Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-24, 02:03
  #13
Medlem
Små barn borde alltså gilla det mesta från Svenskt Tenn. Speciellt deras textilier och klassiska mönster från 30-40-talet i starka färger.
https://www.svenskttenn.com/se/sv/in...on/vardagsrum/
Citera
2024-04-29, 01:35
  #14
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Jag hade som alla barn starkt färgade leksaker och sedan teddysar som var mer blekt färgade. Tycker fortfarande om starka färger, men inte grundfärger. Jag kan inte tänka mig lego i bara beige. Jag såg en som hade barnkrubban som bakgrund till sin youtubekanal, och det var få saker och allt var beige. Tänkte att det är nästan barnmisshandel att tvinga på barnet sådana saker utan kontraster alls. Ser småbarn bra även om kontrasterna är dåliga? Sedan var det en mamma som målade om alla leksakerna till beige.
Citera
2024-04-29, 01:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Förr var saker i de färger de var, och om de målades så fanns det inga vuxen- och barnfärger. Bebisar och småbarn kläddes i vitt för det kunde man koka rent. När barnkulturen uppstod och ofarliga men värmetåliga klädfärger kom, skulle alla barn ha saker i grundfärger plötsligt.

Då menar jag rött, blått, gult och grönt (ja, jag räknar grönt). Nu finns en trend som heter sad beige mom där föräldrar målar allt i svaga färger, även barnens. Vissa tror att det är farligt.

Vilken skola tillhör ni och varför? Går ni på känn eller har ni satt er in i detta?

Ska barnens utrymmen, leksaker och kläder vara i grundfärger och även andra starka färger som orange, lila och rosa? Eller ska man satsa på murriga färger?

Jag tycker inte om barn, men det är ändå intressant.

Är du 70-talist? På 70-talet var allt i starka färger, ofta grönt och orange i kombo. Så vi som växte upp då tycker kanske att barn ska möta mycket färg. På 60-talet var alla möbler bruna och tapeter mörka, undra hur de som växte upp då tänker om nya modetrender. Sedan 90-talet har väggar varit ljusa, så det är inget nytt. Själv tycker jag folk från sydeuropa och Afrika har mer spännande syn på färgsättning än vi tråkiga svennar.
Citera
2024-04-29, 03:46
  #16
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Är du 70-talist? På 70-talet var allt i starka färger, ofta grönt och orange i kombo. Så vi som växte upp då tycker kanske att barn ska möta mycket färg. På 60-talet var alla möbler bruna och tapeter mörka, undra hur de som växte upp då tänker om nya modetrender. Sedan 90-talet har väggar varit ljusa, så det är inget nytt. Själv tycker jag folk från sydeuropa och Afrika har mer spännande syn på färgsättning än vi tråkiga svennar.

Nästan, född 1980. Det fanns en del gulorange och orangerött när jag var liten från förra decenniet men inte så mycket brunt. Vi hade nog en brun soffa men minns inte tydligt. Sedan började man ha mycket vitt, men vi som var barn hade ändå starka färger fast kanske vit tapet. Det fanns också mycket pastellfärg, på kläder till barn. Men de första leksakerna var ändå starka färger. När jag var vuxen blev det plötsligt populärt att ha färger på väggarna fast inte grundfärger, precis så som jag gillar. Man kunde ha en medelblå färg i vardagsrummet, innan var det inte bra för det skulle vara vitt.

Afrika där verkar grönt i stark färg vara poppis på väggar. Vi är lite fega.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback