Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-05-06, 16:53
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesperg
Först av allt kan man ju träna BJJ för att det är kul och även för att tävla i det.

Med det sagt så antar jag att den egentliga frågeställningen är varför MMA-utövare tränar BJJ fortfarande, eller?

Jag har tränat bägge länge och jag skulle säga att de två stilarna divergerat rätt rejält de senaste 20 åren. Den sk "old school bjj" var/är mer MMA vänlig än "new school bjj" är.

Därtill att träna i gi är inte speciellt relevant för MMA.

MMA är numer mycket mer striking baserat än tidigare, men naturligtvis behöver man hantera alla delar av gamet och att träna någon form av grappling är därför ett måste.
Har svarat på det här tidigare i tråden men idag när vi har MMA klubbar med rena nybörjargrupper (vilket inte fanns på många ställen i början utan kravet var att harva runt i BJJ i Gi i ett år minst innan MMA gruppen kom på tal) så lägg all fokus på ren MMA träning direkt om det är det du verkligen vill pyssla med.

Folk hävdar inte längre attt BJJ är basen i MMA och crossträningens tid är i stort sett förbi och det är mer lite tradition och prestige att ha ett svart bälte I BJJ som proffs MMA fighter än en ren nödvändighet.

Den yngre generationens amatör och proffsfighters börjar med MMA direkt och lägger sin fokus på det då det är en egen unik sport där tex BJJ grsppling i Gi vid sidan av är överflödigt slöseri med tid.

Därmed inte sagt att det inte är jävligt kul. Tränade själv BJJ innan jag gick över till MMA och mycket MMA folk på klubben som inte hade tävlingsambitioner eller bara tyckte att det var skoj körde BJJ vid sidan av också.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback