Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 08:56
  #1
Medlem
Flashback4Evers avatar
Kom nyligen över en nästan helt ny Canon Laser Shot LBP1120. Skrivaren har legat i sin låda. Troligen bara använts någon gång. Fick låna en bärbar dator med Windows 7 och skrivaren fungerar utmärkt.

Problemet är att det finna inga drivrutiner för Windows 10. På Canons hemsida finns bara för Windows 7 eller tidigare.

Finns det ingen standard Windows drivrutin eller kan man göra enkelt sin egna? För det känns så onödigt att köpa en ny när denna fungerar så bra till det jag skulle behöva den till.
Citera
2024-04-19, 09:10
  #2
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback4Ever
Kom nyligen över en nästan helt ny Canon Laser Shot LBP1120. Skrivaren har legat i sin låda. Troligen bara använts någon gång. Fick låna en bärbar dator med Windows 7 och skrivaren fungerar utmärkt.

Problemet är att det finna inga drivrutiner för Windows 10. På Canons hemsida finns bara för Windows 7 eller tidigare.

Finns det ingen standard Windows drivrutin eller kan man göra enkelt sin egna? För det känns så onödigt att köpa en ny när denna fungerar så bra till det jag skulle behöva den till.

Det finns inga nyare drivrutiner till den, så om du vill använda den får du installera Windows 7. Och nej, man kan inte enkelt göra sina egna. Sen känns det inte som den "fungerar så bra till det du behöver den till" eftersom du inte kan använda den?
Citera
2024-04-19, 09:19
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Du kan prova att installera de gamla drivrutinerna för windows 7/8 och köra dem i kompabilitetsläge.

https://answers.microsoft.com/en-us/...c-5aa229821340
Citera
2024-04-19, 10:20
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback4Ever
Kom nyligen över en nästan helt ny Canon Laser Shot LBP1120. Skrivaren har legat i sin låda. Troligen bara använts någon gång. Fick låna en bärbar dator med Windows 7 och skrivaren fungerar utmärkt.

Problemet är att det finna inga drivrutiner för Windows 10. På Canons hemsida finns bara för Windows 7 eller tidigare.

Finns det ingen standard Windows drivrutin eller kan man göra enkelt sin egna? För det känns så onödigt att köpa en ny när denna fungerar så bra till det jag skulle behöva den till.


Prova det nämnda i inlägg #3, annars, installera W7 och kör dualboot på datorn, alternativt installera 7:an på ett usb och kör det därifrån. Det sistnämnda är enklare än det låter.
Citera
2024-04-19, 16:36
  #5
Medlem
TinFoilHats avatar
Skulle det inte även funka om man lägger in W7 i Virtualbox, VMware eller liknande (så att man slipper boota om hela datorn varje gång man ska skriva ut)?
Citera
2024-04-19, 17:43
  #6
Medlem
Flashback4Evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Prova det nämnda i inlägg #3, annars, installera W7 och kör dualboot på datorn, alternativt installera 7:an på ett usb och kör det därifrån. Det sistnämnda är enklare än det låter.

Testade usb alternativet då jag har ett med LM från 2019-2020. Funkade direkt. Fanns drivrutiner för linux på Canons sida från 2015 men den verkade ha dem.

Tyvärr som TinFoilHat skriver så blir det ett problem att behöva boota om var gång man ska skriva ut.
Har varken provat Virtualbox eller VMware, om det är krångligt att få till och använda.
Citera
2024-04-19, 17:59
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback4Ever
Testade usb alternativet då jag har ett med LM från 2019-2020. Funkade direkt. Fanns drivrutiner för linux på Canons sida från 2015 men den verkade ha dem.

Tyvärr som TinFoilHat skriver så blir det ett problem att behöva boota om var gång man ska skriva ut.
Har varken provat Virtualbox eller VMware, om det är krångligt att få till och använda.

Lite omständligt är det men, rätt enkelt också.

Starta det virtuella programmet och sedan starta W7 i den går ju fort, men har du en snabb dator så borde ombootning gå i stort sett lika. Men det virtuella alternativet är väl smidigare.

Det finns bra guider på nätet om hur du sätter upp det hela. Åratal sedan jag gjorde detta men då var VMware enklare att arrangera.

Prova - Driver Identifier, det hittar ibland drivisar som fungerar för uppdaterande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback