Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 16:50
  #13
Medlem
Jag har också otroligt ont i fötterna som går upp mot vaderna om jag gått för mycket, eller för lite, går lixom inte vinna över detta, funderar på kollapsande fotvalv som nån skrev, det sticker till, och har myrkrypningar med, polyneuropati? aldrig hört talas om, men det har dom nog inte testat mig för, eftersom de fick för sig att jag hade en spricka i foten så röntgade dom den men visade inget utom en liten blodutgutelse mitt under ena foten. Till slut gav jag upp eftersom dom inte verkar bry sig eller vill hjälpa mig med detta problem, haft det under flera år o jag har inte heller kommit på själv vad man kan göra åt det, man får lida i tysthet, varje kväll, när man vilar fötterna kommer det igång ordentligt, vissa dar något bättre än andra, är väl därför man står ut.
Citera
2024-04-19, 18:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Borde det inte synts på annat håll om jag hade diabetes eller har jag fel? Googlade det sistnämnda. Tveksam till det med.


Dessa två passar mer in alltså förstnämnda. Tycker symptomens är väldigt lika.
Men hur testar man sin fasteglukos. Aldrig hört talas om det innan.

Fasteglukosen kollas med ett stick i fingret, enklast via vårdcentralen.

Jag känner igen mig i din beskrivning annars. Stress, hård träning, en del nyttig mat, men också en massa godis och skräp?

Är en sån (som jag,) som inte kan sluta äta chips eller godis när du väl har börjat äta? För då kan det hända att du har ett hyperaktivt insulinsystem. Då kan man få insulinskador fast man inte har diabetes. Och det syns inte på diabetestestet heller.

Och att dina brännande fötter blir värre när du ligger låter tyvärr som att det skulle kunna vara polyneuropati, en vanlig nervskada pga förhöjda insulinnivåer över tid.

Jag fick det själv efter årtionden av överdriven konsumtion av socker, snacks, skräpmat och alkohol, kombinerat med stress. Trots normala nivåer på fasteglukosen.

Andra besvär att hålla utkik efter, som också är typiska symptom på förhöjt insulin:
-Går upp och kissar på nätterna
-Överaktiv blåsa på dagtid (kissar oftare än varannan timme)
-Försämrad syn, särskilt mörkerseendet och färgsinnet
-Ont i nedre delen av ryggen (njurarna) när man ligger för länge
-Ingen ork, ingen lust med något, hjärndimma delux, kan inte
tänka eller planera, försämrad stresstålighet
-Mår piss större delen av tiden, förutom timmarna efter ett träningspass (för då minskar insulinresistensen tillfälligt, och man mår mycket bättre en stund, pigg, glad, lugn, kan tänka igen).

Jag hade alla av ovanstående, plus känselbortfall i fötterna. Men tack och lov så har samtliga besvär försvunnit i takt med att jag har slutat dricka alkohol och kraftigt minskat på socker och kolhydrater (kör sk periodisk fasta och keto/carnivore diet).

Men om du redan är restriktiv med både socker och kolhydrater (och inte missbrukar alkohol) så tror jag inte att det är insulinskador.
__________________
Senast redigerad av busy-signal 2024-04-19 kl. 18:08.
Citera
2024-04-19, 22:08
  #15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Tycker de ser helt normala ut. Ser inte att de ser onormala ut.

Bara undrade. Det finns en sjukdom som påverkar nervsystemet i hela kroppen men märks mest på fötterna. Den heter CMT.
Citera
2024-04-19, 22:56
  #16
Medlem
Har idag inhandlat Floradix formula och Magnesium Glysinat. Läste igen på olika trådar.
Vad tycker ni?
Någon som kan föreslå tips hur ofta det ska tas och när? För bäst effekt
Citera
2024-04-20, 18:13
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Har idag inhandlat Floradix formula och Magnesium Glysinat. Läste igen på olika trådar.
Vad tycker ni?
Någon som kan föreslå tips hur ofta det ska tas och när? För bäst effekt

Jag tycker inte du ska ta järntillskott utan att med blodprov ha undersökt dina värden.

Om du har järnbrist måste du ta höga doser för att göra skillnad. Doser höga nog att bli potentiellt farligt att ta ifall du inte har järnbrist. Har du järnbrist bör orsaken utredas, du kan med tillskott dölja en underliggande sjukdom.

Små doser med ett litet tillskott var dag kommer inte göra någon skillnad på kort sikt annat än placebo. Att under lång tid äta järntillskott även i små doser kan bli hälsovådligt.

Om inte vården hjälper dig med blodprov kontakta werlabs, det är nog värt 595 kr att fullständigt utesluta tankarna om järnbrist.

Tar du med prov för B12, folat, zink och magnesium också så får du ännu bättre inblick ifall där finns bakomliggande orsaker för polyneuropati eller ifall du skulle ha problem med någon form av näringsupptag i mage och tarm.

På sikt kommer du spara in pengarna du lägger på prover av att inte behöva köpa kosttillskott.
Citera
2024-04-23, 23:49
  #18
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
För mig försvann det av att endast börja ta järntabletter.
Jag hade krypningar i ena benet. Kom alltid när jag la mig i sängen på kvällen. Var som att det kröp/kittlade i benet och jag var tvungen att röra det hela tiden. Jobbigt!


https://www.aftonbladet.se/halsa/a/o...m_medium=share

Edit: I artikeln framgår att man inte ska ta järntillskott utan läkares ordination.
Så kanske dumt att göra som jag då 🙈 Bäst att du uppsöker läkare först.

Jag är ordinerad Neferix x3 men har aldrig förknippat det med benen.
Det man kan prova om man vill är kalcium och c-vitaminer
Tror inte att du skall ta järn om inte läkare föreskriver det. Man kan tappa hår mm om man överdoserar järn.
Tror fortfarande att du lider av inre stress. Tror du blir ännu mera uppjagad när du känner saker du inte förstår.
Citera
2024-04-25, 01:13
  #19
Medlem
Någon som kan förklara hur mina symptom drastiskt har försämrats. I helgen bestämde jag mig för att köpa Floradix formula och Magnesium Glysinat. Detta har jag intagit i 5 dagar. Alltid innan läggdags. Redan första dagen blev de lite bättre. Jag har under flera års tid aldrig haft en mer bekväm känsla än nu. Även om det inte där helt perfekt ännu.

Någon kunnig inom området som kan förklara förändringen. Har stressen lett till att min kropp brutit ovanstående ämnen? Varför har denna känsla dykt upp i fötterna?
Förstår verkligen ingenting. Men någon underlig positivt effekt har det blivit.

+ att Helt trappa ner på snusandet. Från att snusa en box per dag ungefär. Till endast 1-2 st snus per dag.

Vad tycker ni jag ska göra??
__________________
Senast redigerad av Madrida 2024-04-25 kl. 01:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback