Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-21, 14:21
  #25
Medlem
Känns som alla redan svarat på det mesta.

Undvik invandrare, brukar alltid leda till problem med kusiner och "knolla din mamma" för att bilen går sönder 3 år senare. Haft precis sådan erfarenhet själv så säljer numer bara till svenskar eller skrotar då problemen blir värre än förlusten. Har även blivit hotad till livet för att bilen redan var såld

Finns givetvis svenskar som kan vara likadana men risken är betydligt lägre att de står utan för med 5 kusiner och ska "knolla din mamma".

Blocket är numer bättre då du själv avgör vilka du vill göra affärer med. Be om deras nummer så ringer du upp med *31* så går det åt helvete kan de inte ta reda på vem du är.
Citera
2024-04-22, 01:50
  #26
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Låter ju väldigt gbilligt för en GTI redan som du sattt. Skulle de prutat är det ju bara att säga att de visste om priset när de ringde dig redan.

Detta var för 20 år sen när dessa var billiga och ingen ville ha dem. Jag hade nog varit nöjd med 3000:- för bilen. Den var ju inte heller felfri.
Citera
2024-04-22, 08:35
  #27
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Sälja i befintligt skick och avställd ska det stå på båda ditt egna kvittona. Med påskrift !
Avställd så får du själv tillbaka din egen skatt och försäkring.
Man vill ju inte ha felparkeringar i efterhand.
Båda måste ha svenskt körkort, för smidighet.
Men jag kan inte detta!

Nä, tydligen inte.
"Befintligt skick" är inget som håller juridiskt vid en tvist. Det ska stå att "köparen har provkört, undersökt och godkänt bilen i dess nuvarande skick och kan efter dess överlämnande inte ställa några ytterligare krav mot säljaren". Då kan dom inte komma och påstå eller kräva nåt i efterhand.
Försäkring får man ändå tillbaka vid försäljningen, den tillhör dig och inte bilen.
Ställa av en bil innan försäljning? Nja, det stökar bara till det och gör den mindre attraktiv för rent teoretiskt kan man då inte ens provköra den. Den som sen äger bilen vid skatteuppbördsmånadens början är den som ska betala skatten, oavsett om den sålts innan anmodan om betalning (inbetalningskortet) har hunnit nå mottagaren.
Byte via app är smidigare, bygger på att båda har svenskt körkort och då träder ägarbytet igenom direkt.
Swish eller cash är att föredra.
Och ett underskrivet papper på att bilen bytt ägare är viktigt, inget handslag eller annan ej bevisbar handling.
Citera
2024-04-22, 14:06
  #28
Medlem
Om du inte vill sälja enligt "först till kvarn"?
Vad eller vem ska du då vänta med att sälja till ?
Citera
2024-04-22, 15:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Om du inte vill sälja enligt "först till kvarn"?
Vad eller vem ska du då vänta med att sälja till ?

Den som har röda byxor,stor ölmage,hejjar på GAIS,kör lastbil som Onkel Tor gjorde,vet allt om vevgrammofoner,har hund,inte har hund,samlar på backspeglar från Daf Daffodil etc.

Folk har tusentals mer eller mindre egendomliga anledningar till varför man väljer en köpare framför en annan som inte har med pengar att göra.

Anekdot ur Pellers bilköpararkiv

Åker och tittar på en 1965 Ford Thunderbird Cabriolet som enl annonsen och telefonsamtal med säljaren skall vara en rostfri olagad orginalbil.i gott bruksskick.
Det begärs 20000 för bilen.

Väl där är den ju varken I gott bruksskick eller rostfri,men bra nog att jag fortfarande kan vara intressetad för ursprungspriset minus kostnader att reparera de "nyupptäckta" felen,som säljaren som ägt bilen i 30+år givetvis " Inte hade någon aning om"

Jag erbjuder 12500 vilket avfärdas som ett sk
" Skambud".
Det har ringt hela dagen och folk ska komma.

Jaja...här är mitt nummer.
Ring mig om ingen bjuder mer och du vill sälja till mitt pris.
Mitt bud står.

6månader senare dyker den upp igen.
Nu för 8000.

Ringer upp och jodå det är samma person som jag träffade.
Frågar varför han inte ringer mig som har sett bilen och erbjudit 4500 mer än han nu begär.

Nej du ville ju inte betala 20000.
Då ska du inte heller få köpa bilen var svaret.
Citera
2024-04-22, 22:26
  #30
Medlem
killawifes avatar
Folk är tyvärr så dumma. Jag hittade en Mc på blocket som jag var intresserad av men den saknade nycklar och såg rätt skabbig ut för 7500:-. Jag ville bara ha ram och motor så jag sket i det och bjöd vad ramen och motorn var värda 4500:-. Nej aldrig, sa säljaren. Jag kan lätt få mitt pris. 2 månader senare sänkte han priset till 5000:- och jag hörde av mig igen och bjöd 4500:- men han svarade inte. När jag sen kollade upp hojen igen efter nån månad så hade han skrotat den.
Citera
2024-04-25, 03:25
  #31
Medlem
Christopher.s avatar
Sålde bilen till första personen som visade intresse, var ärlig med felen och priset betalades utan prutning.

Överlag en enkel bilaffär som båda blev nöjd med. Skulle säkert kunna tjäna några fler tusenlappar genom att ställa köparna mot varandra men det är inte värt jobbet i min värld.
__________________
Senast redigerad av Christopher. 2024-04-25 kl. 03:28.
Citera
2024-04-25, 03:54
  #32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Folk är tyvärr så dumma. Jag hittade en Mc på blocket som jag var intresserad av men den saknade nycklar och såg rätt skabbig ut för 7500:-. Jag ville bara ha ram och motor så jag sket i det och bjöd vad ramen och motorn var värda 4500:-. Nej aldrig, sa säljaren. Jag kan lätt få mitt pris. 2 månader senare sänkte han priset till 5000:- och jag hörde av mig igen och bjöd 4500:- men han svarade inte. När jag sen kollade upp hojen igen efter nån månad så hade han skrotat den.

Vilka spån
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback