Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 18:25
  #1
Medlem
Ni som har varit där får gärna komma med tips och lite tankar vad som väntar mig när jag landar i Palermo i början av Sep.

Jag använder Revolut när jag reser men hört att kontanter mestadels gäller där?

Tanken är att stanna tot 9 nätter: 3 nätter i Palermo, 3 nätter i Taormina och sen sista nätterna i Palermo igen, är det vettigt upplägg om man vill bortåt Etna och kolla osv?

Tar tacksamt emot tips på vad man bör tänka på etc.
Citera
2024-04-20, 18:57
  #2
Medlem
Jag hade lagt de tre sista nätterna i Reggio Calabria på fastlandet. Finns utmärkta tågförbindelser. Det händer inte sådär jättemycket i Palermo alt Catania/Syracusa
Citera
2024-04-20, 21:55
  #3
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag hade lagt de tre sista nätterna i Reggio Calabria på fastlandet. Finns utmärkta tågförbindelser. Det händer inte sådär jättemycket i Palermo alt Catania/Syracusa
Vad händer i Reggio Calabria då? Det såg fint och kulligt ut då jag åkte igenom men jag vet inte vad som hände där (minns dock att de hade ett lag i Serie A på den tiden). Vet självklart inte hur mycket som händer på Sicilien heller eftersom jag mest tittade på natur och badade.
Citera
2024-04-20, 22:00
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ni som har varit där får gärna komma med tips och lite tankar vad som väntar mig när jag landar i Palermo i början av Sep.

Jag använder Revolut när jag reser men hört att kontanter mestadels gäller där?

Tanken är att stanna tot 9 nätter: 3 nätter i Palermo, 3 nätter i Taormina och sen sista nätterna i Palermo igen, är det vettigt upplägg om man vill bortåt Etna och kolla osv?

Tar tacksamt emot tips på vad man bör tänka på etc.

Taormina är bara en dag. Om du inte planerar romantik - då är väl Taormina bra, om än väl turistigt. Lägg dessa dagar i Catania istället med dagsutflykt till Taormina. Missa absolut inte Etna! Barockstäderna söder om Catania som Noto är också värda att besöka. Åtminstone en av dem. Sedan kan du välja mellan Agrigento eller Cefalu på vägen tillbaka till Palermo.
Citera
2024-04-20, 22:01
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag hade lagt de tre sista nätterna i Reggio Calabria på fastlandet. Finns utmärkta tågförbindelser. Det händer inte sådär jättemycket i Palermo alt Catania/Syracusa

Naturligtvis finns det ingen anledning att åka till Reggio när man är på Sicilien. Om man inte är homosexuell förstås.
Citera
2024-04-29, 17:20
  #6
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ni som har varit där får gärna komma med tips och lite tankar vad som väntar mig när jag landar i Palermo i början av Sep.

Jag använder Revolut när jag reser men hört att kontanter mestadels gäller där?

Tanken är att stanna tot 9 nätter: 3 nätter i Palermo, 3 nätter i Taormina och sen sista nätterna i Palermo igen, är det vettigt upplägg om man vill bortåt Etna och kolla osv?

Tar tacksamt emot tips på vad man bör tänka på etc.

Kort fungerar i 95% av alla fall, men ha med lite cash för de sista 5% av fallen.

Jag skulle tagit 1-2 dagar i Taormina och sen 1-2 i Cefalu på vägen tillbaka. Jag ska själv ner en vecka i slutet av månaden, sen en månad under sommaren.
Citera
2024-05-02, 06:26
  #7
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Vad händer i Reggio Calabria då? Det såg fint och kulligt ut då jag åkte igenom men jag vet inte vad som hände där (minns dock att de hade ett lag i Serie A på den tiden). Vet självklart inte hur mycket som händer på Sicilien heller eftersom jag mest tittade på natur och badade.
Reggio är en fin stad. Mysig att promenera i. Gillade även museet där man kunde se antika bronsstatyer som bärgats av dykare ur medelhavet. Vet dock inte om tre dagar är för länge. Finns andra fina orter i närheten t.ex. Scilla.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3602076

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback