Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-23, 07:43
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hårddisk med 2 partitioner, windows drog igång en synkning av 2 hårddiskar vilket ledde till att partitionerna har raderats och hårddisken är nollad.
Testade easeus data recovery och programmet hittar alla filerna men pga licens kan jag inte använda programmet för att plocka ut filerna.

Finns det några bra recoveryprogram som inte kostar en massa pengar? och även sparar ut den korrekta sökvägen och alla mappar?
/A.A
Citera
2024-04-23, 09:01
  #2
Medlem
Niggerss avatar
Börja med gör en dd i typ knoppix / ubuntu / debian ( RTFM : man dd ) , så du har en image på hårddisken. Sedan kör du ett program på imagen som kan återställa filerna.

Så du behöver en extern hårddisk och en bootbar stick valfri linux dist.
Citera
2024-04-23, 09:06
  #3
Medlem
flukkes avatar
GetDataBack har räddat mig och närstående mer än en gång vid liknande incidenter
Finns på piratbukten och liknande sidor om man inte vill punga ut 79USD.
Citera
2024-04-23, 10:57
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hårddisk med 2 partitioner, windows drog igång en synkning av 2 hårddiskar vilket ledde till att partitionerna har raderats och hårddisken är nollad.
Testade easeus data recovery och programmet hittar alla filerna men pga licens kan jag inte använda programmet för att plocka ut filerna.

Finns det några bra recoveryprogram som inte kostar en massa pengar? och även sparar ut den korrekta sökvägen och alla mappar?
/A.A

Som sagts, gör en avbild av disken - sektor för sektor, sedan kan du laborera bäst du vill.

Gratislicenser: https://www.techno360.in/qiling-disk...cense-windows/
https://sharewareonsale.com/

Qiling är ett erkänt kompetent program för dataåtervinning.
Citera
2024-04-23, 15:40
  #5
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hårddisk med 2 partitioner, windows drog igång en synkning av 2 hårddiskar vilket ledde till att partitionerna har raderats och hårddisken är nollad.
Testade easeus data recovery och programmet hittar alla filerna men pga licens kan jag inte använda programmet för att plocka ut filerna.

Finns det några bra recoveryprogram som inte kostar en massa pengar? och även sparar ut den korrekta sökvägen och alla mappar?
/A.A

Brukar rekommendera TestDisk som är gratis men kör CLI. TestDisk kan återskapa partitionstabeller så har du tur kanske du inte ens behöver ha en extra disk att tanka över hittade filer till utan bara återställa disken. Om du behöver köra en recovery på filerna så ska TestDisk låta dig återskapa allt identiskt så väl i trädstruktur som med filnamn.

Samma företag har även tagit fram PhotoRec som är CLI samt QPhotoRec som har ett enkelt GUI, har själv inte testat något av de här två sistnämnda programmen. Utgår dock ifrån att dom fungerar minst lika bra som TestDisk.

Alla dessa tre program är gratis..

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Gratislicenser: https://www.techno360.in/qiling-disk...cense-windows/
Qiling är ett erkänt kompetent program för dataåtervinning.

Den här tackar vi för!
Har inte testat den ännu men det är nu nedladdat, installerat och registrerat. Det verkar vara ett mycket kompetent verktyg med alla de funktioner som kommer med. Kanske en ny favorit här hemma!?
Citera
2024-04-23, 22:25
  #6
Medlem
Highfashions avatar
https://www.fcportables.com/

Den sidan har all mjukvara du kan önska dig crackad och klara att köra. bara unzippa .rar filerna och köra .exe som administratör.

Mitt förslag för att återställa partitionerna är DiskGenius. Markera den önskade disken och välj "search for lost partitions".
Citera
2024-04-24, 10:45
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
14TB hårddisk, att göra en image är med andra ord inte aktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Börja med gör en dd i typ knoppix / ubuntu / debian ( RTFM : man dd ) , så du har en image på hårddisken. Sedan kör du ett program på imagen som kan återställa filerna.

Så du behöver en extern hårddisk och en bootbar stick valfri linux dist.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som sagts, gör en avbild av disken - sektor för sektor, sedan kan du laborera bäst du vill.

Gratislicenser: https://www.techno360.in/qiling-disk...cense-windows/
https://sharewareonsale.com/

Qiling är ett erkänt kompetent program för dataåtervinning.
Citera
2024-04-24, 10:48
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Problemet är att partitionerna har inte riktigt försvunnit, enhetsbokstäverna togs bort av windows i samband med att en synkronisering med en trasig disk startades.



Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Mitt förslag för att återställa partitionerna är DiskGenius. Markera den önskade disken och välj "search for lost partitions".

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Brukar rekommendera TestDisk som är gratis men kör CLI. TestDisk kan återskapa partitionstabeller så har du tur kanske du inte ens behöver ha en extra disk att tanka över hittade filer till utan bara återställa disken.
Citera
2024-04-24, 10:51
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
testade stellar phoenix och det programmet hittar partitionerna, kan scanna av valfri partition och sen listar bla mappar o filer.

Tar dock rätt lång tid, kanske 30-40minuter för 50GB så jag lär bara plocka ut dom viktiga filerna.
4TB med filer från torrentleech ryker likaså alla filer jag har säkerhetskopiering till molntjänst på.

Citat:
Ursprungligen postat av flukke
GetDataBack har räddat mig och närstående mer än en gång vid liknande incidenter
Finns på piratbukten och liknande sidor om man inte vill punga ut 79USD.
Ok ska kolla på programmet.
Citera
2024-04-24, 11:21
  #10
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Problemet är att partitionerna har inte riktigt försvunnit, enhetsbokstäverna togs bort av windows i samband med att en synkronisering med en trasig disk startades.

Du kan återställa enhetsbokstäverna med DiskGenius. högerklicka på en partition i vänsterpanelen och välj "assign new drive letter"

Lycka till!
Citera
2024-04-24, 11:31
  #11
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
14TB hårddisk, att göra en image är med andra ord inte aktuellt.

Kör du fel mjukvara eller gör något fel, är det bara grattis 14 TB till /dev/null
Citera
2024-04-24, 16:41
  #12
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det några bra recoveryprogram som inte kostar en massa pengar? och även sparar ut den korrekta sökvägen och alla mappar?
/A.A

Jag har använt Restorer Ultimate från Bitmart Inc. med bra resultat. Företaget köptes nyligen upp av R-Tools Technology Inc.

R-Undelete är gratis för privatpersoner. Pro versionerna R-STUDIO R-Studio Technician kostar $49.99 respektive $80.00.

https://www.r-tt.com/

Programmet går att få tag i gratis på torrentsidor typ ruTorrent m.fl. Någon användare i går postade en länk till mjukvaran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback