Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 06:10
  #1
Medlem
När man ser en sådan rubrik så tänker man sig ju att amfibieregementet i Göteborg har problem med stora flockar gäss som stör flygtrafiken. Men det är det inte, i stället är det 30 gäss på en gräsmatta:

"Enligt Försvarsmakten är problematiken mångfacetterad. Dels menar man att det finns en risk för att personalen kan få i sig avföring vid fysisk aktivitet på regementets gräsmattor, dels stör nedsmutsningen militära ceremonier då deltagarna riskerar att halka och skada sig."

"I sin skyddsjaktsansökan beskriver Försvarsmakten att man har försökt att skrämma fåglarna genom att springa efter dem och samtidigt frambringa ljud. Men dessvärre ”ignorerar de alla skrämselförsök”."
Citera
2024-04-25, 07:16
  #2
Medlem
Svaret på din fråga, skulle jag säga är: gelehallon, även kallt jungfrubröst.
Dessa lär kunna smältas i sprit, för att göra en smaksatt shot.
Citera
2024-04-25, 07:44
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Svaret på din fråga, skulle jag säga är: gelehallon, även kallt jungfrubröst.
Dessa lär kunna smältas i sprit, för att göra en smaksatt shot.

Ska man ge det åt gässen eller vad?
Citera
2024-04-25, 08:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ska man ge det åt gässen eller vad?

Om man vill. Kanske inte hjälper på kort sikt dock.
Citera
2024-04-25, 08:13
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Om man vill. Kanske inte hjälper på kort sikt dock.

Skulle du kunna utveckla något lite vad man ska uppnå genom att supa ner gässen.

Jag tror mig förstå vad du är ute efter, men för att undvika missförstånd får du gärna berätta i klartext.
Citera
2024-04-25, 08:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Skulle du kunna utveckla något lite vad man ska uppnå genom att supa ner gässen.

Jag tror mig förstå vad du är ute efter, men för att undvika missförstånd får du gärna berätta i klartext.

Well, jag såg ingen fråga, så jag hittade på en egen att svara på.
Citera
2024-04-25, 09:19
  #7
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
När man ser en sådan rubrik så tänker man sig ju att amfibieregementet i Göteborg har problem med stora flockar gäss som stör flygtrafiken. Men det är det inte, i stället är det 30 gäss på en gräsmatta:

"Enligt Försvarsmakten är problematiken mångfacetterad. Dels menar man att det finns en risk för att personalen kan få i sig avföring vid fysisk aktivitet på regementets gräsmattor, dels stör nedsmutsningen militära ceremonier då deltagarna riskerar att halka och skada sig."

"I sin skyddsjaktsansökan beskriver Försvarsmakten att man har försökt att skrämma fåglarna genom att springa efter dem och samtidigt frambringa ljud. Men dessvärre ”ignorerar de alla skrämselförsök”."
Jaha! Och?
Citera
2024-04-25, 10:07
  #8
Medlem
Tre sorters gäss.

De får testa biologiska metoder genom att plantera in äckligare gräs som kanadagässen (??) inte gillar att äta ?

Edit :Hittade på lokalradion lite mer uppgifter och som jag misstänkte är det kanadagäss men även vitkindad och grågås.
__________________
Senast redigerad av OnlyHans 2024-04-25 kl. 10:13.
Citera
2024-04-25, 10:42
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
De får testa biologiska metoder genom att plantera in äckligare gräs som kanadagässen (??) inte gillar att äta ?

Edit :Hittade på lokalradion lite mer uppgifter och som jag misstänkte är det kanadagäss men även vitkindad och grågås.

Antalet gäss har ökat väldigt mycket i hela Göteborgsregionen så en avskjutning skulle inte påverka populationen alls. Men man måste hela tiden skjuta av eftersom det kommer nya gäss och tar över de områden som tidigare populationer lämnat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback