Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 22:05
  #1
Medlem
Funderar på att ev köpa en lägenhet i antingen Spanien eller Grekland. Har ni några tankar eller erfarenheter av äga lägenheter i dessa länder? Alla tips och idéer är intressanta! Några speciella områden man ska vara intresserad av eller totalt undvika?
Citera
2024-04-21, 22:06
  #2
Medlem
Awkwardmans avatar
Spanien fastlandet eller Kanarieöarna?
Citera
2024-04-21, 22:12
  #3
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det är väl bara är pensionärer som hittar till Spanien nu för tiden. Och svårare att hålla lägenheten ifred där också om man inte är där ofta.
Grekland är ju roligare! Men beror ju på vad du är ute efter och vad du är för person?
Citera
2024-04-21, 22:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Spanien fastlandet eller Kanarieöarna?
Där kanske jag var lite otydlig. Spanien så lockar kanske fastlandet. I Grekland så lockar öarna faktiskt mer.
Citera
2024-04-21, 22:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det är väl bara är pensionärer som hittar till Spanien nu för tiden. Och svårare att hålla lägenheten ifred där också om man inte är där ofta.
Grekland är ju roligare! Men beror ju på vad du är ute efter och vad du är för person?

Tänker även på vad man får för pengarna och finns det bra vård och välfärd i länderna? (om man skulle behöva) Ev så funderar jag att köpa en lägenhet nu, och betala av den så man kan använda den när man blir pensionär. Ev kanske hyra ut när man inte använder den.
Citera
2024-04-22, 02:27
  #6
Medlem
triptykens avatar
Tänk på att just nu i Spanien finns det en motrörelse mot turister och turister som köper lägenheter på flera ställen och skapar bostadsbrist.

Samma börjar långsamt växa fram i Grekland... så om du flyttar dit gör litet forskning och bli del i området och inte en random turist som köper en lägenhet som bara står där
Citera
2024-04-22, 07:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Funderar på att ev köpa en lägenhet i antingen Spanien eller Grekland. Har ni några tankar eller erfarenheter av äga lägenheter i dessa länder? Alla tips och idéer är intressanta! Några speciella områden man ska vara intresserad av eller totalt undvika?

Hur stor skillnad i kostnad är det att hyra mot att äga?
Citera
2024-04-22, 16:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Tänker även på vad man får för pengarna och finns det bra vård och välfärd i länderna? (om man skulle behöva) Ev så funderar jag att köpa en lägenhet nu, och betala av den så man kan använda den när man blir pensionär. Ev kanske hyra ut när man inte använder den.
Spanien är numera ett välordnat land med utmärkt sjukvård och pensionärer har kostnadsfri medicin.

Grekland håller generellt en lägre standard och korruptionen är mycket omfattande.

Sedan är det förstås upp till dig själv att ta reda på var du trivs bäst.

Oavsett vad du väljer så rekommenderar jag att du undviker de stora turistorterna.
En hög andel lokalbefolkning gör området mer genuint, trevligt och prisvärt.

För övrigt är Portugal också ett mycket bra alternativ.
Citera
2024-04-22, 22:00
  #9
Medlem
IceEyess avatar
Spanien har väl blivit ett populärt tillhåll för våra skjutglada "akademiker" från förorterna numera?

Överhuvudtaget känns Grekland och i synnerhet Spanien hypat. Slår ett slag för Portugal eller Kroatien istället.
Citera
2024-04-24, 11:10
  #10
Medlem
Kan inte hjälpa det, men drömmer om en trevlig lägenhet i nån mindre stad. Nära pool/havet. Ev kunna hyra ut lägenheten när jag själv inte vill använda den. Är det en bra investering? Kommer den öka i värde? Kan man söka bolån till en lägenhet i Spanien eller Grekland?
Citera
2024-04-24, 11:28
  #11
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag rekommenderar Sicilien istället. Solsäkert, skön kultur och bra mat, ett extra plus att man får väldigt mycket för pengarna i form av boende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback