Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 20:30
  #1
Medlem
Kalle81s avatar
Kondition och smidighet. Att kunna kombinera slag och smidighet med spänst och snabbhet hos en friidrottare, har tagit mig världen runt, först som idrottare, sedan som elitsoldat

Nu vill jag kombinera de två sporterna i en ny idrott. Hur gör man? Kontakta riksidrottsförbundet?
Citera
2024-04-25, 20:41
  #2
Medlem
Höjdhopp som måste utföras som en hoppspark?
Citera
2024-04-25, 20:45
  #3
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kondition och smidighet. Att kunna kombinera slag och smidighet med spänst och snabbhet hos en friidrottare, har tagit mig världen runt, först som idrottare, sedan som elitsoldat

Nu vill jag kombinera de två sporterna i en ny idrott. Hur gör man? Kontakta riksidrottsförbundet?
Elitsoldater som använder slag i form av någon sort kampsport?

Låter inte troligt.

Du kan väl hålla på med BJJ? De hoppar väl och dansar och håller på så du får utlopp för den delen av ditt spring i benen?
Citera
2024-04-25, 23:06
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Elitsoldater som använder slag i form av någon sort kampsport?

Låter inte troligt.

Du kan väl hålla på med BJJ? De hoppar väl och dansar och håller på så du får utlopp för den delen av ditt spring i benen?
Raka motsatsen faktiskt. Inom BJJ ligger du i stort sett ner konstant. Du tänker förmodligen på capoeira som är kampdans-ish.
Citera
2024-04-26, 14:16
  #5
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kondition och smidighet. Att kunna kombinera slag och smidighet med spänst och snabbhet hos en friidrottare, har tagit mig världen runt, först som idrottare, sedan som elitsoldat

Nu vill jag kombinera de två sporterna i en ny idrott. Hur gör man? Kontakta riksidrottsförbundet?

Trams.

Hade du varit "elitsoldat" hade du kommit i kontakt med (internationella) kamparter som hade haft inslag av både kamp och olika "friidrotts"-grenar (olika former av "militär kung fu", olika nordkoreanska stilar, olika former av "systema" från Ryssland/Sovjetunionen, Brittiska system som Defendu, etc.)

Det mest naturliga sättet är väl sedan att leta upp en klubb som tränar den kampkonst (som säkerligen inte då är en sport, då man säkerligen inte tävlar i den) du är intresserad av. Bäst kontaktar man nog det specialidrottsförbund som engagerar de klubbar som tränar sporten.
Citera
2024-04-26, 18:12
  #6
Medlem
borrizs avatar
Borde inte Ninjutsu vara ettalternativ för dig ts?
Tänk dig en blandning av Jujutsu och Parkour.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback