Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-30, 10:03
  #13
Medlem
Jordgubbes avatar
Du hade även kunnat säga "varför blir man fulare på ett självporträtt i pastellkritor". Det är fotografens fel, och utrustningens ... som sagt. Säg det som en anklagelse till din man. Förr i tiden var negativen större, inget konstigt att ha mellanformat då. Sämst var nog konsumentkamerorna på 80-talet, gryniga och jäkliga. Varenda jäkla bild såg ut som den gått av av misstag. På nittiotalet när man började se direkt hur bilden blev, och senare pixlarna även tätnade, blev det lite bättre. Många fotar ju med mobilen och känner inte till nåt annat. Men det är ljusinsläpp, kort skärpedjup och femtioelva andra saker som proffsen behärskar som måste till. Ingen blir snygg fotad i toaspegeln (varför håller tjejer på så, rubbat).
Citera
2024-04-30, 13:51
  #14
Medlem
LM-Bleus avatar
Tycker tvärtom, snyggare på bild, fulare i verkligheten.
Citera
2024-04-30, 14:42
  #15
Medlem
Brännvidden gör rätt mycket. Inte möjligtvis fulare men den gör dig lite okännbar.

Samma effekt när odlat ett skägg och sen drar av det efter ett par månader. Då uppfattar jag mig helt mongo ett tag.

Brännvidden på en mobil ligger väl runt 13-24mm medans våra ögon skulle motsvara typ 40-50mm.
Brännvidden påverkar hur ihop smashat nära och objekt längre bort verkar.

Med andra ord blir ditt huvud lite mer platt.
Citera
2024-04-30, 15:08
  #16
Medlem
OneTaps avatar
ja tror de beror på mikro rörelser i ansiktet som kan hamna snett i kameran o fångas i oturliga ögon blick eftersom bilden e statiskt. men i en spegel syns man i real tid o får med alla ansiktets mikro o makro rörelser o får en hel hets bild som e mer representativ =)
Citera
2024-04-30, 15:24
  #17
Medlem
Det är faktiskt ganska vanligt att människor upplever detta fenomen.

Spegeleffekten: När vi tittar på oss själva i en spegel, ser vi en spegelbild av vårt ansikte. Denna bild är omvänd jämfört med hur andra människor ser oss. Detta kan leda till att vi fokuserar på små detaljer som vi inte är vana vid att se, vilket kan påverka vår uppfattning om vårt utseende.

Vi är vana vid att se oss själva i spegeln, och det blir vår “normala” bild av oss själva. När vi ser oss själva i fotografier eller i verkliga livet, kan det kännas ovant eftersom vi inte är vana vid den icke-spegelvända versionen av vårt ansikte.

Många människor är självkritiska när det gäller sitt utseende. Vi tenderar att fokusera på våra brister och små detaljer som andra kanske inte ens märker. Detta kan påverka vår uppfattning om hur vi ser ut.

Belysning och vinkel spelar en stor roll i hur vi uppfattar vårt utseende. I en spegel ser vi oss själva i en viss vinkel och belysning, medan fotografier och verkliga livet kan ha olika ljusförhållanden och vinklar.

Så, även om det kan kännas som om du ser “fulare” ut i spegeln, är det viktigt att komma ihåg att vår uppfattning om vårt utseende är subjektiv. Andra människor ser oss på ett annat sätt än vi ser oss själva, och det är viktigt att vara snäll mot oss själva och inte vara för självkritiska.
__________________
Senast redigerad av HayabusaMannen 2024-04-30 kl. 15:27.
Citera
2024-04-30, 15:27
  #18
Medlem
bomhulls avatar
Jag blev chockad av hur ful jag såg ut på mitt senaste pass
Jag som har trott att jag är ganska snygg
Citera
2024-04-30, 16:29
  #19
Medlem
Jordgubbes avatar
När man talar om meme brukar den här bilden från 1921 nämnas (nån får göra en bildsök och hitta från vilken tidning den är, jag gick bet). Jag hörde det härom dagen i ett radioprogram och antar också de avsåg den. Så tanken är 103 år minst.
Citera
2024-04-30, 19:45
  #20
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag blev chockad av hur ful jag såg ut på mitt senaste pass
Jag som har trott att jag är ganska snygg

Jag blev ganska snygg konstigt nog på mitt senaste körkort. Kul också att jag inte ser ut att åldrats en dag sedan min initiala körkortsbild från 2006. Däremot på ett annat ID-kort jag tog i sån där automat såg jag riktigt jäkla mongo ut. Man kunde inte ens tro det var samma person då inte ens ansiktsformen blev densamma...
Hoppas trafikverkets kameror är de som representerar IRL bäst
Citera
2024-05-01, 22:51
  #21
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Bäst blir jag på bilden när jag inte har vetskapen att nån fotar. Blir naturligt då, annars ser det ibland ut som att nåt är uppstoppad där bak, typ..

Tar jag själv så ser jag ut som ett träsktroll typ 😂

Ser också brutalt skitnödig ut när jag vet att jag fotograferas, är betydligt snyggare i spegeln där man är helt avslappnad..
Citera
2024-05-03, 09:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag blev chockad av hur ful jag såg ut på mitt senaste pass
Jag som har trott att jag är ganska snygg
Passbilder blir alltid som karikatyrer, eftersom de tas med vidvinkelobjektiv helt nära kameran. Porträttfotografer brukar använda ett kort teleobjektiv från ett par meters håll. Då blir det bra.
Citera
2024-05-04, 18:18
  #23
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franciscaesque
Varför är man fulare på bild än typ i verkligheten och speciellt i spegeln?

Eller ger kameran den sanna verkligheten?

Min man säger att jag inte ser ut som mitt foto riktigt, men han kanske är snäll bara?

Jag vet att jag är snygg, osminkad. Men undra bara.


Helsvensk.


är ju en fysisk omöjlighet för dig att veta hur du ser ut "i verkligheten".
ska du se ditt eget ansikte är det ju en spegel eller kamera som gäller?



de flesta är ju mer vana att se sig i spegeln, och tycker därför man inte blir lika " snygg " på bild där man är rättvänd.

på samma sätt som att man när man får höra sin inspelade röst tycker man att man låter helt tappad,
när man själv pratar hör man sig själv inifrån / vibrationer i skallen eller hur man ska förklara
Citera
2024-05-04, 20:26
  #24
Medlem
systems avatar
(FB) Vad visar bast hur man ser ut: Spegel, foto eller film?
(FB) Spegel vs rättvänd foto
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback