Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 07:44
  #1
Medlem
OBS! Denna tråd är inte om skolan utan om integration!

Politikerna har kämpat med integrationen av främlingar. Dessa tycks inte vilja bli svenska nog utan samlar sig i egna förorter ("Somalitown" kallade Magdalena Andersson dem) där de bibehåller sina vanor och där utanförskap, arbetslöshet och kriminalitet gror.

Otaliga försök har gjorts att bryta segregationen genom att bussa barn från "utanförskapsområden" till "mer välbärgade områden" (läs "ickevita" till "vita" områden), men hur man än gör så protesterar föräldrarna.
https://www.tn.se/naringsliv/33360/f...ed-tioaringar/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...egrationssyfte
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...-elever-ar-fel

Men nu visar det sig att det borgerliga initiativet, "fritt skolval", som kritiseras för att förvärra segregationen och kanske till och med vara själva orsaken till gängvåldet istället är det sätt som segregerade använder för att deras barn skall integreras i samhället.

Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholm säger:
Citat:
– Vi ser det på Järvafältet, där hälften av barnen söker sig till andra skolor.
https://www.dn.se/sverige/kraftigt-e...ka-laggas-ner/
Alltså: Föräldrar väljer att flytta sina barn från stökiga skolor fylda av våld och dåliga attityder. De sätter sina barn i skolor där elevunderlaget är mer blandet. De låter sina barn integreras.

Men varför förbannar Emilia Bjuggren denna utveckling? Om det är rätt att bussa barn för att öka integrationen, varför är det fel när utlänningarna själva sätter sina barn i mer integrerade skolor?
Citera
2024-04-21, 07:50
  #2
Medlem
När jag arbetade på en skola med både svenska och icke svenskar höll sig icke svenskarna för sig själva iaf. Grupper stod i hörn och pratade inte ens med svenskarna.
Citera
2024-04-21, 07:53
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det detta egentligen säger är att invandrare i grupp inte kan sköta sig. Det är alltså invandrare som är problemet.
Citera
2024-04-21, 08:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det detta egentligen säger är att invandrare i grupp inte kan sköta sig. Det är alltså invandrare som är problemet.

Hälften av invandrarna söker sig till andra skolor. Det tycker jag tyder på initiativförmåga och önskan om en bättre framtid än den som finns i Somalitown.
Jag vet inte varför det skall vara dåligt? När invandrarna själva söker sig till skolor som förbereder en för ett arbetsliv, inte ett liv i gängen.
Citera
2024-04-21, 08:07
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det detta egentligen säger är att invandrare i grupp inte kan sköta sig. Det är alltså invandrare som är problemet.

Det har vi som röstar på SD vetat under längre tid men tyvärr så tyckte sju andra partier något helt annat.
Vi tar hit problembarn från Afghanistan och Somalia och tror att dessa ska bli läkare så fort de korsar gränsen.

Att integrera dessa människor går inte när hela deras släkt kommer hit. Varför ska de prata med svenskar när hela deras släkt och vänner bor i samma kvarter.
I spanien finns det väl områden där svenskar och andra nationaliteter köpt upp mer eller mindre allt men skillnaden är att dessa personer inte springer runt och hotar, rånar och lever på spanska bidrag.
Citera
2024-04-21, 09:43
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Hälften av invandrarna söker sig till andra skolor. Det tycker jag tyder på initiativförmåga och önskan om en bättre framtid än den som finns i Somalitown.
Jag vet inte varför det skall vara dåligt? När invandrarna själva söker sig till skolor som förbereder en för ett arbetsliv, inte ett liv i gängen.
Du kommenterar egentligen inte mitt påstående...
Citera
2024-04-21, 09:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du kommenterar egentligen inte mitt påstående...

Du skrev:
"Det detta egentligen säger är att invandrare i grupp inte kan sköta sig. Det är alltså invandrare som är problemet."
Det hade inget med TS att göra. Du är helt enkelt off-topic. Sån't händer ibland, men är inte värt att kommentera.
Citera
2024-04-21, 14:31
  #8
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du skrev:
"Det detta egentligen säger är att invandrare i grupp inte kan sköta sig. Det är alltså invandrare som är problemet."
Det hade inget med TS att göra. Du är helt enkelt off-topic. Sån't händer ibland, men är inte värt att kommentera.
Nu handlar det om skolan som integrationsverktyg och då är väl hur anpassningsbara invandrare är och hur deras beteende påverkar viktigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback