Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 20:32
  #13
Medlem
Vi vet inte varför du fått det, men statistiskt sett så lär det röra sig om phishing eller liknande.

Varför set skickats till ditt nummer är också svårt att svara på.

Det kan vara någons gamla nummer, någon som skrivit fel, någon som angett ett random nummer för att inte lämna ut sitt, ditt nummet kan ha lämnats ut utan din vetskap t.ex. genom någon app i din mobil (eller någon av dina kontakters mobil), eller någon lista hos en operatör eller konto på en annan tjänst

Det är alltså inget speciellt med att ditt nummer fått ett SMS, det betyder i princip ingenting alls. Det kan som sagt lika gärna vara en chansning

Men du borde såklart inte klicka på någon länk eller lyssna på några instruktioner alls
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-04-19 kl. 20:52.
Citera
2024-04-19, 20:55
  #14
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Oavsett hur hårt ditt nummer sitter fast så har det med stor sannolikhet tillhört någon annan tidigare.

Det där med "mitt nummer är helt nytt" är ju bara dumheter, det måste du väl ändå inse?

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Vi vet inte varför du fått det, men statistiskt sett så lär det röra sig om phishing eller liknande.

Varför set skickats till ditt nummer är också svårt att svara på.

Det kan vara någons gamla nummer, någon som skrivit fel, någon som angett ett random nummer för att inte lämna ut sitt, ditt nummet kan ha lämnats ut utan din vetskap t.ex. genom någon app i din mobil (eller någon av dina kontakters mobil), eller någon lista hos en operatör eller konto på en annan tjänst

Det är alltså inget speciellt med att ditt nummer fått ett SMS, det betyder i princip ingenting alls. Det kan som sagt lika gärna vara en chansning

Men du borde såklart inte klicka på någon länk eller lyssna på några instruktioner alls


Mitt nummer är väldigt nytt. På den här mobilen ändrar jag mitt nummer ganska ofta. Har ju flera.

Men jag har blockerat skiten och anmält det. Inte klickat eller så.

Men är det vanligt med såna här försök? Jag har aldrig brukat få det tidigare.
Citera
2024-04-19, 21:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Mitt nummer är väldigt nytt. På den här mobilen ändrar jag mitt nummer ganska ofta. Har ju flera.

Men jag har blockerat skiten och anmält det. Inte klickat eller så.

Men är det vanligt med såna här försök? Jag har aldrig brukat få det tidigare.
Varierar nog ganska stort. Mig flera gånger om dagen.

Många på min arbetsplats råkar frekvent ut för detta fast väldigt mycket mer sofistikerat…

De tar reda på vilka våra vänner och familj är, vilka tjänster vi använder, intressen o.s.v. Och sedan t.ex. skapar profiler som ser ut att vara våra kollegor eller anhöriga, eller skickar phisingmail från tjänster de vet att vi använder, anpassat efter våra tidszoner när de vet att vi är på lunch, har slutat jobbet o.s.v… Anhöriga till det riktiga offret har till och med fått sina riktiga konton kapade, som sedan används för att försöka lura det riktiga offret

Allt för att få det så verklighetstroget som möjligt så att man inte ska ana oro och hoppas att fånga det där ögonblicket när man inte tänker sig för.

Men får såklart sådana spamliknamde varianter emellanåt också.

Så det händer ofta kan jag säga dig😅

Jag är lite förvånad över att du aldrig råkat ut för det, i alla fall spamliknande som detta?

Eller kan det vara så att du redan råkad ut för det, men bara inte insett det?😉
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-04-19 kl. 21:44.
Citera
2024-04-20, 10:19
  #16
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Varierar nog ganska stort. Mig flera gånger om dagen.

Många på min arbetsplats råkar frekvent ut för detta fast väldigt mycket mer sofistikerat…

De tar reda på vilka våra vänner och familj är, vilka tjänster vi använder, intressen o.s.v. Och sedan t.ex. skapar profiler som ser ut att vara våra kollegor eller anhöriga, eller skickar phisingmail från tjänster de vet att vi använder, anpassat efter våra tidszoner när de vet att vi är på lunch, har slutat jobbet o.s.v… Anhöriga till det riktiga offret har till och med fått sina riktiga konton kapade, som sedan används för att försöka lura det riktiga offret

Allt för att få det så verklighetstroget som möjligt så att man inte ska ana oro och hoppas att fånga det där ögonblicket när man inte tänker sig för.

Men får såklart sådana spamliknamde varianter emellanåt också.

Så det händer ofta kan jag säga dig😅

Jag är lite förvånad över att du aldrig råkat ut för det, i alla fall spamliknande som detta?

Eller kan det vara så att du redan råkad ut för det, men bara inte insett det?😉

Jag har aldrig fått några konstigheter faktiskt, jag är ätt uppmärksam och vaken av mig på sånt där så det borde inte ha gått mig förbi.

Men ditt nummer kanske finns på flera ställen och är kopplat till jobbet då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback