Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 12:58
  #1
Medlem
Jag är sugen på att hyra ut lägenheten i andra hand ett tag, för att jobba och bo på annan ort.

Tänkte att vi kunde diskutera i denna tråden om hur det funkar att hyra ut i andra hand.
Man måste ju såklart ha tillstånd av hyresvärden.

Hur länge kan man hyra ut?

Är det ok att lämna kvar grejer i lägenheten som möbler som man inte orkar konka med sig.

Vad är era egna erfarenheter av hyra och hyra ut i andra hand?
2024-04-21, 13:09
  #2
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag är sugen på att hyra ut lägenheten i andra hand ett tag, för att jobba och bo på annan ort.

Tänkte att vi kunde diskutera i denna tråden om hur det funkar att hyra ut i andra hand.
Man måste ju såklart ha tillstånd av hyresvärden.

Hur länge kan man hyra ut?

Är det ok att lämna kvar grejer i lägenheten som möbler som man inte orkar konka med sig.

Vad är era egna erfarenheter av hyra och hyra ut i andra hand?


https://www.hyresgastforeningen.se/s...-i-andra-hand/

Klicka gärna på ovan länk för att få lite bättre koll på vad som gäller.

Men för att sammanfatta det viktigaste:

- Du måste ha hyresvärdens tillstånd.

- Du får inte ta ut någon överhyra. Visst får du lägga på lite om du upplåter relevanta inventarier, men du får inte tjäna på det. Försöker du fula dig med detta kan du bli återbetalningsskyldig.

- Försök hyr ut till någon du känner till. Kolla alltid med kronofogden om hon eller han har skulder där. Var mycket noga i din urvalsprocess.

- Tag i beaktande att du är ansvarig för lägenheten även när din andrahandare bor där. Du är ansvarig för att denne inte stör andra grannar och att denne sköter lägenheten.

- Det är du som är ansvarig att hyran betalas till värden. Så se till att den du hyr ut till betalar till dig och att du då betalar värden.
2024-04-21, 13:22
  #3
Avstängd
Undvik.

Hyrde ut min lgh i andra hand när jag backpackade en vinter.

Paret betalade inte hyran, massvis med saker försvann.

De skyllde på varann, då de gjort slut under perioden.

Förskottsbetalningen täckte det mesta.

Nu för tiden får man bara hyra ut i andra hand om man ska provbo med ny sambo, eller om man ska studera på annan ort.

Kolla först med hyresvärden, kontraktet ligger löst annars
2024-04-21, 13:36
  #4
Medlem
backpackade oxå för 18 år sen i Thailand ,5 mån blev det funderade på om jag skulle hyra ut min lilla 1:a
men beslöt mig för att den fick vara tom jag hade ganska låg hyra på den 2200 kr
om man hyr ut kan det t o m blir så att hyresgästen vägrar att flytta ut efter överenskommen hyres period ock det kan ta månader att få ut fanskapet
2024-04-21, 13:45
  #5
Medlem
godboys avatar
Om man verkligen inte måste hyra ut i andra hand så bör man inte göra det. Visst går det säkert oftast bra, men det kan också bli en jävla mardröm. Du kan få någon som vägrar flytta ut, och även om du säger upp lägenheten mot hyresvärden så kan de tvinga sig kvar och du får ta kostnaderna för avhysning och sannolikt allt de sabbat i lägenheten.


Men om man ändå vill hyra ut så kan det vara fördel om det är till någon man känner till väl, även om det inte är idiotsäkert heller. Man kan annonsera hos någon frikyrklig kristen församling och då ökar väl chansen att man hyr ut till någon skötsam. Men det är alltid viktigt att göra en noggrann bakrundskontroll.
2024-04-21, 14:17
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Sök före postning när det gäller så generiska frågor som denna:
https://www.flashback.org/sok/?so=we...and&f=155&sp=0


Tråd låst.
//Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback