Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-20, 03:04
  #25
Medlem
Dumdrygs avatar
Det går inte att bo i ett Attefallshus. Det är för litet.
Nej du får inte "slå upp det var som helst".

Fastigheten måste vara bebyggd sedan tidigare med ett bostadshus. Då får du bygga en extra komplimentbyggnad som ett Attefallshus.
Citera
2024-04-20, 03:05
  #26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det går inte att bo i ett Attefallshus. Det är för litet.
Nej du får inte "slå upp det var som helst".

Fastigheten måste vara bebyggd sedan tidigare med ett bostadshus. Då får du bygga en extra komplimentbyggnad som ett Attefallshus.

Om huvudbyggnaden inte går att bo i kan den ändå ha ett attefallshus. Därför ska man inte riva gamla byggnader.
Citera
2024-04-20, 03:50
  #27
Medlem
Köp en husvagn istället för 60-70k och renovera det lite så har du ju nästan allt du vill ha redan. Lägg till solceller på tak mm, lite färg invändigt, nya madrasser osv så är saken biff. Men du måste ju fortfarande ha någonstans att ställa den om du ska bo permanent.
Citera
2024-04-20, 05:52
  #28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Exempel på attefallshus dom kostar 66 000 kr. https://www.hemfint.se/attefallshus-clark19-5

Jag skulle inte vilja bo i det huset på vintern, väggtjocklek 34mm.
Det betyder att huset inte är isolerad och låter mer som en lyxig lekstuga.

Ska man ha ett beboligt attefallshus med vatten, el och avlopp indraget så räkna med minst 500000 om du gör allt själv, köper du något färdigt så är du över miljonen.
Citera
2024-04-20, 08:03
  #29
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det går inte att bo i ett Attefallshus. Det är för litet.
Nej du får inte "slå upp det var som helst".

Fastigheten måste vara bebyggd sedan tidigare med ett bostadshus. Då får du bygga en extra komplimentbyggnad som ett Attefallshus.

Vaddå för litet att bo i? Min lägenhet är på 27 kvadrat och räcker gott och väl att bo i, skulle utan problem kunna gå ner till i alla fall 25 utan att det börjar kännas för trångt.
Citera
2024-04-20, 08:36
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobLazar
Så om tomten ej skulle ha detaljplan, kan jag då ställa exmpelvis en husvagn eller ett tiny house på hjul på tomten och bo där lagligt? Har för mig man inte fick göra detta, även på tomter utan detaljplan, men kan ha fel.
Verkar vara utrednings frågor från fall till fall
Citera
2024-04-20, 09:51
  #31
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Hur är det att bo i ett attefallshus? Kan man få ett bra attefallshus för under 100 000 kr med rinnande vatten och vattentoalett, dusch, el och andra moderna standardsaker? Kan man slå upp huset var som helst?
Du är från 08 området va?
Citera
2024-04-20, 11:35
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det går inte att bo i ett Attefallshus. Det är för litet.
Nog går det att bo i ett Attefallshus
jag och min fru bor året om i ett sådant
det kostade dock inte 100.000 utan snarare en mille, men då har vi ju inte heller
sparat på kvaliten
Sprutisolering ,3-glas-fönster, bänskivor ikompaktlaminat o.s.v.
en liten film på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=_ASpxXdbgoY&t=1s
__________________
Senast redigerad av ullebull 2024-04-20 kl. 11:39.
Citera
2024-04-22, 12:13
  #33
Medlem
Vad är anledningen till att det måste finnas en huvudbyggnad?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback