Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-01, 14:11
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Ja, det blir bra. På grund av allergi. Apmånga köttbullar så jag inte orkar steka dem.
Jaha du menar så ja!
Citera
2024-05-01, 14:12
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmax
Du får ursäkta min tolkning, med att göra en blandfärs.
Hackar bacon fint och steker innan.
Tycker att dom blir saftigare av att få gå klart i ugnen. Vilt är ganska magert och blir lätt torrt vid tillagning.
Så efter att du fint hackat det och stekt baconet så kör du ner det i nätfärsen eller? Eller är det bara vid sidan du har det?
Citera
2024-05-01, 14:13
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Färs blir allt som inte är styckdetaljer, ca hälften av en nöt blir färs. När jag styckar så lägger jag allt rent kött i en balja och allt fett/talg i en. Sen blandar jag så jag får ca 20% fett i färsen. Med enbart färs menar jag att jag inte maler ner en styckdetalj som exempelvis högrev, bog, innanlår, ytterlår, ja du vet allt som finns. Det går ju att göra färs av filé också.

Jag har enbart dem ingredienser jag skrev. Högre fetthalt i färsen, lök för smak och potatis för saftighet.

Bor du i Stockholmsområdet kan du få lite färs för att se skillnaden
Bor i Göteborg, men ska testa detta från en lokal producent !
Citera
2024-05-01, 14:23
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag gillar smaken av nöt bättre. Köper färs med hög fetthalt. Sen har jag minimalt med bindning och kör med lite buljong, och senap.
Ska testa!
Citera
2024-05-02, 04:18
  #137
Medlem
Intressant tråd, här ser man ju verkligen vilket stort inslag muslimerna numera utgör här på Flashback!
Citera
2024-05-04, 15:02
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Intressant tråd, här ser man ju verkligen vilket stort inslag muslimerna numera utgör här på Flashback!
Kan knappast vara så, finns en del kända användare som endast använder nöt och ej blandfärsk med fläskfärs.

Är själv förvånad över detta. Någonting stämmer inte helt klart, i butikerna är alla köttbullar frysta som i kylen gjorda på blandfärs.
Citera
Igår, 19:59
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatDeceiver
Så efter att du fint hackat det och stekt baconet så kör du ner det i nätfärsen eller? Eller är det bara vid sidan du har det?
Allt blandas med färsen, sen rullas det bullar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback