Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 23:05
  #1
Medlem
Vi kanske ska köpa bil (Peugeot 308, 7000 mil) och efter att ha provkört den känns den väldigt bra. Problemet är att den är på främre motorhuvudet är det ganska många små hål. Uppskattar till ca 20 stenskott här och var på lacken, och de vill ha nästan 115 k för bilen. Lite sliten även på insidan. Min känsla är att den inte borde va så skadad efter bara 7 tusen mil och 8 år. (Vet att det ibland går att fiffla med mätaren för att höja värdet.)

Säljaren på firman var också väldigt blyg/ointresserad av att ens hälsa på oss när vi kom, så fick bara så sjukt dåliga vibbar, och vägrar dra ner priset för det redan är så pass bra.

Är jag fånig att jag tycker lacken inte ska vara så pass skadad? Jag har kikat på över 100 bilar på vägen till och hem från jobbet idag, gamla som nya och INGEN hade stenskott där. Så kan inte vara jättevanligt.
__________________
Senast redigerad av LupusX 2024-04-18 kl. 23:34.
Citera
2024-04-18, 23:56
  #2
Medlem
zignatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Vi kanske ska köpa bil (Peugeot 308, 7000 mil) och efter att ha provkört den känns den väldigt bra. Problemet är att den är på främre motorhuvudet är det ganska många små hål. Uppskattar till ca 20 stenskott här och var på lacken, och de vill ha nästan 115 k för bilen. Lite sliten även på insidan. Min känsla är att den inte borde va så skadad efter bara 7 tusen mil och 8 år. (Vet att det ibland går att fiffla med mätaren för att höja värdet.)

Säljaren på firman var också väldigt blyg/ointresserad av att ens hälsa på oss när vi kom, så fick bara så sjukt dåliga vibbar, och vägrar dra ner priset för det redan är så pass bra.

Är jag fånig att jag tycker lacken inte ska vara så pass skadad? Jag har kikat på över 100 bilar på vägen till och hem från jobbet idag, gamla som nya och INGEN hade stenskott där. Så kan inte vara jättevanligt.
Föregående ägare har åkt mycket på grusväg
Citera
2024-04-19, 15:20
  #3
Medlem
Det är väldigt individuellt vill jag påstå. Några få stenskott på motorhuven är inget märkvärdigt, sett till miltalen. Antalet stenskott du nämner tyder däremot på att bilen körts av en eller flera personer som inte brytt sig om bilen. Stenskott är nästan oundvikligt men det finns definitivt effektiva metoder för att minimera risken att drabbas av sådana. Det är metoder man bör överväga om man är mån om sin bil. Är du inte nöjd med bilens skick eller bilfirman som säljer den bör du leta vidare.
Citera
2024-04-21, 10:18
  #4
Medlem
Jämför på andra bilfirmor och se hur de ser ut. Och du kan ju säga att du vill ha motorhuven omlackad eller få prisavdrag om du köper den som den står.

Men billackering har blivit dyrt som så mycket annat så de är nog inte jättesugna på omlack.
Citera
2024-04-21, 17:12
  #5
Medlem
Tack för era svar! Jag insåg att det kanske inte är något att freaka över.

Att jämföra med andra firmor har vi gjort och just detta var prismässigt det bästa vi sett på ett halvår så vi slog till trots stenskotten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback