Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 22:12
  #25
Medlem
Tror jag har ätit bönorna du skriver om och de är goda, men det är inte nyttigt att sitta och äta en påse chokladdragerade bönor varje kafferast, kommer ju sluta med att man rullar fram.
2024-04-19, 22:22
  #26
Medlem
Stakeholders avatar
Jag gör det ofta. Åtminstone varje gång jag maler bönor år tuggar jag i mig några stycken i väntan på att kaffet ska bli klart.

Ser det som en aptitretare.
2024-04-19, 22:36
  #27
Medlem
bandspelarens avatar
Det är lättare att dricka nåt än att äta. Att sitta och smutta på en dryck är en avslappnande ceremoni. Det kräver inte din uppmärksamhet på samma sätt som ätande. När det är kaffe med dopp så kan man inte luta sig tillbaka och prata med andra förrän endast kaffet återstår. Så länge något äts så tar det energi och uppmärksamhet.
Sen är det en annan sak att vissa saker passar bättre som dryck än fast form. Dit hör kaffet. Men jag uppfattar frågan mer som varför man inte åtnjuter kaffeceremonin ätande i stället för drickande och svaret på det är att en dryckesstund är mer rogivande.
2024-04-19, 22:37
  #28
Medlem
Det var gott. Men lite torrt. Bönor doppade i choklad skulle nog förhöja det. Ska pröva i morgon. Tack för tipset
2024-04-19, 22:55
  #29
Medlem
mangoraja4evigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kaffebönor äts ofta som goda snacks
Tvek på den, "ofta" är väl att ta i lite

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Häromdagen när jag stod och malde kaffebönor så mumsade jag i mig en böna
Djupt obehagligt, det där är en sådan sak man prövar en gång när man gör sin morgonespresso och snabbt lär sig att aldrig göra om igen.

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
kunde konstatera att det var verkligen helt okej.
Notera att det smakade "helt okej", allt som är lagligt är inte nödvändigtvis lämpligt!

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Varför gör inte fler detta?
Tja, det finns säkert lika många skäl som det finns människor. Kanske är det för att de flesta av oss har en inneboende känsla för självbevarelse.
2024-04-19, 23:18
  #30
Medlem
Jordgubbes avatar
(FB) Äta hela kaffebönor (från 2007)

https://www.eraofwe.com/coffee-lab/s.../ta-kaffebonor
https://feelgoodpal.com/sv/blog/coffee-beans/
2024-04-19, 23:19
  #31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God dag,

Jag har funderat lite. Kaffebönor äts ofta som goda snacks, inte sällan dragerade med choklad eller liknande. Häromdagen när jag stod och malde kaffebönor så mumsade jag i mig en böna och kunde konstatera att det var verkligen helt okej. Man förstår att folk gärna äter dessa som godis då de är chokladtäckta.

Vad jag inte förstår är att jag aldrig under min livstid stött på någon som väljer att inta sitt kaffe på detta snacksliknande vis. Månne har det att göra med att effekten inte är densamma?

Har du stött på någon som väljer att knapra sitt kaffe i stället för att dricka?

Även om det låter dumt eller ovanligt - är det inte märkligt att "man" aldrig stött på detta fenomen? Av alla miljarder människor bör ändå någon, som kanske har nära till att köpa dessa bönor som godis, välja att inmundiga sitt kaffe på detta vis.

Varför gör inte fler detta?
De har väl inte varit i Italien?
Till en Sambucca får man vanligen några kaffebönor på toppen.
Gott.
Och uppiggande.
2024-04-19, 23:33
  #32
Medlem
Kaffe är väldigt gott.

Men jag skall pröva chokladöverdragna bönor vid tillfälle. Jag fick en present en gång, chokladöverdragna goji-bär men det var ingen höjdare.

Nej det negrerna i Afrika sitter och tuggar är något centralstimulerande. Någon form av Koka-planta som dom tuggar när dom är nedstämda eller trötta. Kan också vara effedrin, det finns ju Efedra-växten.

Att man inte har kaffe-provning på caféer för att dra mer folk, liksom man har vinprovning på vissa restauranger.
2024-04-19, 23:39
  #33
Medlem
Jag "tror" att man tar upp koffeinet snabbare när man dricker kaffet istället för att tugga bönorna. Vätskan tas snabbt upp i tunntarmen.
Jag har läst om att koffeinet i kaffe tas upp inom 15-20 minuter och efter ungefär en timme så klingar effekten av. Men det klingar av långsamt.

Den gamla vanan som folk hade förr och fortfarande finns till viss del, att dricka kaffe på maten, det är för att inte bli slö när lunchen skall smältas.....

På många lunchrestauranger ingår kaffet efter lunchen men kvaliten är sådär...
2024-04-20, 05:51
  #34
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag "tror" att man tar upp koffeinet snabbare när man dricker kaffet istället för att tugga bönorna. Vätskan tas snabbt upp i tunntarmen.
Jag har läst om att koffeinet i kaffe tas upp inom 15-20 minuter och efter ungefär en timme så klingar effekten av. Men det klingar av långsamt.

Den gamla vanan som folk hade förr och fortfarande finns till viss del, att dricka kaffe på maten, det är för att inte bli slö när lunchen skall smältas.....

På många lunchrestauranger ingår kaffet efter lunchen men kvaliten är sådär...

Jag har hört tvärtom, att det sprids betydligt fortare i blodet om man mumsar i sig kaffet.

Gjorde det när jag studerade för att vara vaken, äckligt men vaken blev man.
2024-04-20, 06:19
  #35
Medlem
GretelThronbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God dag,

Jag har funderat lite. Kaffebönor äts ofta som goda snacks, inte sällan dragerade med choklad eller liknande. Häromdagen när jag stod och malde kaffebönor så mumsade jag i mig en böna och kunde konstatera att det var verkligen helt okej. Man förstår att folk gärna äter dessa som godis då de är chokladtäckta.

Vad jag inte förstår är att jag aldrig under min livstid stött på någon som väljer att inta sitt kaffe på detta snacksliknande vis. Månne har det att göra med att effekten inte är densamma?

Har du stött på någon som väljer att knapra sitt kaffe i stället för att dricka?

Även om det låter dumt eller ovanligt - är det inte märkligt att "man" aldrig stött på detta fenomen? Av alla miljarder människor bör ändå någon, som kanske har nära till att köpa dessa bönor som godis, välja att inmundiga sitt kaffe på detta vis.

Varför gör inte fler detta?

Killen som gör jämförelsen med att äta kakobönor istället för choklad är relevant. Kaffebönor liksom kakaobönor är naturligt koncentrerat till smaken. Därför choklad oftast innehåller mestadels mjölk, kakobönor är extremt bittra om man äter dem som de är eller nedmalda, likaså kaffebönor, det smakar surt och bittert...
2024-04-20, 06:29
  #36
Medlem
Kaliumdikromats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Jag gör det ofta. Åtminstone varje gång jag maler bönor år tuggar jag i mig några stycken i väntan på att kaffet ska bli klart.

Ser det som en aptitretare.

Samma här, färska bönor smakar gott!

Tuggar oftast sönder en böna lite och låter den ligga i munnen, sen lite till, låter det ligga igen. Tugga bönan ner till samma pulvernivå som färdigmalet gör jag inte.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback