Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 20:57
  #13
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har haft en arbetsdator via en föredetta arbetsgivare. Administratörsanvändare var mitt företagskonto som jag hade via Microsoft365. Nu har arbetsgivaren avslutat mitt microsoftkonto, vilket då också har medfört att alla mina filer för ett år är borta, bland dem en del saker som har med andra uppdrag att göra och som är viktiga för mig.

Finns det något sätt att få ut de filerna på något fulsätt? Användaren existerar inte längre (eller är allra minst spärrad), det medför därför att jag inte aktivt kan godkänna att ett annat konto på datorn ska få tillgång.

Om du har använt Microsoft 365 så ligger väl filerna i molnet och inte lokalt på hårddisken?
Microsoft 365 (formerly Office 365) safely encrypts and stores customers’ data on Azure Storage in one of Microsoft’s data centers in the region that is mentioned in the tenant’s organization profile.
https://answers.microsoft.com/en-us/...7-12a670daac21
How can I recover files from a lost/closed office 365 account?

I lost access to my public school-based office account after I graduated high school, and I want to recover documents from this account. I need to re-establish access to an account that was not administered by me, and was closed a couple months ago. Is it possible to re-activate this account, or to allow access to the old files?
From your description, I understand that you graduated from school, and you can’t access your Microsoft 365 account provided by your school.

Your work or school account was linked to a Microsoft 365 education plan which is managed by the tenant admin of your former school. In this scenario, I will suggest you please contact the Microsoft 365 tenant admin of your former school and check if they can help you with your request. Only the tenant admin of the subscription can provide the access since the subscription was managed by them. The Microsoft 365 tenant admin could be anyone from the IT department.
Det innebär att bara din arbetsgivare kan ge dig access till dessa filer. Kontakta din arbetsgivare och säg som det är.
Citera
2024-04-19, 21:21
  #14
Medlem
Transfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Då kommer man inte åt filerna på något sätt.
Förutom en hårdvaru mod på moderkortet

Har dock aldrig stött på en arbetsdator med bitlocker, men det kanske är vanligt

Seriösa företag använder naturligtvis Bitlocker.
Citera
2024-04-19, 21:24
  #15
Medlem
Transfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har haft en arbetsdator via en föredetta arbetsgivare. Administratörsanvändare var mitt företagskonto som jag hade via Microsoft365. Nu har arbetsgivaren avslutat mitt microsoftkonto, vilket då också har medfört att alla mina filer för ett år är borta, bland dem en del saker som har med andra uppdrag att göra och som är viktiga för mig.

Finns det något sätt att få ut de filerna på något fulsätt? Användaren existerar inte längre (eller är allra minst spärrad), det medför därför att jag inte aktivt kan godkänna att ett annat konto på datorn ska få tillgång.

Prata med den förra arbetsgivaren och förklara vad du vill.
Tror dock inte du kommer få någon hjälp.
Privat information ska inte förekomma på en arbetsdator, ALDRIG!
Citera
2024-04-19, 21:31
  #16
Avstängd
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transfer
Seriösa företag använder naturligtvis Bitlocker.
Har arbetat på ett av Sveriges (och stor del av världens) största företag för IT tjänster mot andra företag deras datorer var ej krypterade och det är ett oerhört seriöst företag som samtliga känner till.
Citera
2024-04-20, 06:36
  #17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Privata bilder och dokument på en företagsdator, jo tjena.
Du har uppenbarligen aldrig rest i tjänsten under längre perioder. Självklart får man ha med sig privata bilder och även fota under resan och lägga in på datorn eller telefonen. Skulle du släpa med dig två datorer och två telefoner?
Citera
2024-04-20, 07:54
  #18
Medlem
Niggerss avatar
Troligen svårt! Du kan pröva montera hårddisken via en knoppix sticka. Skulle gissa att bitlocker är inblandad, så troligen går det inte,.

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har haft en arbetsdator via en föredetta arbetsgivare. Administratörsanvändare var mitt företagskonto som jag hade via Microsoft365. Nu har arbetsgivaren avslutat mitt microsoftkonto, vilket då också har medfört att alla mina filer för ett år är borta, bland dem en del saker som har med andra uppdrag att göra och som är viktiga för mig.

Finns det något sätt att få ut de filerna på något fulsätt? Användaren existerar inte längre (eller är allra minst spärrad), det medför därför att jag inte aktivt kan godkänna att ett annat konto på datorn ska få tillgång.
Citera
2024-04-20, 09:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Va? Det är ju mina filer? Det handlar inte om företagshemligheter utan om de privata bilder och filer som jag haft på hårddisken, detta med företagets goda minne. Datorn ska tillbaka till företaget.
Allt som sker på företagets dator äger företaget, så länge inget annat avtalats.
Om det har det så är det jue bara att gå till företagets it och se till så dem hjälper dig när du ska lämna tillbaka datorn.

Låter dock som att du försökt sno datorn och dem kom på dig och du har bestämt dig för att trots allt göra hyffsat rätt för dig.


Förstår inte hur man kan tycka det är rätt att utföra ett annats företags arbetsuppgifter på det företagets dator som man inte är anställd på längre. Och då dessutom inloggad på företagets konto..


Men on topic, beroende på var filerna sparats, om dem sparats lokalt eller på onedrive, och om bitlocker eller annat kryptering är igång eller inte.
Om dem finns lokalt sparat och bitlocker är avstängt så bara ta ut disken o koppla in i en annan dator. I övriga fall får du prata med IT på gamla jobbet och hoppas dem är snälla. Eller prata med CIA o få deras Bitlocker avkrypteringsnyckel.
Citera
2024-04-20, 12:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du har uppenbarligen aldrig rest i tjänsten under längre perioder. Självklart får man ha med sig privata bilder och även fota under resan och lägga in på datorn eller telefonen. Skulle du släpa med dig två datorer och två telefoner?

Förtetaget har alltså inga som helst policys gällande företagsrelaterande saker och privata?, utan kan blandas hejvilt?

Där jag jobbar, säkklass 2-3, sedan 35 år, har vi väldigt strikta regler gällande detta, datorer och telefoner man har via jobbet, ska just det användas till arbetsrelaterade saker , inte fyllas med allehanda kattbilder och annat skit, uppkoppling mot nätverk är också väldigt reglerat.
OS har alltså policys som styr vad som är ok göra och inte.

Vad sker om du får in malware eller annat som yppar arbetsrelaterade filer och annat viktigt för allmänheten?
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2024-04-20 kl. 12:10.
Citera
2024-04-20, 13:42
  #21
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Förtetaget har alltså inga som helst policys gällande företagsrelaterande saker och privata?, utan kan blandas hejvilt?

Där jag jobbar, säkklass 2-3, sedan 35 år, har vi väldigt strikta regler gällande detta, datorer och telefoner man har via jobbet, ska just det användas till arbetsrelaterade saker , inte fyllas med allehanda kattbilder och annat skit, uppkoppling mot nätverk är också väldigt reglerat.
OS har alltså policys som styr vad som är ok göra och inte.

Vad sker om du får in malware eller annat som yppar arbetsrelaterade filer och annat viktigt för allmänheten?
Finns ingen anledning att förhindra privata bilder om datorerna har ett fullgott skydd i övrigt. Ni kanske har oskyddade datorer p.g.a. sunkig IT-avdelning.
Citera
2024-04-20, 18:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Finns ingen anledning att förhindra privata bilder om datorerna har ett fullgott skydd i övrigt. Ni kanske har oskyddade datorer p.g.a. sunkig IT-avdelning.

Skulle inte tro att Försvarsmakten har sunkig IT avdelning :-), sedan var det väl tal om att du och din arbetsplats har laidback policys som godtar privata filer, bilder och annat jox blandat med arbetsrelaterat innehåll, det kallar jag inte godtagbart skydd.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2024-04-20 kl. 18:30.
Citera
2024-04-23, 20:17
  #23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har haft en arbetsdator via en föredetta arbetsgivare. Administratörsanvändare var mitt företagskonto som jag hade via Microsoft365. Nu har arbetsgivaren avslutat mitt microsoftkonto, vilket då också har medfört att alla mina filer för ett år är borta, bland dem en del saker som har med andra uppdrag att göra och som är viktiga för mig.

Finns det något sätt att få ut de filerna på något fulsätt? Användaren existerar inte längre (eller är allra minst spärrad), det medför därför att jag inte aktivt kan godkänna att ett annat konto på datorn ska få tillgång.
Är datorn inte krypterad med bitlocker så är det ju bara att antingen boota upp datorn med t ex en USB-sticka och plocka ut filerna eller att montera hårddisken eller SSDn i en annan dator.
Är det däremot bitlocker inblandat så är nog ända sättet att du kontaktar din före detta arbetsgivare och ber honom eller henne att föra över filerna till t ex ett USB-minne t ex i samband med att du lämnar tillbaka datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback