Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 22:59
  #1
Medlem
Economicuss avatar
Hur många gånger får man göra adressändring ? Eller folkbokföringen ändring.

Hur många gånger per månad eller år.
Citera
2024-04-24, 23:01
  #2
Medlem
XX-Ambars avatar
Max två per månad eller 24 per år.
Citera
2024-04-24, 23:14
  #3
Medlem
Det kostar 849 per gång, ha så kul.
Citera
2024-04-24, 23:19
  #4
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det kostar 849 per gång, ha så kul.
Det är gratis att ändra adress i folkbokföringen.
Citera
2024-04-25, 00:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Det är gratis att ändra adress i folkbokföringen.
Inte folkbokföringen, men hos Skatteverket. Postnord skiter i det dock om man inte har adressändring. Vilket kostade mig 849. Fungerade sådär.
Citera
2024-04-25, 00:12
  #6
Medlem
Economicuss avatar
hur lång tid tar det till adressändringen går igenom?

Jag gjorde "flyttanmälan" via skatteverket.

Betala inget.

Men jag dyker inte upp på ratsit i den adress som ja ska va i.
Citera
2024-04-25, 00:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
hur lång tid tar det till adressändringen går igenom?

Jag gjorde "flyttanmälan" via skatteverket.

Betala inget.

Men jag dyker inte upp på ratsit i den adress som ja ska va i.

Det tar några arbetsdagar 😛
Är du kriminell?
Citera
2024-04-25, 06:00
  #8
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inte folkbokföringen, men hos Skatteverket. Postnord skiter i det dock om man inte har adressändring. Vilket kostade mig 849. Fungerade sådär.

Vad är det de skiter i.

Står dit namn på brevlådan på den adressen brevet skickats till så kommer det fram.

Står den gamla adressen på brevet så skickas det naturligtvis till d3n adressen, står inte ditt namn kvar där så delas brevet inte ut där.
Citera
2024-04-25, 06:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inte folkbokföringen, men hos Skatteverket. Postnord skiter i det dock om man inte har adressändring. Vilket kostade mig 849. Fungerade sådär.

Självklart kommer Postnord inte eftersända din post om du inte har betalat för en eftersändning.
Det handlar inte om att skita i något utan om att svensk adressändring är ett separat företag som vill ha betalt för sina tjänster.

Vad fungerade sådär?
Citera
2024-04-25, 08:25
  #10
Medlem
Egentligen ett ganska lustigt system, man ska skilja på adressändring och flyttanmälan.

Jag gjorde bara adressändring men inte flyttanmälan, hyrde ut mitt hus under tiden, posten kom som den skulle till den nya adressen, men folkbokförd på mitt uthyrda hus adress.

Genom detta fick jag rätt till avdrag för dubbelt boende, samt avdrag för resor till o från staden huset fanns och staden jag jobbade på.
Citera
2024-04-26, 12:45
  #11
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inte folkbokföringen, men hos Skatteverket. Postnord skiter i det dock om man inte har adressändring. Vilket kostade mig 849. Fungerade sådär.
Det är skatteverket som sköter folkbokföringen och det kostar inget att adressändra i folkbokföringen. Du måste skilja på eftersändning, vilket är en kommersiell tjänst och adressändring vilket är ändring i folkbokföringen.

Eftersändning är en tjänst som kostar men har egentligen ingenting med adressändring och göra, du kan eftersända din post till en sommarstuga exempelvis.

Adressändring eller flyttanmälan som det heter är alltid gratis och det görs till Skatteverket.

Eftersom de flesta företag skickar ut räkningar och annat efter vad som är registrerat i folkbokföringen har jag aldrig köpt eftersändning. Det har alltid räckt med flyttanmälan till Skatteverket.

Postnord levererar till den adressen som står skrivet på brevet.
Citera
2024-04-27, 14:40
  #12
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det kostar 849 per gång, ha så kul.

Ja en del är lättlurade. Det är bara att anmäla adressändring till Skatteverket så sköts det andra automatiskt. Det kostar inget. Är man extra orolig över att någon man brukar få post ifrån inte skall se att man har flyttat så kan man ju höra av sig dit och berätta, men det brukar inte behövas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback