Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 23:37
  #1
Medlem
Ville fästa en rullgardin i betong-tak (lägenhet), genom att borra 4 hål för 2 plastfästen. 2 hål på ena sidan gardinen och 2 hål på andra.

Gick inte, trots att jag körde stenhårt med slagborr så tog det stopp i taket efter bara 1,5 cm. På flera ställen dessutom. Kanske pga armering i betongen, osäker. Tvärstopp iaf, så pass att borret blev lite nednött.

Borra upp fästena på vägg finns det inte utrymme för, så ... antar man kanske kan sätta fästena i taket genom att limma?

Taket är dock klassiskt lite 'skrovlig' liksom, inte helt platt/slätt utan ... ja hur ska man beskriva det, så små små småbulor. Skiftar kanske 1-2mm. Ska nog vara så av design. Har så i min egen lgh med. Känns inte som limning i tak skulle fungera på sån yta? Inte heller superkraftig dubbelhäftande tejp kanske skulle fästa bra heller (?)

Lägenheten är bostadsrätt btw, inte hyresrätt, så friheterna är stora.

Frågan är hur man får fast två fästen vid i taket vid fönstret, så det sitter bra också, håller länge.
Söker tips och förslag/tankegångar. Inga UFO-lösningar dock

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av Marinerad65 2024-04-18 kl. 23:44.
Citera
2024-04-18, 23:49
  #2
Medlem
Finns väl en hel uppsjö av no nails lim nu för tiden, tec7 nå svart klägg prova jag förut det var bra som fan.

Edit: du kan ju prova med en metall borr och köra igenom den misstänkta armeringen.
__________________
Senast redigerad av GroggNazisten 2024-04-18 kl. 23:51. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-19, 00:37
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Även om lim eller tejp skulle hålla i sig själv, så behöver ju inte färgen/tapeten/putsen göra det!
Kanske finns det bättre platser att fästa i, hur ser det ut runt fönstret?
Citera
2024-04-19, 06:25
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hyr eller låna en borrhammare istället för en sketen slagborr. Taket kommer bli som vax och du kan sätta upp din rullgardin.
Citera
2024-04-19, 06:40
  #5
Medlem
ps870s avatar
Hyr en bättre maskin och köp med kvalitetsborrar från ett företag (inte en privatperson) som hyr ut maskiner.
Det är stor skillnad på en slagborrmaskin för hemma bruk och en proffsmaskin (borrhammare) Det kan även skilja mycket mellan borrar. Prata med uthyraren så tar de fram rätt maskiner och borrar.
Jag skulle borra i en stenmur och fick samma resultat som TS med med slagborr, en liten grop och borren blev slö. Jag lånade rätt verktyg och borr, nu kändes det som att jag borrade i trä.
Att hyra verktyg någon dag eller en helg är billigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback