Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-29, 20:48
  #1
Medlem
Bor utomlands så följande gäller:

- Ingen skatt på aktievinster
- Ingen hyra efter lägenhetsköp

Funderar på om jag ska köpa en lägenhet för €150,000 eller lägga pengarna i aktier.

Vi ponerar att den långsiktiga avkastningen på aktier snittar 10% per år.
Min nuvarande hyra är €850 och den ökar med 3% per år.
Lägenhetspriser här har ökat med 7% per år.

i så fall:

- På en 40 års period ger aktier mig totalt: 400% vilket blir €600k på mina investereade €150k.

- På en 40 års period har jag sparat följande i hyra: €620k (räknat på ett snitt av €1550, vilket är 3% ökning per år).

Vad förlorar jag då på att inte köpa? Värdeökningen på lägenheten.

Med 7% ökning per år så är det 280% vilket är €270k extra som jag går miste om (minus underhållskostnader på lägenhet och skatt vid sälj).

Ska jag hyra resten av livet har detta ingen betydelse. Men ska jag någon gång köpa så har det.

Är mitt resonemang och mina uträkningar här korrekta?
Citera
2024-04-29, 21:12
  #2
Medlem
Så, du står inför det ultimata valet: ska du satsa på aktier och kasta dig in i den vilda världen av Wall Street, eller ska du skänka din trogna hyresvärd en kram och fortsätta bo i din hyreslägenhet som en boss?

Om du väljer aktier, kan du kanske inte räkna med att Wall Street blir din nya granne, men med en genomsnittlig årlig avkastning på 10%, kan du förvänta dig att stapla guldmynt högre än Jack och bönstjälken.

Å andra sidan, om du låter din hyra öka med 3% per år, kommer din hyresvärd att vara den enda som får en riktig fest varje år medan du betalar hans eller hennes pension. Men vem behöver en villa när du har aktieportföljen som din personliga ATM?

Men, vänta nu! Glöm inte det potentiella värdet på en lägenhet som stiger med 7% per år. Det är som att vinna jackpot varje år, förutom att du inte ens behöver spela Lotto. Det enda du behöver göra är att äga en bit fastigheter och låta den sköta resten.

Så, sammanfattningsvis, om du väljer att investera i aktier och hyra, kanske du inte får en egen guldtoalett som Jeff Bezos, men du kommer att kunna skratta hela vägen till banken medan du betalar mindre än din kompis som fastnat i fastighetsmarknadens träsk.

Så, go for it.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback