Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-30, 18:33
  #25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Håller absolut med. Jag är ett gammalt metalfan som främst värdesätter kompositionen, medan nyare metal fokuserar på estetiska detaljer.

Min snart 80-åriga morsa gillar "metal" nuförtiden, för det är i princip schlager.


Är det konstigt att 80 åringar gillar metal ? de som började med hårdrock är ju snart i den åldern..
Citera
2024-04-30, 18:37
  #26
Medlem
brianmolkos avatar
AI skapar musik efter vad man gillar, vilken kakafoni av ljud det skulle bli
då Man gillar helt olika genre
Citera
2024-04-30, 21:58
  #27
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Jag har med hjälp av AI skapat jazz musik med vokaler som har mer känsla och bättre ljud än många av låtarna som ligger i toppen på Spotify.. dessutom kan jag skriva lyrics själv.

Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Dina subjektiva åsikter behöver ju inte säga något om hur flertalet skulle uppfatta saken.
Skulle det å andra sidan vara så att majoriteten instämmer så kan ju i princip alla skapa musik med mer känsla och bättre ljud än vad låtarna som ligger i toppen på Spotify har och vad händer då?
En miljon (eller några miljarder) låtar som har bättre känsla och ljud finns plötsligt tillgängliga och det blir inte försvarbart att lyssna på något mer än en gång eller för den delen mer än en vers/refräng.

Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Har du ens prövat göra musik med hjälp av AI?
Du kommer nog bli överraskad eftersom det redan är bättre än många topp hits på Spotify.
Nej jag har inte provat att göra musik med hjälp av AI men min musiksmak sammanfaller nog inte heller så väl med "topp hitsen" på spotify misstänker jag.
Om det är som du säger så innebär det en dramatisk förändring på musiken såväl produktions som komsumtionsmässigt.
Vad händer om vem som helst kan skapa "bättre" musik än topplistan? Finns det öht någon mening att ha en topplista i det läget? Varje dag milontals nya låtar i ungefär samma stil och genre. Även om du eller någon annan skulle lyckas producera exceptionellt bra musik så kommer den att drunka i den flodvåg av AI-genererad musik som väller in 24x7. Har du några verkligt unika beats/hooks så kommer det förmodligen inom några timmar finnas många andra låtar som har snarlika beats/hooks.
Citera
2024-04-30, 22:18
  #28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Har du ens prövat göra musik med hjälp av AI?
Du kommer nog bli överraskad eftersom det redan är bättre än många topp hits på Spotify.

Det är ju förutsatt att man gillar "topp hits på spotify".
Musik, konst och litteratur är resultatet av komplicerade och irrationella processer. Boostade AI-kloner av befintlig musik har det problemet att musiken är steril. Den får inga egna barn, för den har inget eget liv.
Citera
2024-05-02, 12:52
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju förutsatt att man gillar "topp hits på spotify".
Musik, konst och litteratur är resultatet av komplicerade och irrationella processer. Boostade AI-kloner av befintlig musik har det problemet att musiken är steril. Den får inga egna barn, för den har inget eget liv.

Allt tyder på att du inte prövat. Inom kort framtid kommer du att kunna sudda bort det "sterila" med musik med hjälp av AI och mastering kommer vara ett knapptryck.
Du kommer inte höra skillnad på AI och verklig artist.

Tyvärr..
Citera
2024-05-02, 12:59
  #30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Allt tyder på att du inte prövat. Inom kort framtid kommer du att kunna sudda bort det "sterila" med musik med hjälp av AI och mastering kommer vara ett knapptryck.
Du kommer inte höra skillnad på AI och verklig artist.

Tyvärr..

Retoriken runt det här har blivit lite löjlig. Hur man än problematiserar AI och kreativitet, så blir man bara bemött med att det löser AI snart. Det är ett cirkelresonemang. Det är som att prata med en religiös person, som hänvisar till det gudomliga för att slippa bemöta argument.

Har jag absolut prövat att skapa musik med AI, och det är ett högst begränsat redskap. AI kommer aldrig kunna skapa något annat än pastischer och klichéer, vilket iofs brukar vara tech-bögarnas idé om vad musik och konst är.
Citera
2024-05-02, 16:01
  #31
Medlem
brianmolkos avatar
Musik är ju mer än hur de låter....
Citera
2024-05-02, 23:44
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Retoriken runt det här har blivit lite löjlig. Hur man än problematiserar AI och kreativitet, så blir man bara bemött med att det löser AI snart. Det är ett cirkelresonemang. Det är som att prata med en religiös person, som hänvisar till det gudomliga för att slippa bemöta argument.

Har jag absolut prövat att skapa musik med AI, och det är ett högst begränsat redskap. AI kommer aldrig kunna skapa något annat än pastischer och klichéer, vilket iofs brukar vara tech-bögarnas idé om vad musik och konst är.

Kanske så. Jag gillar Tchaikovsky och André Rieu. Självklart, finns det gott om problem med artificiell intelligens och även artificiell emotionell intelligens.
Citera
2024-05-03, 07:41
  #33
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Har du ens prövat göra musik med hjälp av AI?
Du kommer nog bli överraskad eftersom det redan är bättre än många topp hits på Spotify.
På vilket sätt är det bättre och har du nåt exempel?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback