Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 14:29
  #13
Medlem
Har också hör att tidiga 240 var riktiga problem bilar men det löstes givetvis då många nya bilar lider av barnsjukdomar.

Har inte haft en 240 själv men många vänner enkel och pålitlig bil som med lätta medel kunde repareras och servas ut på parkeringen.

https://www.youtube.com/watch?v=rzss5Z-ozz0

Stämmer nog rätt bra
Citera
2024-04-21, 15:54
  #14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Har också hör att tidiga 240 var riktiga problem bilar men det löstes givetvis då många nya bilar lider av barnsjukdomar.

Har inte haft en 240 själv men många vänner enkel och pålitlig bil som med lätta medel kunde repareras och servas ut på parkeringen.

https://www.youtube.com/watch?v=rzss5Z-ozz0

Stämmer nog rätt bra
Nåt under av kvalitet skulle jag säga att 240 aldrig var, de sista årgångarna var nog bäst men när de kom så hade jag nog slutat skruva med kompisars bilar. Däremot 70- och 80-tals 240 har jag skruvat mycket med, mycket problem med dem, framförallt rost förstås men mycket annat med.

Men en sak kan man inte sticka under stol med och det är att de är robusta, de tål mycket misshandel och att de är väldigt enkla att skruva på, det mesta i vilket fall.
Citera
2024-04-21, 17:54
  #15
Medlem
Kloges avatar
Fick i min ungdom till skänks en 245 med förgasare och treväxlad automat. Allmänt risig och sliten.
Den törstigaste bilen jag haft, minns inte hur mycket men körde man motorväg så kunde man se bränslemätaren röra sig (nästan)
Citera
2024-04-22, 13:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nåt under av kvalitet skulle jag säga att 240 aldrig var, de sista årgångarna var nog bäst men när de kom så hade jag nog slutat skruva med kompisars bilar. Däremot 70- och 80-tals 240 har jag skruvat mycket med, mycket problem med dem, framförallt rost förstås men mycket annat med.

Men en sak kan man inte sticka under stol med och det är att de är robusta, de tål mycket misshandel och att de är väldigt enkla att skruva på, det mesta i vilket fall.
Traktorer helt enkelt

En kompis hade en 92a och förutom rosten var det en väldigt stabil bil. han hade den under många år och tog ej hand om den alls men den bara rullade på. hade gått 40k mil när han köpte den och lite över 50 när den var för rostig för att ha kvar men maskinellt var de inget fel på den.

Vill man ha en äldre bil som fungerar bra är det nog en sådan man ska titta på eller 740, 940 då de var ett snäpp upp i borde komfort och känsla men samma motor(om man ville), men svåra att få tag i om man vill ha en som inte är ett riktigt ras.
Citera
2024-04-22, 14:21
  #17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pålitliga bilar, som var hyfsat enkla att fixa med.
Det var sällan något som bjöd något större motstånd.

Kanske inte den roligaste bilen som tillverkats, men det var rätt bra bilar.
Citera
2024-04-23, 09:53
  #18
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nu får du nog förklara vad du menar med att 240 aldrig hade bakaxelväxel.
Vet du vad bakaxelväxel (kronhjul & pinjong) är?

För övrigt kan jag berätta för dig att en öppen differential mycket väl kan "rasa".
På en annan bil sprack ett av solhjulen i differentialkorgen så att delarna bland annat delvis maldes ner mellan pinjong och kronhjul - på den senares bekostnad.
Eftersom bilen endast var drygt 2 år gammal och inte hade körts över 3.000 mil så tog maskinskadeförsäkringen kostnaden - minus självrisken 2.000:-.
Solhjulen var, visade det sig, tillverkade av sintergods.
Du talar om en differential-axel. 340 hade bakaxelväxel
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Fick i min ungdom till skänks en 245 med förgasare och treväxlad automat. Allmänt risig och sliten.
Den törstigaste bilen jag haft, minns inte hur mycket men körde man motorväg så kunde man se bränslemätaren röra sig (nästan)
dåligt inställd eller servad förgasare blir en tänjd flaskhals. Har snikställt en b21a med 175cdus och fått den att dra 0,63L/mil då snackar vi om 38år gammal motor och 98oct billigare än så blir det nog inte
__________________
Senast redigerad av volvo666 2024-04-23 kl. 10:02.
Citera
2024-04-23, 11:32
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Du talar om en differential-axel. 340 hade bakaxelväxel
Vad pratar(skriver) du om?
Differential-axel?
340 hade bakaxelväxel?
Vad för samband?
Vet du över huvud taget vad differential och bakaxelväxel är?
Råder dig att googla på respektive sak så du förstår vad du pratar(skriver) om!
Citera
2024-04-23, 12:12
  #20
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad pratar(skriver) du om?
Differential-axel?
340 hade bakaxelväxel?
Vad för samband?
Vet du över huvud taget vad differential och bakaxelväxel är?
Råder dig att googla på respektive sak så du förstår vad du pratar(skriver) om!
betänk att du sitter på ett allmänt forum och inte på en kongress om bilteknik och talar. bakaxelväxel är växel på bakaxel. Ja visst ja ger differentialen en utväxling inget jag motsäger dig och jag förstår vad du menar men att komma med anala ord för att vinna poäng är inte gångbart enligt det fetade
Citera
2024-04-23, 13:29
  #21
Medlem
Mina tankar och åsikter om 240 är att jag vill äga en sån!
Har ej ägt en sån innan men dock en 142'a och det är ju redigt bra grejer för sin ålder.

Förhoppningsvis dyker det upp ett bra tillfälle i framtiden att förvärva en i lagomt dåligt skick som jag kan vårda och älska.
Citera
2024-04-23, 19:53
  #22
Medlem
Orm Ondes avatar
Lärde mig köra i en 244 DL-77. Mekaniskt var bilen jättebra, bara slitdelar behövde bytas någon gång, men den rostade, som alla tidiga 240, något för jävligt.

Ägde själv en 244 GL-82 några år senare, även den var rostangripen men det var den näst bästa bilaffär jag gjort - jag köpte den för 2 500 kr och fick 10 000 för den i inbyte ett par år senare. Jag bytte kylare för någon tusenlapp och lät laga överväxeln där det var ett glapp (kostande ett par hundra), sedan gick bilen utan problem resten av de dryga två år jag hade den.

Det är klart att en och annan 240 var ett måndagsexemplar, men generellt var de slitstarka och lätta att reparera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback