Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 07:40
  #1
Medlem
CalzoneItalias avatar
Nästan alla idag går runt med hörlurar och earplugs i öronen och lyssnar på hög musik.

Men hur skadligt för hörseln är det? Vet forskningen det? Risk för tinnitus senare i livet?

Ska erkänna att jag själv använder hörlurar men det är mest på kvällar när jag lagt mig. Då lyssnar jag på olika poddar.

Men till vardags har jag aldrig ljud i öronen via hörlurar eller liknande.

Är det riskfritt för våra öron?
Citera
2024-04-30, 07:45
  #2
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det kan påverka hörseln, ja. Speciellt när det är lurar direkt in i öronen och hög volym.
Citera
2024-04-30, 07:58
  #3
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Nästan alla idag går runt med hörlurar och earplugs i öronen och lyssnar på hög musik.

Men hur skadligt för hörseln är det? Vet forskningen det? Risk för tinnitus senare i livet?

Ska erkänna att jag själv använder hörlurar men det är mest på kvällar när jag lagt mig. Då lyssnar jag på olika poddar.

Men till vardags har jag aldrig ljud i öronen via hörlurar eller liknande.

Är det riskfritt för våra öron?

Som allt annat handlar det om hur högt, hur ofta, hur länge. Min hörsel har sabbats på så vis, öppna hörlurar som överröstade fabriksljud. Ingen bra idé, visade det sig.

Om din hörlurar däremot är stängda och du inte har någon volym att tala om är det sannolikt tämligen riskfritt.
Citera
2024-04-30, 08:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Det kan påverka hörseln, ja. Speciellt när det är lurar direkt in i öronen och hög volym.
Och kontinuerligt.
Detta vet forskningen mycket väl. Öronen behöver vila.
Citera
2024-04-30, 09:31
  #5
Medlem
L3nn4rts avatar
Jag använder slutna hörlurar i jobbet. Lyssnar mest på poddar så jag har aldrig musik på hög volym. Det enda negativa är att eftersom lurarna är slutna och sitter på större delen av dagen, så har jag blivit tvungen att använda såna där öronpetare ett par gånger i veckan. Slutna lurar kring skallen hela dagen verkar skapa enorma mängder öronvax på mig.
Citera
2024-04-30, 13:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Och kontinuerligt.
Detta vet forskningen mycket väl. Öronen behöver vila.

Troligtvis inte.
Citera
2024-04-30, 21:36
  #7
Medlem
Om det är möjligt; skaffa ANC-lurar (over ear). Då kan man ha en rimlig och antagligen mer skonsam volym, oavsett vad man lyssnar på.
Citera
2024-05-01, 21:11
  #8
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Ja det kan det. Man kan också riskera livet när man har på sig dessa och går ute i trafiken, eller sätter sig på en cykel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback