hade både svenska och amerikanska varianten av HAWK/RB97. Sydkorea tyckte då vår var bättre då även lågt flygande mål över kusten kunde bättre upptäckas med svenska varianten.

Att Ukraina använder S-200 med troligen sökare från S-125 visar att även gamla system kan göra nytta. Då det påstås att det är det systemet som har tagit ner radarspaningsplan och tunga bombplan.
RBS-23 skulle inte ersätta RBS87/97 utan komplettera, frågan är väl snarare varför man inte utvecklade en robot med målsökare som komplement vilket var på g.
Att använda Hawk eller Patriot mot större drönare är i längden omöjligt då robotarna blir dyrare än drönarna. Så mindre robotsystem likt RBS70/90/23 eller andra motsvarande är att föredra.
Citera
2024-04-26, 09:24
  #38
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi har valt att använda RBS23 med en sämre förmåga 2D istället för 3D radar. Då vi inte uppgraderar EldE23. Så tycker jag att man skulle beställa nya robotar ändå. Dels för att vi har för få. Och att räckvidden då kan ökas till 20 km mot 15 km räckvidd som det är idag. Men en del tycker det inte är värt att satsa på systemet.

Ja jo, men man gjorde väl en prioritering angående radarn. Finns väl redan radarövervakning över Gotland redan som det är dessutom. Men men..

Nej och jag är inte rätt person att avgöra. Men det fanns väl positiva sidor hos systemet. Hade vi beställt som det var planerat från början så gissar jag att det hade varit ett relativt kostnadseffektivt och inte helt oadekvat system ändå.

Idag kanske det dock inte är värt att plocka upp det gamla 80-90-talsystemet Bamse igen nej.


Men med tanke på vilka gamla medeltida systemen Ukraina ändå lyckas använda med viss effektivitet ändå så ser jag inte att Bamse skulle vara så hopplöst omodernt och uselt. Men jag är som sagt ingen expert.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2024-04-26 kl. 09:31.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback