Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-04-25, 20:33
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Blev nyfiken på detta med att sälja bilen genom dem och kollade upp vad dom tyckte att min bil skulle vara värd men det var ett riktigt skambud. Jag begär själv runt 110' för den och det är också den prisindikation man får på Car-info och en bilfirma bjuder ca 75' i inbyte medan KVD bjöd 65' plus minus 8'. Stor skillnad, öh.

Liknande bilar säljs för 120-130' på Blocket (privat).

De ger skambud tyvärr när man ska sälja till dem!
Citera
2024-04-25, 20:44
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
De ger skambud tyvärr när man ska sälja till dem!

Deras upplägg omfattar till endast ringa del att de köper in bilar. Försökt att låta bilen säljas via auktion?
Citera
2024-04-26, 09:24
  #75
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Självklart kan man själv bestämma reservationspriset när man vill sälja via deras auktion.

Man kan även få ett direkt bud på bilen där dom helt enkelt köper bilen av kunden och sedan själva auktionerar den.

Jag tycker nog att dom berättar ganska bra under "Frågor och svar" på deras hemsida hur det fungerar.

Dom ger det tex två auktioner och om den inte blir såld efter dessa båda auktioner kan man hämta hem den utan kostnad.
Om man som säljare själv väljer att avbryta innan två auktionstillfällen så kostar det 4375 kr.

Provisionskostnaden står ju också i klartext där under "Frågor och svar".

Om bilen säljs för. Provisionskostnad
0 kr - 99 999 kr = 10 000 kr
100 000 kr – 199 999 kr 12 000 kr
200 000 kr – 299 999 kr 14 000 kr
300 000 kr – 399 999 kr 17 500 kr
400 000 kr – 499 999 kr 21 000 kr
500 000 kr – 599 999 kr 25 000 kr
600 000 kr – 799 999 kr 31 500 kr
800 000 kr – 999 999 kr 37 500 kr
1 000 000 kr eller mer offereras

Jag tycker nog att KVDs affärsidé i grund och botten är fullständigt briljant.

Jag har läst igenom deras villkor men tycker ändå att vissa saker är lite grumliga.
Certifieringen är väl inte nödvändig som jag förstår utan det är bara nåt eget påhitt för att kunna lämna en mer omfattande garanti, speciellt om det är dom som köpt in och äger bilen? För visst tar dom på sig att sälja ens bil även om den inte uppfyller deras krav? Där står det nåt om att den då inte får vara äldre än 15 år och gått över 30000 mil.

Sen är det ju skillnad på att dom köper ens bil eller får i uppdrag att sälja den.
Dom skriver att detta ingår om dom får ett säljuppdrag: tvätt, test, värdering, marknadsföring och försäljning via auktion och som jag förstår det så tar dom inget betalt om dom inte lyckats sälja den men kan dom då neka ett uppdrag om uppdragsgivaren tycker att hans reservationspris är orimligt högt utifrån deras egen värdering?

Ja dom vill ha två auktioner på sig innan dom ger upp så det innebär att man nog kan bli utan bil ett bra tag medan dom försöker sälja den. Det tar också någon vecka eller två innan man lämnat in den och den dyker upp på deras sidor. Fullt förståeligt.
Citera
2024-04-26, 19:04
  #76
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Fast tror du fastighetsmäklare som eventuelt budar lägger sig så markant över förväntat slutpris? Objekten säljs ju uppenbart och säljaren får sina pengar eller menar du att säljarna blir blåsta?

Säjaren blir blåst om mäklaren lurar säljaren att välja ett lågt utropspris och sen inte anstränger sig för att få spekulanter utan istället köper själv eller till vänner.

Köparen blir blåst om priset trissas upp utan att någon egentligen tänkt betala det höga priset.
Citera
2024-04-26, 22:27
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Säjaren blir blåst om mäklaren lurar säljaren att välja ett lågt utropspris och sen inte anstränger sig för att få spekulanter utan istället köper själv eller till vänner.

Köparen blir blåst om priset trissas upp utan att någon egentligen tänkt betala det höga priset.

Ligger värdet högre så fortsätter ju auktionen även efter att reservationspriset har passerats.

Lagda bud går inte att backa från (vid vunnen auktion) med mindre än att den som bjudit vid hämtning påvisar att skicket var markant sämre än vad som framgick av beskrivningen. Även om sådant som beskrevs i föregående mening inte varit fallet så kan auktionsvinnaren frånträda objektet, men mot erläggande av inropsavgiften.
Citera
2024-04-28, 10:44
  #78
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ligger värdet högre så fortsätter ju auktionen även efter att reservationspriset har passerats.

Lagda bud går inte att backa från (vid vunnen auktion) med mindre än att den som bjudit vid hämtning påvisar att skicket var markant sämre än vad som framgick av beskrivningen. Även om sådant som beskrevs i föregående mening inte varit fallet så kan auktionsvinnaren frånträda objektet, men mot erläggande av inropsavgiften.

I de fall då värdet ligger högre och auktionen fortsätter ja. Men inget säger att det alltid blir så och i övriga fall kan mäklaren casha in.

Mäklaren vet i vilka bostäder det blir möjligt att backa från bud. Här kan dom gå hårt fram. I andra fall får man väl köpa och sälja om bostaden, det är en risk man kan ta för att tjäna mer. Mäklaren får ju sitt arvode även om deras farmor köper bostaden, sen säljer han den vidare utan arvode till någon på listan.
Citera
2024-04-28, 10:47
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
I de fall då värdet ligger högre och auktionen fortsätter ja. Men inget säger att det alltid blir så och i övriga fall kan mäklaren casha in.

Mäklaren vet i vilka bostäder det blir möjligt att backa från bud. Här kan dom gå hårt fram. I andra fall får man väl köpa och sälja om bostaden, det är en risk man kan ta för att tjäna mer. Mäklaren får ju sitt arvode även om deras farmor köper bostaden, sen säljer han den vidare utan arvode till någon på listan.

Det jag skrev om gällde enbart auktioner på bilar, inte hus och lägenheter.
Citera
2024-04-28, 10:50
  #80
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det jag skrev om gällde enbart auktioner på bilar, inte hus och lägenheter.

Sorry, hade glömt av trådens ämne.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback