Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 19:46
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Det e bara att söka om skuldsanering, behöver inte alls vara arbetslös eller inte kunnat betala under flera år.
Jag hade jobb, inga anmärkningar och fick skuldsanering.

Hur är det möjligt att få skuldsanering utan att hamna hos kronofogden d.v.s få anmärkning?
Citera
2024-04-28, 20:03
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hur är det möjligt att få skuldsanering utan att hamna hos kronofogden d.v.s få anmärkning?


Ja, jag hade stora skulder (ca 1,2 miljoner/allt blanco lån, spelmissbruk bla) Hade jobbat extra/dubbelt/på andra ställen när jag hade semester från ordinarie jobb i ca 10 år. Hade betydligt större utgifter än inkomster men pga allt exta jobbande så betalade jag mina utgifter varje månad men hade inte ett skit över utöver det. Kronofogden såg det och jag fick beviljad skuldsanering trots att jag aldrig haft varken en anmärkning eller tom en påminnelse. Så det går, om man kan visa upp att man försökt.
Citera
2024-04-28, 20:08
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Ja, jag hade stora skulder (ca 1,2 miljoner/allt blanco lån, spelmissbruk bla) Hade jobbat extra/dubbelt/på andra ställen när jag hade semester från ordinarie jobb i ca 10 år. Hade betydligt större utgifter än inkomster men pga allt exta jobbande så betalade jag mina utgifter varje månad men hade inte ett skit över utöver det. Kronofogden såg det och jag fick beviljad skuldsanering trots att jag aldrig haft varken en anmärkning eller tom en påminnelse. Så det går, om man kan visa upp att man försökt.

Ok, bra att veta, trodde skulderna var tvugna att ha gått till indrivning innan man fick sanering
Citera
2024-04-28, 21:19
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Men för helvete, Ferratum dräper dig. Har du koll på vad som är ränta och vad som är amortering av dessa 1200? Där betalar du i princip bara räntan. Ring Bigbank och be att de höjer krediten och så löser du Ferratum.

Du måste skaffa koll på skulderna, speciellt de små, de stora har du fått hjälp med att räkna på.

Just nu så räknas varje krona, höj inkomster och sänk utgifterna. Kan du dela lägenheten med någon? Visserligen så är det en etta men det kanske finns någon som ligger illa till. Samtidigt så är det inte dessa personer som man vill dela lägenheten med. Håll fast vid lägenheten för jag tror du är nära betalningsanmärkningar och då blir det svårt att skaffa en ny. Kan du flytta hem till föräldrarna?

Bra att du vill lösa detta, var beredd på att det blir kämpigt. Med tanke på att du har minst ett lån till snorhög ränta på 54 procent så är varje amorterad tusing värd 540 kr per år tills den skulden är betald åtminstone.

Kolla om du kan frysa eller förhandla om räntan på dina skulder. Går det att pausa amorteringen på någon skulle med låg ränta? För att citera en gammal film "tänk på procenten"

*pocenten
Citera
2024-04-28, 21:40
  #53
Medlem
det som är mest sjukt med denna tråd är alla råd: ~ klart du/vi som samhälle måste acceptera ocker-räntorna från bankerna..
~"gör x och y för att kunna betala (de feta bank-direktörerna orimliga) ränta-krav."

vad har hänt med "god inkasso/bank/lån-sed"?
Varför tolerans emot ocker-räntor??
Citera
2024-04-28, 21:41
  #54
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
det som är mest sjukt med denna tråd är alla råd: ~ klart du/vi som samhälle måste acceptera ocker-räntorna från bankerna..
~"gör x och y för att kunna betala (de feta bank-direktörerna orimliga) ränta-krav."

vad har hänt med "god inkasso/bank/lån-sed"?
Varför tolerans emot ocker-räntor??

Har någon tvingat TS att ta lånen?
Citera
2024-04-28, 21:53
  #55
Medlem
Fokusera på ett lån eller kredit i taget. Betala av en efter en. Amortera alla i månaden så du klarar dig. Sen betar du av en efter en, försök inte betala av alla samtidigt. När du betalat av en eller flera så kommer det framförallt kännas så mycket bättre att fortsätta med nästa. Då kan du räkna ut när allt ska vara återbetalt och ge dig själv en tröst att detta är bara en fas och att du snart är skuldfri.

Kolla om du kan höja lönen på något vis.
Amortera så mycket som möjligt.
Prova omförhandla räntorna (kan vara omöjligt med så lång återbetalningstid)
Håll alla kringkostnader till en minimal nivå och ligg i.
Citera
2024-04-28, 22:12
  #56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Ja, jag hade stora skulder (ca 1,2 miljoner/allt blanco lån, spelmissbruk bla) Hade jobbat extra/dubbelt/på andra ställen när jag hade semester från ordinarie jobb i ca 10 år. Hade betydligt större utgifter än inkomster men pga allt exta jobbande så betalade jag mina utgifter varje månad men hade inte ett skit över utöver det. Kronofogden såg det och jag fick beviljad skuldsanering trots att jag aldrig haft varken en anmärkning eller tom en påminnelse. Så det går, om man kan visa upp att man försökt.
Precis. Jag blir så irriterad på personer som har skulder och det första de tänker är "skuldsanering!". Jösses, människa, ta lite ansvar istället, visa på att du försöker iaf. TS ska inte ett öre i skuldsanering förrän h*n börjar att bocka av lån efter lån och visa på h*n försöker.
Citera
2024-04-28, 22:56
  #57
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam9191
Hej! Jag skulle vilja be om er hjälp.

Jag har skulder på totalt 550 000 kr och betalar cirka 15 000 kr i månaden. i

Mina skulder idag är:
- Big bank 174 500 kr med ränta 8,1 % kvar: 98 månader
- Lendify 197 000 kr med ränta 13 % - 68 månader
- Anyfin: 100 000 kr flexibel - betalar 4 200 kr för att bli skuldfri där inom 31 månader
- 3 krediter med hög ränta totalt 70 000 kr betalar 3 000 kr och klar med i början av 2027

Min årsinkomst före skatt är 385 000 kr.

Jag har inte råd att betala på det här sättet mer, annars kommer jag att ta fler sms-lån bara för att kunna överleva.

Ska jag låta allt gå till Kronofogden och ansöka om skuldsanering samtidigt? Är det värt det?

Jag ansökte om samlingslån förra året och fick nej från alla banker, då var mitt kreditbetyg inte så bra.

Idag har jag ett bra kreditbetyg med UC Riskprognos 2,3 (580) poäng. Jag har 4 förfrågningar och det kommer att bli 0 om 3 månader.

Som jag sa, jag vill ha era tips och råd, hur skulle ni göra om ni var i min situation?

Tack för er tid och tålamod.

Vad är dina utgifter? Det är svårt att hjälpa dig om man inte får en sammanfattning av din ekonomi. Du tjänar runt median så du har inte en dålig lön. Du kan pm mig om du inte tjänner för att lägga ut den här.

Jag känner flera som använder dessa företag, lendify, resurs, qliro och istället för att de betalar av dessa lån de köpt via dem så hamnar de i en lånekarusell där administrationsavgifter och ränta gör att de aldrig betalar tillbaka.
Citera
2024-04-29, 11:54
  #58
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam9191
Hej! Jag skulle vilja be om er hjälp.

Det absolut viktigaste för att lösa den här situationen är den psykologiska aspekten. För att klara dig över tid så måste du erkänna för dig själv, dina lånegivare och alla som försöker hjälpa dig, vad det är pengarna har gått till så att du kan skaffa dig verktyg som gör att du undviker att hamna i samma situation i framtiden och kan lösa den situation du hamnat i.

Oavsett om du väljer att försöka betala av dina skulder eller utropa dig besegrad av dem, så har du ett par ekonomiskt mycket tuffa år framför dig. Du måste förbereda dig på detta, annars kommer det gå illa. Det kommer att bli en dyr läxa på flera sätt. Vi har alla gjort dumma ekonomiska beslut. Välj att lära dig av det, och se på det som en utmaning.

Du kan ta dig ur detta.

I mitt tycke så har du redan fått en hel del bra (och även dåliga) förslag i den här tråden. Jag summerar gärna vad jag tycker att du skall göra för att lösa situationen, men först måste du vara uppriktig med vad pengarna har gått till.
__________________
Senast redigerad av lemmeln 2024-04-29 kl. 12:15.
Citera
2024-04-29, 12:56
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
det som är mest sjukt med denna tråd är alla råd: ~ klart du/vi som samhälle måste acceptera ocker-räntorna från bankerna..
~"gör x och y för att kunna betala (de feta bank-direktörerna orimliga) ränta-krav."

vad har hänt med "god inkasso/bank/lån-sed"?
Varför tolerans emot ocker-räntor??

Vadå "ockerräntor"? Jag är en av dem som inte har några skulder men däremot feta högar med bankaktier.
Varför ska vi, enligt dig, tvingas att låna ut våra surt förvärvade pengar till låga priser till någon som inte kan sköta sin ekonomi.
Är det vi som nu plötsligt ska ta hela risken för att folk är mer eller mindre ekonomiska idioter?

Vad grundar du den konstiga moraluppfattningen på?
Citera
2024-05-01, 20:24
  #60
Moderator
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad Från: hjälp med dålig situation / Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback