Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 08:08
  #1
Medlem
Hej!

Har litet problem när jag befinner mig borta på jobb. Det är nämligen så att någon har tillgång till min arbetsbil när jag inte befinner mig på jobbet (jobbar 14/14 dagar 50 mil hemifrån). Gammal bil som mest används för att transportera mig mellan hotell och arbetet. Har tidigare tappat en nyckel på jobbet, och nu tar någon sig friheten att låna bilen emellanåt när jag är ledig. Inte för att det är någon fara för värdeminskning vid skada etc då det är en gammal bil, men jag skulle gärna vilja veta vem det är som tar bilen.

Har funderat på att exempelvis lägga in en Apple Airtag eller en Chipolo One Spot i bilen för att kunna spåra bilen någorlunda i realtid. Men är jag fel ute om jag påstår att den ger av sig ett ljud efter en längre tid där den inte varit i kontakt med min telefon? Skulle vilja gömma den i bilen på ett bra ställe utan att den som tar/lånar bilen blir varse om detta i form av ljudsignal eller liknande.

Finns någon produkt för ändamålet som inte kostar skjortan? Har sett att det finns GPS Trackers där man behöver SIMkort för att kunna lokalisera, men det tycker jag inte är lika lockande. AirTag etc kan man ju även ha användning för i annat syfte när jag fått veta vem det är som lånar bilen.

Tacksam för hjälp.
Citera
2024-04-27, 08:14
  #2
Medlem
Airtag ger inget ljud såvitt jag vet.



Förövrigt ÄR DU DUM I HUVUDET???
Det är inte din bil, det är företagets bil och du blir gnällig för nån annan kör den när du är ledig? Vilken sjuk idiot du är..
du vet att det bara är ett arbetsredskap va!? Som är till för alla inte bara dig ditt wierdo.
Citera
2024-04-27, 08:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Airtag ger inget ljud såvitt jag vet.



Förövrigt ÄR DU DUM I HUVUDET???
Det är inte din bil, det är företagets bil och du blir gnällig för nån annan kör den när du är ledig? Vilken sjuk idiot du är..
du vet att det bara är ett arbetsredskap va!? Som är till för alla inte bara dig ditt wierdo.
Det är min privata bil som jag köpt och använder mellan flygplats/hotell/arbete på den ort jag arbetar.
Citera
2024-04-27, 08:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILikeToBeAnonymous
Det är min privata bil som jag köpt och använder mellan flygplats/hotell/arbete på den ort jag arbetar.

Då är det ingen arbetsbil som du nämner utan din pendlarbil.
Citera
2024-04-27, 08:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Då är det ingen arbetsbil som du nämner utan din pendlarbil.
Sant.
Citera
2024-04-27, 10:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Airtag ger inget ljud såvitt jag vet.

Jo. När den triggas till det.
Men annars, möjligt att den inte ger ljud som varning av sig själv, men en (annans) telefon som är i kontakt med en airtag för länge, kommer att varna att den finns.
Detta för att stoppa stalkers. Frågeställningen kanske inte kommer att trigga denna funktion, men möjligheten finns.
Citera
2024-04-27, 13:48
  #7
Medlem
Med bara en tracker är det inte säkert du får reda på vem som lånar bilen.
Kan du inte skaffa en liten webbkamera eller låna en viltkamera som tar bilder av den som kör bilen?
Har du ingen ström så ska väl bilbatteriet orka hålla igång en så liten strömförbrukare i 2 veckor.
Citera
2024-04-27, 17:56
  #8
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jo. När den triggas till det.
Men annars, möjligt att den inte ger ljud som varning av sig själv, men en (annans) telefon som är i kontakt med en airtag för länge, kommer att varna att den finns.
Detta för att stoppa stalkers. Frågeställningen kanske inte kommer att trigga denna funktion, men möjligheten finns.

Polisen i New York och Washington D.C. har delat ut Airtags för att skydda fordon, men då kommer alltså tjuven att få en varning?

Det kanske går att tejpa över hållet till summern för att dämpa ljudet en aning så att man inte hör den lika bra.

Det skulle vara kul att bära på en Airtag så att alla iPhone användare tror att någon stalkar dem.
Citera
2024-04-27, 18:08
  #9
Medlem
psykoshippiens avatar
Skulle köpa något som kopplar upp till bilen i sig, finns sådana apparater precis som du säger med SIM-kort. Säkrare och mer ändamålsenligt.
Citera
2024-04-27, 18:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Polisen i New York och Washington D.C. har delat ut Airtags för att skydda fordon, men då kommer alltså tjuven att få en varning?

Det kanske går att tejpa över hållet till summern för att dämpa ljudet en aning så att man inte hör den lika bra.

Tiden det tar för en mobil att reagera vet jag ej, men de kommer att göra det, ja. Som jag har förstått det så var det nånting Apple lade till när folk började stalka med Airtags. Min uppfattning är att det handlar om timmar.

Jag såg inget uppenbart hål för ljud på min. Men enligt en film jag såg på Youtube, så ska det vara en enkel procedur att klippa kabeln till ljudenheten bara man lyckas ta sig in i Airtagen (som inte är svårt, men lite pilligt). Har inte provat.
Citera
2024-04-27, 18:24
  #11
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Tiden det tar för en mobil att reagera vet jag ej, men de kommer att göra det, ja. Som jag har förstått det så var det nånting Apple lade till när folk började stalka med Airtags. Min uppfattning är att det handlar om timmar.

Jag såg inget uppenbart hål för ljud på min. Men enligt en film jag såg på Youtube, så ska det vara en enkel procedur att klippa kabeln till ljudenheten bara man lyckas ta sig in i Airtagen (som inte är svårt, men lite pilligt). Har inte provat.

Om det tar timmar för en Airtag att reagera så kanske den inte hinner varna den som tjuvlånar bilen.

Istället för att pilla med enheten så kanske det räcker att stoppa den i någonting som hindrar ljudet?
Citera
2024-04-27, 22:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Istället för att pilla med enheten så kanske det räcker att stoppa den i någonting som hindrar ljudet?

Javisst, men jag såg inget uppenbart hål i min Airtag... Och den som gjorde videon som beskrev hur man kapar sladden, kanske hade undersökt den andra möjligheten innan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback