Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 14:54
  #1
Medlem
Min man har haft svår IBS i många år och sista året har det eskalerat så pass att vårt liv blir riktigt lidande. Jag börjar känna mig desperat och vill ha seriösa tips på hur han kan bli hjälpt. Det är alltså så illa att han flera dagar i veckan inte klarar av att vara på jobbet (kontorsjobb) och vi älskar att resa men resor är numera terror.

Han har inte bara lös avföring utan det är vatten, han behöver gå på toaletten 5-10 ggr per dag och ibland väldigt akut vilket ger honom panik när han inte har nära till en toalett. Så här har det varit i ca ett år och det påverkar våra liv väldigt negativt.

För mig är dock värst att se hur ont han har, det är konstant smärta som vi hittills inte hittat något sätt att lindra, vi har testat att utesluta det mesta i hans kost, inget har hjälpt det minsta. Läkare har nu gett oss den sista utvägen, vilket är en antidepressiv tablett där vi hoppas på en biverkning som ska lindra hans problem, känns så hopplöst.

Därför vänder jag mig till er där ute, Finns det någon mer någonstans som har så här extrema problem? Jag vill ha tips från er, vad har hjälpt? Våra liv är ett helvete pga detta.
Citera
2024-04-24, 15:00
  #2
Medlem
okok1s avatar
Habba?

https://badgut.org/information-centr...abba-syndrome/
Citera
2024-04-24, 15:03
  #3
Medlem
Har varit i din mans sists. Ett tag var jag i stort sett fast hemma.
Det bästa han kan göra är att få i sig vatten, probiotika, sova ordentligt, undvika stress (omöjligt, jag vet) och lära sig vilka livmedel som eskalerar problemen och utesluta dessa.

För mig blev det successivt bättre efter ett par år med samtalsterapi (IBS kan ibland vara psykosomatiskt), regelbunden träning och långsamt återintroducerande av problematiska livmedel.
Citera
2024-04-24, 16:04
  #4
Medlem
Loreias avatar
Jag fick börja äta Venlafaxin för att kunna ha ett normalt liv igen. Den har som biverkning att man kan bli rejält förstoppad samt det hjälper med den där ångesten och paniken som man lätt får vid IBS-besvär när man lämnar hemmet.
Detta är dock inget jag skulle rekommendera om man inte först testat saker så som t.ex. food maping, probiotika etc. Det är en jobbig medicin att äta då det första sex till tolv månaderna är mycket biverkningar samt jag kan inte glömma en enda dag för då får jag huvudvärk och yrsel. Men, den gjorde att jag faktiskt kunde arbeta, hitta på saker utanför hemmet och helt enkelt inte vara styrd av min mage.
Citera
2024-04-24, 20:28
  #5
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGR
Min man har haft svår IBS i många år och sista året har det eskalerat så pass att vårt liv blir riktigt lidande. Jag börjar känna mig desperat och vill ha seriösa tips på hur han kan bli hjälpt. Det är alltså så illa att han flera dagar i veckan inte klarar av att vara på jobbet (kontorsjobb) och vi älskar att resa men resor är numera terror.

Han har inte bara lös avföring utan det är vatten, han behöver gå på toaletten 5-10 ggr per dag och ibland väldigt akut vilket ger honom panik när han inte har nära till en toalett. Så här har det varit i ca ett år och det påverkar våra liv väldigt negativt.

För mig är dock värst att se hur ont han har, det är konstant smärta som vi hittills inte hittat något sätt att lindra, vi har testat att utesluta det mesta i hans kost, inget har hjälpt det minsta. Läkare har nu gett oss den sista utvägen, vilket är en antidepressiv tablett där vi hoppas på en biverkning som ska lindra hans problem, känns så hopplöst.

Därför vänder jag mig till er där ute, Finns det någon mer någonstans som har så här extrema problem? Jag vill ha tips från er, vad har hjälpt? Våra liv är ett helvete pga detta.
Jo, jag har haft samma elände under vissa perioder i många år. Jag antar, eftersom du skriver att läkaren nu vill testa en antidepressiv medicin, att han utretts igen ordentligt under det senaste året? Att det försämrats så mycket efter många år kan ju annars ha andra orsaker.

Jag har fått utskrivet Papaverin APL för att lindra smärtorna vid behov, har han provat det? Dyra kapslar visserligen då de skrivs ut som extempore numera, alltså görs direkt till en enskild patient, men för mig är de det enda som hjälper. Vanliga smärtstillande gör ingen skillnad alls och det är hemskt att ha så ont.

Sedan upplever jag själv att jag får lindring av en probiotika som heter Innate Respons Flora Ultra Strength 20-14, men det kan säkert variera från person till person. Nu har ni ju redan testat att ta bort vissa saker ur kosten så ni har säkert provat detta också, men just lök och vitlök är något som ofta förvärrar allting om man är så känslig. Byt lök till det gröna på salladslök och vitlök till ramslök istället, alternativt gör/köp lökolja och vitlöksolja.
Citera
2024-04-24, 20:29
  #6
Medlem
Christopher.s avatar
Gå över till LCHF dvs uteslut kolhydrater, testa - skadar inte.
Citera
2024-04-26, 18:19
  #7
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Gå över till LCHF dvs uteslut kolhydrater, testa - skadar inte.

Vill styrka detta påstående.

https://www.dietdoctor.com/low-carb/benefits/ibs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback