Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 07:28
  #1
Medlem
Ska fabriksåtersälla min imac. Men där ser jag i menyn, "skivverktyg" att det finns flera hårddiskar. Men är ändå samma. under "intern" så finns en hårddisk, och under den så finns 4 st till. Längre ned står det "skivavbilder"
Hur göra för att få bort dessa 4 st? Jag har bara en fysisk hårddisk.
Kan tillägga att jag är väldigt osäker på datorer. =)
Citera
2024-04-20, 08:51
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Ska fabriksåtersälla min imac. Men där ser jag i menyn, "skivverktyg" att det finns flera hårddiskar. Men är ändå samma. under "intern" så finns en hårddisk, och under den så finns 4 st till. Längre ned står det "skivavbilder"
Hur göra för att få bort dessa 4 st? Jag har bara en fysisk hårddisk.
Kan tillägga att jag är väldigt osäker på datorer. =)
Din fysiska hårddisk är uppdelad på flera logiska.
Du ska inte ta bort dom.
Citera
2024-04-20, 16:52
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Ska fabriksåtersälla min imac. Men där ser jag i menyn, "skivverktyg" att det finns flera hårddiskar. Men är ändå samma. under "intern" så finns en hårddisk, och under den så finns 4 st till. Längre ned står det "skivavbilder"
Hur göra för att få bort dessa 4 st? Jag har bara en fysisk hårddisk.
Kan tillägga att jag är väldigt osäker på datorer. =)

Du kan välja att visa alla enheter (logiska partitioner) som din fysiska disk har, det finns en partition för operativsystemet, en för användarnas filer, mm. Klicka på ”innehåll” och välj ”Visa alla enheter” enligt guiden nedan:

https://support.apple.com/sv-se/guid...kud6b39edb/mac

Klicka sedan på den översta enheten (heter oftast nåt i stil med ”Apple SSD ….” och klicka på ”Radera” i Skivverktyg. Döp den till Macintosh HD. Efter radering avslutar du Skivverktyg och väljer att installera macOS på nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback