Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-29, 23:38
  #1
Medlem
Dags att sälja för första gången! Mäklaren var förbi idag och vill ha 50k i grundprovision + 12.5% på del av försäljningspriset som överstiger [ännu inte bestämt]. Detta gäller för en bostad som förväntas säljas mellan 2.6-2.8msek i hägersten/liljeholmen.

Vad säger ni? Vi har stort förtroende för mäklaren då det var samma mäklare vi köpte bostaden av för en massa år sen. Han har även bra track record i vårt område.
Citera
2024-04-30, 00:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Dags att sälja för första gången! Mäklaren var förbi idag och vill ha 50k i grundprovision + 12.5% på del av försäljningspriset som överstiger [ännu inte bestämt]. Detta gäller för en bostad som förväntas säljas mellan 2.6-2.8msek i hägersten/liljeholmen.

Vad säger ni? Vi har stort förtroende för mäklaren då det var samma mäklare vi köpte bostaden av för en massa år sen. Han har även bra track record i vårt område.

2 procent på hela köpesumman är normalt i den prisklassen. Men han är väldigt bra kanske det är värt lite mer. Räkna på vad ditt ovanstående blir jämfört med 2 procent.
Citera
2024-04-30, 01:41
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Du kan alltid komma med ett motbud kanske.
Är det en bra mäklare kan han knyta rätt kund till objektet till rätt pris.
-------------------
Jag hade en mäklarfirma i sex månader som succesivt ville sänka från utgångspriset 2.9 till 2,6.
De lyckades inte ändå:
- Svårt nu, rummen ligger inte bra, för liten balkong m.fl. bortförklaringar
De trodde de skulle visa min lägenhet för spekulanter medan jag försökte förklara att de skulle SÄLJA lägenheten. De begrep inte skillnaden och lämnade uppdraget efter sex månader.
Fick tag på en ny positiv och glad mäklare och berättade storyn och varnade honom:
- Va? Det här var en fin lägenhet så jag tror vi sätter 2.9 k ändå
Han fick sedvanligt arvode plus 20% av beloppet över 2,9.
Han sålde några dagar efter första visningen för 3.0
Citera
2024-04-30, 07:39
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
Låter rätt standard, brukar ligga på runt 2% lite beroende på hur dyrt objektet är.

Men se till att om det utgår "bonus" som i ditt fall 12,5% över ett visst belopp så ska det beloppet vara satt till något du inte tror dig kunna få. Ska inte vara gratispengar för mäklaren.
Citera
2024-04-30, 11:11
  #5
Medlem
Alla firmor kör med överprisade kontrakt.
Man har lyckats normalisera att alla skall sälja med en mäklare.
Dessutom så tillkommer det massa pengar för hemnet-annonsen och besiktningen som många slänger på.

Hur många timmar lägger en mäklare ner på ett objekt?
Är det 10-12 timmar som mest?

Standardfraser används i annonsen. Kontraktet är färdigt, bara att klicka i valrutor så genereras detta automatiskt.
Så vad är det egentligen man betalar för?

10 timmars tid är 5000 kr i timmen.
Fan inte ens en hjärnkirurg kostar i den storleksordningen.

Nej, arvodet är inte rimligt.
Citera
2024-04-30, 13:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
2 procent på hela köpesumman är normalt i den prisklassen. Men han är väldigt bra kanske det är värt lite mer. Räkna på vad ditt ovanstående blir jämfört med 2 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du kan alltid komma med ett motbud kanske.
Är det en bra mäklare kan han knyta rätt kund till objektet till rätt pris.
-------------------
Jag hade en mäklarfirma i sex månader som succesivt ville sänka från utgångspriset 2.9 till 2,6.
De lyckades inte ändå:
- Svårt nu, rummen ligger inte bra, för liten balkong m.fl. bortförklaringar
De trodde de skulle visa min lägenhet för spekulanter medan jag försökte förklara att de skulle SÄLJA lägenheten. De begrep inte skillnaden och lämnade uppdraget efter sex månader.
Fick tag på en ny positiv och glad mäklare och berättade storyn och varnade honom:
- Va? Det här var en fin lägenhet så jag tror vi sätter 2.9 k ändå
Han fick sedvanligt arvode plus 20% av beloppet över 2,9.
Han sålde några dagar efter första visningen för 3.0

Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Låter rätt standard, brukar ligga på runt 2% lite beroende på hur dyrt objektet är.

Men se till att om det utgår "bonus" som i ditt fall 12,5% över ett visst belopp så ska det beloppet vara satt till något du inte tror dig kunna få. Ska inte vara gratispengar för mäklaren.

Tack för bra svar allesammans!

Vi fick bostaden värderad till mellan 2.6-2.8 och det stämmer väl med mina observationer, området är relativt homogent och det är ett par föreningar som alla har ett stort bestånd av likadana flerbostadshus vilket ger ganska bra historisk data för prisjämförelser.

Mest troligt att vi får 2.7 och det var detta pris mäklaren ville gå ut med på en gång, ett pris som jag tycker är rimligt och vi skulle känna oss nöjda med givet dagens marknad. Det var runt där han ville lägga summan för bonusen om 12.5% också, så låt säga att vi får sen såld för 2.8 så blir total provision 62k (2.2%.).

Personligen har jag svårt att vi får mer än 2.75m så det kanske inte är värt att tjafsa om 2.2% när jag tycker att vi har en bra relation och med och kommer väl överens med mäklaren.
Citera
2024-04-30, 23:38
  #7
Medlem
jagnickars avatar
Men en bra relation med mäklaren? Vad har ni för nytta av det när ni har sålt huset?

Alla mäklare vill ju sälja. Att då jobbet är det viktigaste. Så ni kan säker få en bra relation med en mäklare som verkligen vill ha jobbet också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback