Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 18:48
  #1
Medlem
Hejsan!
Jag har ett paket från Ryssland påväg till Sverige och när jag spårar det står de "sestoa, Retained by customs". De har stått så några dagar men jag har inte fått något brev från tullen om någon avgift ska betalas.

Är det bara att vänta? Jag antar att det tar sån tid då dom antagligen måste kolla allt som är ifrån Ryssland pga sanktioner.
Citera
2024-04-24, 18:58
  #2
Medlem
Du får ta emot det utan avgift, om det framgår att det är en gåva. Annars får du betala.
Citera
2024-04-24, 19:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får ta emot det utan avgift, om det framgår att det är en gåva. Annars får du betala.

Kommer det en faktura till brevlådan då eller kommer de digitalt?
Citera
2024-04-24, 20:30
  #4
Medlem
Tror att all post och paket som kommer fr Ryssland kollas extra noga. Skulle inte vara orolig utan det tar säker någon extra dag bara 👍
Citera
2024-04-24, 20:37
  #5
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blancotramco
Kommer det en faktura till brevlådan då eller kommer de digitalt?

Förr fick man ett brev hem med avgiften som skulle betalas, idag åker det nog in på Kivra.
Citera
2024-04-24, 21:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blancotramco
Hejsan!
Jag har ett paket från Ryssland påväg till Sverige och när jag spårar det står de "sestoa, Retained by customs". De har stått så några dagar men jag har inte fått något brev från tullen om någon avgift ska betalas.

Är det bara att vänta? Jag antar att det tar sån tid då dom antagligen måste kolla allt som är ifrån Ryssland pga sanktioner.

Paket från ryssland brukar ta lång tid. 30-40 dagar är inte ovanligt i totalen. Har dem inte lagt in nåt på moms.postnord.se (använd spårningsnr + postadress) så kan du troligtvis räkna med att säljaren markerat det som gåva. Alternativt att ditt paket väntar på pallplats från bur och att du snart kommer få en moms.

Beror på vad du beställt. Är det läkemedel/kosttillskott så kommer det stoppas. Är det typ allt annat från privatperson så bör det vara lugnt.
Citera
2024-04-24, 21:06
  #7
Avstängd
Lifestealers avatar
såvitt ja vet är rysland bannlyst att skicka post till sverige lycka till
Citera
2024-04-24, 21:43
  #8
Medlem
Wikitomtes avatar
Tullverket:
Ukrainakriget och tullhanteringen
Räkna med att det tar längre tid att klarera en försändelse Ryssland.
Citera
2024-04-24, 21:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Paket från ryssland brukar ta lång tid. 30-40 dagar är inte ovanligt i totalen. Har dem inte lagt in nåt på moms.postnord.se (använd spårningsnr + postadress) så kan du troligtvis räkna med att säljaren markerat det som gåva. Alternativt att ditt paket väntar på pallplats från bur och att du snart kommer få en moms.

Beror på vad du beställt. Är det läkemedel/kosttillskott så kommer det stoppas. Är det typ allt annat från privatperson så bör det vara lugnt.

Inget dyker upp på moms.postnord.se

De är ett paket från en klockaffär
Citera
2024-04-24, 21:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
såvitt ja vet är rysland bannlyst att skicka post till sverige lycka till

Det stämmer inte, det beror på vad det är för något. De jag beställde är det inga sanktioner mot.
Citera
2024-04-30, 12:24
  #11
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Förr fick man ett brev hem med avgiften som skulle betalas, idag åker det nog in på Kivra.

Du är inte så insatt ser jag. Det kommer aldrig en faktura på kivra. Posten skickar ut en länk när frakten ska betalas.
Citera
2024-04-30, 12:48
  #12
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Du är inte så insatt ser jag. Det kommer aldrig en faktura på kivra. Posten skickar ut en länk när frakten ska betalas.

Och du har dålig läsförståelse ser jag! 😅
Jag skrev "idag åker det NOG in på Kivra"! Har aldrig skrivit att jag är "insatt" men fick hem en hel del grejer från länder utanför EU för några år sen. Då fick du det i brevlådan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback