Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 12:14
  #13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Finns det någon här som lever på sin avkastning?

Jag har ca 300 tusen sparat som bara drar sig på lågrisk fondkonto / låst sparkonto och snart får jag in 1 miljon genom ett arv.

Det betyder att jag kommer ha 1,3 miljoner som jag vill förvalta på bästa möjliga vis.

Hur hade ni sparat? jag är 35 år gammal singel och sparar 5 tusen i månanden ska tilläggas och är ingen expert på aktier / fonder.

Tack för svar, kom gärna med era egna uppdelningar fonder/aktier/sparkonton % av er förmögenhet..
Jag har 40% på nationell indexfond och 40% på global indexfond. Orsak: indexfonder slår index.
Båda med skitlåga avgifter. Orsak: fonder med höga avgifter till experter med höga löner ger inte högre tillväxt än indexfonder med låga avgifter. (du kan naturligtvis hitta några i efterhand då jag avser ett genomsnitt.)
20% leker jag lite med i branscher jag tror på.
Citera
2024-04-22, 12:43
  #14
Medlem
Lever på mitt och är i din ålder däromkring. Beräknar min förmögenhet en gång i kvartalet för att hålla koll på vad som händer. Är tyvärr väldigt utspridd så orkar inte hålla koll dagligen. Och faktum är för den delen att jag inte riktigt har motivationen för att engagera mig mer än så längre. Har planerat en konsolidering i flera år nu men börjar inse att det aldrig kommer att hända lol.

Den första april såg det ut såhär:

Likvider: 19,12%
Investerat: 80,88%

Varav
  • Aktier 52,66%
  • Fonder (inkl ETF&Certifikat) 43,35%
  • Kryptovalutor 3,99%

Saker jag inte räknar med (mest pga att jag inte orkar räkna om värdet varje kvartal) är diverse samlingar bla en hord pokemonkort och ädelmetaller/juveler. Jag räknar inte heller med boendet eller bilen som båda är avbetalda. Jag räknar inte heller med min belåning (portföljbelåning) då den är försumlig på 1,5% ungefär och endast fungerar som ett enklare hävstångsverktyg.

När jag började investera som 19-åring så var det uteslutande i fonder. Köpte inte mina första aktier förrän 3-5 år senare. Som nämnts i tråden så är indexfonder bäst ur ett vetenskapligt perspektiv; bara 6 av 1000 professionella investerare slår index över en 30-årsperiod. Av den anledningen är mitt förslag att börja där. LF Global och Ava zero tycker jag är givna i månadssparandet. Gillar också spiltans investmentfond. Undvik aktieraketer om du inte daytradear. Bygg successivt upp din kunskap och pröva dig fram. Misstag gör vi alla, det går inte att undvika till 100% så låt inte lite röda siffror avskräcka dig. Lycka till.
Citera
2024-04-22, 12:52
  #15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Du kan med lägga det mesta i Investor så får du spridning på olika branscher och du tar rygg på en av världens mäktigaste finansfamiljer.

Du har nog förväxlat begreppen Sverige och världen vad avser Wallenbergs storhet.
Citera
2024-04-22, 12:52
  #16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Bli kund på Avanza. Överför pengarna dit. Köp 3 fonder.

Avanza zero

Swedbank Robur Technology

SEB Artificial Intelligence C (SEK)

Luta dig tllbaka. Kolla nån gång i månaden och byt vid behov.
Citera
2024-04-22, 12:59
  #17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Bli kund på Avanza. Överför pengarna dit. Köp 3 fonder.

Avanza zero

Swedbank Robur Technology

SEB Artificial Intelligence C (SEK)

Luta dig tllbaka. Kolla nån gång i månaden och byt vid behov.
Om TS vill förlora pengar ja. Investera endast i teknik/AI som en krydda, men ha basen i globalindex.
Citera
2024-04-23, 23:02
  #18
Medlem
Snabbsättet: Köp hälften Investor och hälften indexfond för USA med låg avgift. Sälj allt när prislappen går under MA200 och köp tillbaka när priset går över MA200.

Undvik höga fondavgifter. Undvik så kallade förhoppningsbolag, alltså sådana som inte redan idag går med vinst.

Köp i isk eller i kapitalförsäkring. Utländska aktier med utdelning köps i kapitalförsäkring.
Citera
2024-04-24, 04:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Finns det någon här som lever på sin avkastning?

Jag har ca 300 tusen sparat som bara drar sig på lågrisk fondkonto / låst sparkonto och snart får jag in 1 miljon genom ett arv.

Det betyder att jag kommer ha 1,3 miljoner som jag vill förvalta på bästa möjliga vis.

Hur hade ni sparat? jag är 35 år gammal singel och sparar 5 tusen i månanden ska tilläggas och är ingen expert på aktier / fonder.

Tack för svar, kom gärna med era egna uppdelningar fonder/aktier/sparkonton % av er förmögenhet..

Får man fråga varför du som är singel och jobbar som kirurg bara trycker in 5000:- i månaden på sparande?

Hade jag varit dig hade jag tagit så många extrapass som möjligt, levt snålt och sparat avsevärt mer under ett år.

Med din lön som du bör ha är det ju verkligen värt att leva enkelt och sparsamt, så får du tillräcklig avkastning på dom pengarna för att inte behöva spara alls sedan.
Citera
2024-04-24, 06:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Inte bra råd!
Vill man få en hög avkastning med liten risk är det en mycket bra metod.
Citera
2024-04-24, 09:01
  #21
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad är det med svenskarna och deras besatthet / övertro på aktiefonder kontra att köpa aktierna direkt själv?

Det är enkelt och kräver färre beslut. Tröskeln är mycket lägre att börja med fonder än att hitta ett antal aktier som man skall ha tillit till och som man potentiellt måste hålla koll på över tid för att se om de borde bytas ut. Det folk är besatta av är att kunna investera kronor i ett instrument som de kan glömma bort i 25-40 år och därefter ta ut kronor med ok avkastning, helt utan att ha tänkt på saken där mellan.

I övrigt håller jag med dig. Men man får inte glömma bort det där med psykologi. Det måste vara enkelt att inte göra fel och det skall inte ge dig ont i magen. Sedan är det för många andra minst lika enkelt att göra mer rätt, men det är inte för alla.
Citera
2024-04-24, 09:12
  #22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Finns det någon här som lever på sin avkastning?

Jag har ca 300 tusen sparat som bara drar sig på lågrisk fondkonto / låst sparkonto och snart får jag in 1 miljon genom ett arv.

Det betyder att jag kommer ha 1,3 miljoner som jag vill förvalta på bästa möjliga vis.

Hur hade ni sparat? jag är 35 år gammal singel och sparar 5 tusen i månanden ska tilläggas och är ingen expert på aktier / fonder.

Tack för svar, kom gärna med era egna uppdelningar fonder/aktier/sparkonton % av er förmögenhet..


Innan du köper några aktier, se till att du äger ditt boende och att du har kontroll över dina boendekostnader och har en låg belåningsgrad om du äger ditt boende med lån. Om möjligt betala av hela ditt bolån och se till att det finns en buffert för oförutsedda utgifter över. Det är dyrt att gå till tandläkaren.

Fixa det först.

Därefter skulle jag regelbundet köpa exempelvis Spiltan Globalfond Investmentbolag för en viss summa varje månad som du känner att du har råd med.

Eller köpa aktier i investmentbolag såsom Berkshire Hathaway, Investor, Industrivärden och Lundbergföretagen.

Lägg inte in allt på en gång, utan sprid ut insättningarna månadsvis under en längre tidsperiod.
Citera
2024-05-01, 06:25
  #23
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2024-05-01, 10:21
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag har 40% på nationell indexfond och 40% på global indexfond. Orsak: indexfonder slår index.
Båda med skitlåga avgifter. Orsak: fonder med höga avgifter till experter med höga löner ger inte högre tillväxt än indexfonder med låga avgifter. (du kan naturligtvis hitta några i efterhand då jag avser ett genomsnitt.)
20% leker jag lite med i branscher jag tror på.

Om indexfonder slår index är de inte indexfonder.

Eller så kikar du på index som inte räknar med utdelning och jämför med?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback